TY - JOUR ID - 266 TI - فلسفه برای کودکان؛ گامی به‌سوی پیوند فلسفه با جامعه JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - فخرایی, الهام AD - کارشناس‌ارشد فلسفۀ اسلامی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 69 EP - 81 KW - فلسفه برای کودکان KW - آموزش و پرورش KW - تفکر فلسفی KW - تفکر انتقادی KW - تفکر خلاق DO - N2 - انسان تنها موجودی است که داعیۀ اندیشه و اندیشمندی دارد و به مدد همین امکان، فرصت آموزش و یادگیری در بعد فردی و اجتماعی برایش فراهم می‌شود. یکی از عرصه‌هایی که به‌طور جدی در اعتلای تفکر انسانی موثر واقع‌گشته، فلسفه و تفکر فلسفی است؛ زیرا فلسفه، دانشِ پرسش است و پرسش رگ ِ حیات عقلانی بشر. اگرچه حضور فلسفه در زندگی انسان، چیز تازه‌ای نیست، اما آنچه امروزه اهمیت ویژه‌ای یافته و به‌عنوان یک امکان جدید در آغاز راه است؛ تلاش برای همگانی‌ساختن فلسفه و به‌ویژه آموزش آن به کودکان است؛ آموزشی که کارکردهای مؤثر آن از همان ابتدا متوجه زندگی شخصی کودک و در مراحل بعدی منجر به بهره‌مندشدن هرچه بیشتر او از فرصت‌های مادی و معنوی در زندگی می‌شود و در مجموع ارتقای سطح فرهنگ جامعه را به‌دنبال خواهدداشت. در همین راستا، نگارنده در این مقاله به‌دنبال بررسی دو بستر اساسی پیوند تفکر  فلسفی با جامعه و نیز آموزش فلسفه به کودکان است تا کارآیی فلسفه در حل مسائل اجتماعی بیش از پیش آشکار شود UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_266.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_266_0782a3c0b3eaf49c280bbedf7eb930f3.pdf ER -