TY - JOUR ID - 531 TI - مقایسة واکنش‌های روان‌شناختی کودکان عادی و تیزهوش از طریق عناصر آزمون ترسیم JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - یزدانی, سپیده AU - بخشی‌بجد, فرشته AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 4 SP - 127 EP - 148 KW - ترسیم آدمک رنگی KW - واکنش‌های روان‌شناختی KW - کودکان تیزهوش KW - کودکان عادی DO - N2 - آزمون‌‌های ترسیمی روش‌‌های تشخیصی فرافکنی‌اند که در آن‌ها از فرد خواسته می‌‌شود، موضوع یا‌‌ وضعیتی را ترسیم کند تا عملکرد شناختی، بین‌‌فردی، یا روان‌شناختی او ارزیابی شود. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ‌ واکنش‌های روان‌شناختی کودکان تیزهوش و عادی از طریق عناصر آزمون ترسیم است. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش‌نامۀ افسردگی، اضطراب، و استرس (DASS-42) و نقاشی آدمک رنگی استفاده شد. نمونۀ پژوهش 250 دانش‌آموز (119 دختر و 131 پسر) یازده تا سیزده‌سالۀ منطقۀ یک و دو شهر زاهدان بود که کودکان عادی به صورت نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای سهمی و کودکان تیزهوش به صورت نمونه‌‌گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمون ترسیم آدمک رنگی و پرسش‌نامۀ DASS-42 در سه مقطع اول و دوم و سوم راهنمایی به صورت گروهی اجرا شد و داده‌‌ها، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون «خی دو»، و «تی» گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که، بر اساس آزمون ترسیم، بین واکنش‌های‌‌ روان‌شناختی کودکان عادی و تیزهوش تفاوت معناداری وجود دارد. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_531.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_531_6cf152faa872fa1ae66a91c02a001dc2.pdf ER -