TY - JOUR ID - 3582 TI - شناسایی الزامات طراحی برنامه‌ی درسی آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصیلی 1396-1395 JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - سالمی, یلدا AU - مجلل چوبقلو, محمدعلی AU - حجتی, سید عبداله AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز- ایران AD - استادیار گروه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب- ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 2 SP - 71 EP - 92 KW - الزامات طراحی KW - برنامه‌ی درسی KW - آموزش فلسفه به کودکان KW - دانش‌آموزان مقطع ابتدائی KW - شهرستان بناب DO - N2 - هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی الزامات طراحی برنامه­ی درسی آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصیلی 1396-1395 می­باشد. روش تحقیق استفاده شده توصیفی- اکتشافی است. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی معلمان ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان بناب به تعداد 489 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 می­باشد، که حجم نمونه­ی آماری نیز بر اساس فرمول کوکران 215 نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی- طبقه­ای بدست آمده است. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسش­نامه­ی محقق­ساخته می­باشد که پس از تأیید روایی و پایایی آن (صوری) در اختیار نمونه­ی آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­های آماری از روش­های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای شناسایی الزامات طراحی برنامه­ی درسی آموزش فلسفه به دانش­آموزان مقطع ابتدایی از تحلیل عاملی اکتشافی و جهت اولویت­بندی الزامات طراحی برنامه­ی درسی آموزش فلسفه به دانش­آموزان از آزمون فریدمن با نرم­افزار SPSS 18 استفاده گردید. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از میان الزامات نه­گانه­ی مؤثر برای طراحی برنامه­ی درسی آموزش فلسفه به کودکان عامل توجه به نیازهای دانش­آموزان با میانگین رتبه­ی 62/4 بیشترین و عامل کاهش تمرکزگرایی در برنامه­ی درسی با میانگین رتبه­ی 91/3 کمترین تأثیر را در طراحی برنامه­ی درسی آموزش فلسفه به دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بناب دارد. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3582.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3582_85ae0e7776dd9bf6892da1874382d036.pdf ER -