TY - JOUR ID - 4158 TI - مقایسه‌ بازی‌های سنتی و نوین دوره ابتدایی از منظر ارزش‌آموزی JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - رضایی آقاجان, مریم AU - منادی, مرتضی AU - اخوان تفتی, مهناز AD - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا AD - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا AD - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 1 SP - 73 EP - 99 KW - بازی سنتی KW - بازی نوین KW - ارزش‌آموزی KW - ارزش اجتماعی KW - ارزش اخلاقی DO - 10.30465/fabak.2019.4158 N2 - پژوهش کنونی با هدف مقایسه‌ی بازی‌های سنتی و نوین دوره ابتدایی از منظر ارزش‌آموزی انجام شده است. روش پژوهش، روش کیفی و جامعه­ی آماری 2506 بازی­ سنتی و 4040 بازی رایانه­ای و مشارکتی از دسته بازی­های نوین است که با نمونه­گیری هدفمند 80 بازی سنتی و نوین انتخاب شدند و با بهره‌گیری از روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل محتوا، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. مقایسه‌ی داده­ها، نشان داد که همۀ بازی‌های سنتی دربرگیرنده‌ی آموزه‌هایی در زمینۀ نظم و قانون‌مندی و همکاری هستند، در 11 بازی نشانه‌هایی از همیاری، در 3 بازی نشانه‌هایی از مهرورزی و ابراز محبت و تنها در 2 بازی نشانه‌هایی از خشونت دیده می‌شود. در میان 40 بازی‌ نوین تنها 24 بازی به نظم و قانون‌مندی، 10 بازی به همیاری، و تنها 2 بازی به مسئولیت آموزی پرداخته‌اند. هر چند که هیچ یک از بازی‌های نوین به مهرورزی و ابراز محبت نپرداخته است. در بازی‌های سنتی و نوین نشانه‌های ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی با فراوانی‌های گوناگون دیده می‌شوند؛ که در این میان نپرداختن بازی‌های نوین به مهرورزی و ابراز محبت شگفت‌آور است. گویی اولویت‌بندی‌ ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی در بازی‌های سنتی و نوین یک‌سان نیست. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4158.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4158_e0e8dd47be6896f5b2f8ce6405126eab.pdf ER -