TY - JOUR ID - 1917 TI - تأثیر آموزش راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان ابتدائی JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - واحدی, شهرام AU - جنگی, هانیه AD - دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه تبریز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 11 SP - 113 EP - 126 KW - روش SQRQCQ KW - راهبرد خواندن ریاضی KW - راهبردهای فراشناختی و عملکرد حل مسئله کلامی ریاضی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبرد خواندن ریاضی SQRQCQ (Survey, Question, Read, Question, and Compute Question) و راهبردهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانش­آموزان بود. در این مطالعه، از طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت‌کنندگان پژوهش 60 نفر از دانش­آموزان دختر پایه­ی چهارم ابتدایی بود که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند؛40 نفر از آن­ها در دو گروه آزمایشی راهبرد درک خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی و 20 نفر دیگر در گروه کنترل گمارده شده‌اند. گروه­های آزمایشی طی 10 جلسه­ی یک‌ساعته، آموزش‌های لازم را دریافت کردند. گروه کنترل نیز به روش سنتی آموزش دیدند. تحلیل کوواریانس یک‌طرفه برای تحلیل مورداستفاده قرار گرفت. یافته­های حاصل از پژوهش بیانگر این است که عملکرد حل مسئله­ی کلامی ریاضی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به­طور معناداری افزایش داشت. راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی در ارتقای عملکرد حل مسئله­ی کلامی ریاضی دانش­آموزان مؤثر است، بنابراین آموزش راهبرد درک خواندن در کلاس­های ریاضی ضروری است. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1917.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1917_288ff646c9a70a78e3c27652a0c4dd2f.pdf ER -