TY - JOUR ID - 6232 TI - تأثیر برنامه درسی فلسفه برای کودکان بر رشد خلاقیت دانش‌آموزان JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - کنعانی هرندی, ستاره AU - نوریان, محمد AU - نوروزی, داریوش AU - عبایی کوپایی, محمود AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. AD - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب ، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 203 EP - 230 KW - خلاقیت KW - مولفه های خلاقیت KW - برنامه درسی فلسفه برای کودکان DO - 10.30465/fabak.2021.6232 N2 -   هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر اجرای برنامه درسی فلسفه برای کودکان بر رشد خلاقیت دانش آموزان بوده است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی منطقه نوزده آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از بین آنها 56 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش با برنامه درسی فلسفه برای کودکان طی 16 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. با توجه به اینکه طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود، ابزار اندازه گیری خلاقیت در دو نوبت قبل و بعد از ارائه برنامه درسی فلسفه برای کودکان اجرا شد. داده های حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر حاکی از تأثیر مطلوب مداخله پژوهش بر خلاقیت و خرده مقیاس‌های آن داشت. به عبارتی یافته‌های پژوهش حاضر مبین آن است که برنامه درسی فلسفه برای کودکان میزان خلاقیت فراگیران و مولفه‌های آن یعنی انعطاف پذیری، ابتکار، بسط، سیالی را در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه را افزایش داده است. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6232.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6232_c5ad6245139dd373eb00f43f02ad46eb.pdf ER -