TY - JOUR ID - 6411 TI - طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی فلسفه برای کودکان در دوره اول متوسطه ایران JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - صابری, الهام AU - عباسی, عفت AU - قائدی, یحیی AU - علی عسگری, مجید AD - دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه‌ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران.ایران AD - استادیار گروه آموزشی مطالعات برنامه‌ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه آموزشی مطالعات برنامه‌ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 115 EP - 157 KW - برنامه درسی KW - الگوی برنامه درسی KW - فلسفه برای کودکان (فبک) KW - دوره اول متوسطه ایران DO - 10.30465/fabak.2021.6411 N2 - هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی برنامه درسی فلسفه برای کودکان در دوره اول متوسطه ایران است. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی می‌باشد. در ابتدا پس از بررسی مبانی نظری موجود در زمینه فبک و نمونه‌گیری هدفمند معیاری، نظرات 19 نفر از متخصصان برنامه درسی و فبک از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری و سپس با روش تحلیل تم، ساختارهای تماتیک منتج شد. در مرحله کمّی، از روش دلفی استفاده شد. برای تعیین میزان اتفاق نظر بین خبرگان، از ضریب هماهنگی کندال و برای ارزیابی روایی محتوایی پرسشنامه، از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) و برای بررسی پایایی، از آلفای کرونباخ استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق تعداد 135 مولفه برنامه درسی فبک برای دوره اول متوسطه ایران شناسایی و مدل مفهومی در قالب عناصر ده‌گانه اکر طراحی شد که در قالب 10 بعد، منطق یا چرائی (26 شاخص)، اهداف (39 شاخص)، ویژگی‌های محتوا (8 شاخص)، فرم‌های محتوا (7 شاخص)، روش‌های یاددهی-یادگیری (13 شاخص)، ویژگی‌های تسهیلگر (12 شاخص)، ویژگی‌های محیط آموزش (4 شاخص)، ارزشیابی (19 شاخص)، گروهبندی (3 شاخص) و زمان (4 شاخص)، اولویت بندی شدند. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6411.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_6411_e9e254aa464c94f3146d4d8eff402b66.pdf ER -