TY - JOUR ID - 4971 TI - اثربخشی آموزش مهارت خلاقیت بر تفکر انتقادی، مهارت اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدائی JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - پورمحسنی کلوری, فرشته AU - صبوری, فاطمه AU - مولایی, مهری AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 2 SP - 23 EP - 42 KW - آموزش مهارت خلاقیت KW - خلاقیت KW - تفکر انتقادی KW - مهارت‌ اجتماعی DO - 10.30465/fabak.2020.4971 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین اثر­بخشی آموزش مهارت خلاقیت برتفکرانتقادی، مهارت­های اجتماعی و خلاقیت در دانش­آموزان دختر پایه ششم شهر تهران در سال­تحصیلی 1397-1398بود. طرح پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر پایه ششم منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران بود که ۴۰ نفر به شیوه در­دسترس انتخاب گردید و به­شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.پیش از آموزش مهارت خلاقیت، پرسشنامه­های خلاقیت عابدی (1372)، گرایش به­تفکرانتقادی ریکتس (2003) و مهارت­های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (۱۹۹۲) اجرا گردید. داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­خلاقیت، موجب افزایش خلاقیت دانش­آموزان شد(05/0>p)، اما بر تفکر انتقادی و مهارت­های اجتماعی آزمودنی­های گروه آزمایش تاثیر معناداری نشان نداد(05/0<p).نتایج بیانگر این است که آموزش مهارت خلاقیت موجب بهبود خلاقیت در گروه مورد مطالعه شد، اما بهبود تفکر نقادانه و مهارت­های اجتماعی نیازمند به­کارگیری آموزش­های بیشتر و تخصصی­تر می­باشد، همچنین، با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از 40 نفر نمونه و در یک منطقه و بازه زمانی کوتاه مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین تعمیم نتایج پژوهش حاضر باید با احتیاط انجام گیرد. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4971.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4971_aa0c6005738cd66ed3eeef3ad83a318e.pdf ER -