TY - JOUR ID - 1248 TI - بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة شهر تهران JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - تجلی‌نیا, امیر AU - کریمی, روح‌الله AD - دکترای فلسفة تعلیم و تربیت، مدیر مرکز پرورش استعدادهای درخشان علامه حلّی تهران AD - دکترای فلسفه، پژوهش‌گر گروه فلسفه و فکرپروری برای کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 9 SP - 39 EP - 63 KW - خشم KW - بیان خشم KW - فلسفه برای کودکان KW - حلقة کندوکاو DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان (p4c) در کاهش و مهار خشم در دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 شهر تهران است. این پژوهش، به روش نیمه‌تجربی و با بهره‌گیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعة آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 تهران در سال تحصیلی 1391-1390 تشکیل ‌دادند که از میان آن‌ها، 60 نفر به‌منزلة نمونه، با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دورة آموزشی مد‌نظر، به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامة بیان حالت هیجانی و صفت شخصیتی خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌های این پژوهش، در مجموع، اعتبار و اعتماد‌پذیری برنامة فلسفه برای کودکان را در کاهش و مهار خشم نوجوانان و چهار مؤلفة اصلی‌اش، یعنی احساس نیاز به بیان کلامی ‌خشم، احساس نیاز به بیان فیزیکی خشم، خلق‌و‌خوی خشمگین، ‌برون‌ریزی و درون‌ریزی خشم تأیید کرد. در قسمت پایانی مقاله، سعی شده است تبیینی نظری از چراییِ تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم در نوجوانان نیز ارائه شود. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1248.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1248_6cbcf6eb92d07da440cc4099bdb81e38.pdf ER -