TY - JOUR ID - 3546 TI - امکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش «بخوان و بیندیش» از کتب فارسی دورۀ دبستان JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - احمدی پور اناری, زهره AU - یاری دهنوی, مراد AD - استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان AD - استادیار بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران، Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 2 SP - 1 EP - 23 KW - تفکر انتقادی KW - پرسش فلسفی KW - کتاب درسی KW - فارسی ابتدایی KW - بخوان‌و‌بیندیش DO - N2 - تفکر انتقادی شیوه­ای برای آموزش عمیق و عقلانی است که اغلب با پرسش­های باز مخاطب را به تأمل و کنجکاوی وامی­دارد و موجب می­شود تا او به درکی ژرف از موضوع مورد تأمل برسد. از همین روست که یکی از اهداف صریح و ضمنی اغلب نظام‌های تربیتی، پرورش تفکر انتقادی دانش­آموزان می­باشد. در کتب فارسی ابتدایی پایه دوم تا ششم، در هر فصل، بخشی با عنوان "بخوان و بیندیش" وجود دارد که شامل یک داستان است و دانش­آموزان را به تأمل و ژرف­اندیشی فرامی­خواند. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام­ شده است، پژوهشگران با شیوه توصیف و تحلیل، امکان به­کارگیری و آموزش روش تفکر انتقادی را در داستان­های بخش "بخوان و بیندیش" فارسی ابتدایی مورد ارزیابی قرار­دادند. نتایج پژوهش نشان می­دهد که داستان­های این بخش به جهت قالب، درون­مایه و قدرت تخیل، ظرفیت طرح پرسش­های کلی برای پرورش تفکر انتقادی دانش­آموزان را دارد. بدین منظور، در راستای غنابخشیدن به شیوه آموزش تفکر انتقادی در آنها، نمونه­هایی از مفاهیم و پرسش­های فلسفی تکمیل­کننده برای هر داستان پیشنهاد شده است. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3546.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3546_75db88358b1b52795d579f705dfa730c.pdf ER -