TY - JOUR ID - 3939 TI - الگوی برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان بر اساس نتایج تحقیقات مرتبط JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - کنعانی هرندی, ستاره AU - نوریان, محمد AU - نوروزی, داریوش AU - عبایی کوپایی, محمود AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب AD - دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب AD - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی AD - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 2 SP - 121 EP - 151 KW - آموزش فلسفه برای کودکان KW - الگوی برنامه درسی KW - تحلیل محتوای کیفی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان بر اساس نتایج تحقیقات مرتبط انجام گردید. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی توأم با تحلیل محتوای کیفی می­باشد که در آن پژوهش­های اخیر با روشی نظام­مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شده­اند. جامعه مورد مطالعه تحقیقات انجام شده خارجی (در سال­های 1938 تا 2018) و داخلی (در سال­های 1384 تا 1396) بوده است. از مجموع پژوهش­هایی که از سایت­های معتبر داخلی و خارجی انتخاب شده بودند، تعداد 71 مورد به عنوان نمونه به صورت هدفمند انتخاب گردید. تحلیل­های انجام شده ابتدا کدگذاری و طبقه بندی گردید و سپس بدنه اصلی در قالب 52 مولفه در راستای 4 عنصر اصلی "اهداف"، "محتوا"، "روش­های یاددهی – یادگیری"، "روش­های ارزشیابی" و 8 مولفه مرتبط با عنصر زمینه­ای "محیط آموزشی" شناسایی گردید. سیاست­گذران و برنامه­ریزان درسی دوره پیش دبستان و دبستان می­توانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را جهت اجرای مطلوب و با کیفیت برنامه درسی فلسفه برای کودکان اتخاذ کنند. مربیان و آموزگاران نیز قادر خواهند بود تا الگوی موجود را بر اساس تجربیات عملی ندریس، تطبیق دهند تا تدریس اثربخش­تری داشته باشند. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3939.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3939_d38b73618b09b4876e036012b651a362.pdf ER -