TY - JOUR ID - 351 TI - فلسفة ویتگنشتاین و برنامة فلسفه برای کودکان (P4C) JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - یحیی قائدی, یحیی قائدی AU - سلطانی, سحر AD - استادیار گروه فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت معلم تهران AD - کارشناس ارشد فلسفة غرب، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 3 SP - 91 EP - 107 KW - ویتگنشتاین دوم KW - معنا KW - بازی‌های زبانی KW - داستان KW - توصیف KW - متیو لیپمن KW - فلسفه برای کودکان DO - N2 - در این نوشتار سعی بر این بوده تا به مؤلفه‌هایی از اندیشة ویتگنشتاین دوم که جایگاه نظری موجهی در برنامة فلسفه برای کودکان دارد پرداخته شود. چهار مؤلفة مهم در این پژوهش «زبان»، «دیدن و توصیف»، «بازی‌های زبانی»، و «معنا» است. نگرش پراگماتیستی ویتگنشتاین دوم به این مقوله‌ها را می‌توان در ساختار و شاکله‌بندی برنامه‌ای کاربردی در عرصة تعلیم و تربیت واکاوی کرد. متیو لیپمن و همکارانش با طرح برنامه‌ای که کودکان را با تفلسف و پرسش‌ورزی آشنا می‌کند، به‌شکل کاملاً انضمامی، پرداخت نوینی از این مؤلفه‌ها را آشکار کرده‌اند. با بررسی ویژگی‌ها و اهداف این طرح در چهارچوب این مؤلفه‌ها می‌توان نگاهی انضمامی‌تر را بین بنیان‌های نظری و عرصه‌های کاربردی طرح فلسفه برای کودکان جست‌و‌جو کرد. سه سؤال عمده در این پژوهش مطرح می‌شود که با روشی تحلیلی ـ توصیفی درصدد پاسخ بدان‌ها برآمده‌ایم. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_351.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_351_f2a3477ed7f35287b08fbfdd2e63ac18.pdf ER -