TY - JOUR ID - 2266 TI - بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های تفکر فلسفی در سند برنامه درسی ملی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - خوشخوئی, منصور AU - ازنب, عطا AD - استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا همدان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 12 SP - 37 EP - 62 KW - تفکر فلسفی KW - سند برنامه درسی ملی KW - مؤلفه‌های تفکر فلسفی DO - N2 - هدف کلی پژوهش حاضر ، تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به مؤلفه‌های تفکر فلسفی است. تحقیق، ازنظر هدف،کاربردی و ازلحاظ روش مبتنی بر روش تحلیل محتوا است  . به­دلیل محدودیت ، نمونه آماری همان جامعه آماری یعنی  سند برنامه درسی­ملی جمهوری­اسلامی­ایران است .روایی ابزار،  از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با  ضریب توافق ویلیام اسکات ، بیش از %86 تعیین گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و برای کسب اطمینان بیش‌تر نتایج ، از شیوه آنتروپی­شانون ، بهره گرفته شد. نتایج حاکی از توجه نسبی سند اما نامتوازن و ناهماهنگ به مؤلفه‌های تفکر فلسفی است. مؤلفه «کنجکاوی» با 69 واحد ثبت معادل %26 و ضریب اهمیت 244/0 ، با بیشترین فراوانی و اهمیت موردتوجه و مؤلفه  «وحدت شخصیت»  با 9 واحد معادل  %3 و ضریب اهمیت 024/0 ، مورد کم‌توجهی واقع‌شده است. مؤلفه‌های دیگر به ترتیب فراوانی و اهمیت، عبارت‌اند از: « علاقه به ارزش‌های انسانی» 52 واحد معادل %19 و ضریب اهمیت202/0، « جامعیت» 41 واحد یعنی %15 و ضریب اهمیت157/0، « تعمق» 38 واحد معادل %14 ضریب اهمیت 156/0، « استقلال رأی» 31 واحد معادل %11 و ضریب اهمیت 079/0، « نوجویی» 18 واحد یعنی %7 و ضریب اهمیت 072/0 و « انعطاف‌پذیری» 13 واحد معادل%5 و ضریب اهمیت 024/0بوده است. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2266.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2266_ba05c4688740788cb2b9eb25c7493150.pdf ER -