TY - JOUR ID - 547 TI - تبیین و ترسیم تفکری بینا برای کودکان نابینا JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - شیرمحمدی, عاطفه AU - عبدالهی‌‌‌‌‌پور, زهرا AD - کارشناس ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 5 SP - 43 EP - 68 KW - کودکان نابینا KW - تفکر KW - فلسفه برای کودکان KW - تصویرسازی ذهنی KW - خودباوری DO - N2 - تفکر قوه‌ای از استعدادهای ذاتی بشر است که به وی توانایی می‌دهد پیرامون مسائل گوناگون بیندیشد و، با یاری آن، حقایق را تا حدودی که برایش مقدور است کشف ‌کند. فرد متفکر می‌تواند، دربارۀ هر موضوعی، منطقی بیندیشد و بینایی درونی را چراغ هدایت خویش قرار دهد. بنابراین ضرورت تفکر برای بینایی‌بخشیدن به انسان‌ها امری مشهود است و تفکر برای کودکان نابینا فرایندی بیناست که به سوی دست‌یابی به دنیایی شفاف‌تر و روشن‌تر و شناخت بهتر، دقیق‌تر، و عقلانی‌تر تعریف‌شدنی است. هدف از نگارش مقالۀ حاضر تقویت تصویرسازی ذهنی، تحقق پرورش تفکر، و رسیدن به فرایند تأمل‌محوری در کودکان نابیناست که برای دست‌یابی به آن اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان در مدارس نابینایان مد نظر است. این برنامه طرحی برای آموزش درست‌اندیشیدن، استدلال‌کردن، و مهارت تفکر به کودکان است و شامل چند عنصر اساسی (حلقۀ کندوکاو، کتاب‌های درسی داستانی، و معلمان تغییرنقش‌داده) است. در این رویکرد، نیازی به تعریف برنامۀ فلسفی جدیدی نیست، بلکه اجرای آن نیازمند تغییراتی متناسب با ویژگی‌های خاص این کودکان است. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_547.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_547_cbca00246ef30860e8c44678cff37d9a.pdf ER -