TY - JOUR ID - 1108 TI - خوانش فلسفی گزیدۀ متون داستانی کلاسیک فارسی متناسب با اهداف برنامۀ فلسفه برای کودکان (گلستان سعدی، بوستان سعدی، مثنوی معنوی، کلیله ‌‌و دمنه) JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - مجید حبیبی عراقی, لیلا AU - دبیران, حکیمه AU - سلطانی, منظر AU - سعید ناجی, سعید ناجی AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی AD - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی AD - استادیار گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 8 SP - 75 EP - 100 KW - داستان‌های فلسفی KW - داستان‌های کلاسیک فارسی KW - مفاهیم فلسفی KW - کندوکاوپذیری KW - مهارت‌های فکری KW - پایان‌بندی غیرتلقینی DO - N2 - در این پژوهش به خوانش و بررسی چهار اثر برگزیدۀ تعلیمی از متون داستانی کلاسیک فارسی، یعنی کلیله و دمنه، مثنوی معنوی، گلستان و بوستان، در جهت همخوانی آن‌ها با ویژگی‌ها و اهداف داستاهای فکری در برنامۀ فلسفه برای کودکان پرداخته شده است. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوایی و قیاسی استفاده شده و با ذکر مقدمه‌‌ای در باب غنای داستانی گنجینۀ ادبیات فارسی و بررسی ویژگی‌های اساسی داستان‌های فلسفی، طبق اصول مطرح‌شده توسط سردمدارن این جریان، متیو لیپمن و فیلیپ کم و آن مارگارت شارپ، چهار معیار اصلی برای داستان‌های فلسفی تدوین شد که عبارت‌اند از 1. محتوای فلسفی، 2. مهارت‌های فکری، 3. کندوکاوپذیری، 4. شیوۀ پایان‌بندی. براساس این چهار معیار اساسی، حدود 98 داستان متناسب با اهداف برنامۀ فلسفه برای کودکان گزینش شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان می‌دهد که در متون داستانی مذکور داستان‌هایی متناسب با اهداف داستان‌های فلسفی یافت می‌شوند که حداقل یک مفهوم فلسفی را دربر داشته باشند و به‌لحاظ سایر ویژگی‌ها (مهارت‌های فکری و کندوکاو‌پذیری و شیوۀ پایان‌بندی) برحسب شاخص‌های مدون در متن، در حد متوسط، با اهداف داستان‌های فلسفی تناسب داشته باشند. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1108.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1108_d1ecae43d3f3d431992c222ab23d83fc.pdf ER -