TY - JOUR ID - 853 TI - تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان JO - تفکر وکودک JA - FABAK LA - fa SN - 2383-0700 AU - زارع, حسین AU - جهان‌آرا, عبدالرحیم AD - استاد دانشگاه پیام نور AD - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 7 SP - 27 EP - 49 KW - پردازش اطلاعات KW - بازی‌های رایانه‌ای فکری و خشن KW - فنّاوری اطلاعات و ارتباطات KW - هوش KW - تفکر DO - N2 - هدف اصلی‌ ‌این پژوهش بررسی تأثیر بازی‌‌های رایانه‌‌ای خشن و فکری بر چگونگی پردازش اطلاعات (زمان واکنش و دقت عملکرد‌‌) نوجوانان و همچنین مطالعة تفاوت پردازش اطلاعات آنها در زمینة اطلاعات خودکار و تلاش‌‌بر است. در یک بررسی مقطعی به روش نیمه‌‌تجربی تعداد 90 دانش‌‌آموز پسر دوم راهنمایی به صورت تصادفی در قالب گروه‌‌های آزمایش و کنترل به مدت دو ماه برای مطالعه انتخاب شدند. در گروه آزمایش دو دسته از دانش‌‌آموزان قرار داشتند. دسته‌ای به بازی خشن و دستة دیگر به بازی‌‌های فکری پرداختند. در گروه کنترل دانش‌آموزانی قرار داشتند که هیچ‌گونه آشنایی با بازی‌‌های رایانه‌‌ای نداشتند‌‌. ابزار اندازه‌‌گیری آزمون رایانه‌‌ای اثر استروپ بود که زمان واکنش و دقت عملکرد را در اطلاعات خودکار و تلاش‌‌بر برای هر کدام از افراد گروه آزمایش و کنترل در پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون به صورت جداگانه اندازه‌‌گیری و ثبت می‌‌کرد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون t وابسته تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بازی‌‌های رایانه‌‌ای فکری در زمان واکنش اطلاعات خودکار (p = 0.04) و تلاش‌‌بر (p = 0.01) و دقت عملکرد اطلاعات خودکار (p = 0.00) و تلاش‌‌بر (p = 0.00) تأثیر معناداری دارد. در زمینة بازی‌‌های رایانه‌‌ای خشن نتایج تحقیق مبین آن است که‌ ‌این گونه بازی‌‌ها در زمان واکنش اطلاعات خودکار (p = 0.001) و تلاش‌‌بر (p = 0.002) و دقت عملکرد اطلاعات خودکار (p = 0.00) تأثیر معناداری دارد، ولی در دقت عملکرد اطلاعات تلاش‌‌بر (p = 0.08) تأثیر معنا‌‌داری ندارد. همچنین با مشاهدة عملکرد گروه کنترل در پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون تفاوت معناداری از لحاظ زمان واکنش و دقت عملکرد در اطلاعات خودکار و تلاش‌‌بر مشاهده نگردید. به‌طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از بهبود پردازش اطلاعات خودکار و تلاش‌‌بر نوجوانان در نتیجة بازی‌‌های رایانه‌‌ای فکری بود، ولی در بازی‌‌های خشن تأثیر به صورت افت و کاهش عملکرد مشاهده گردید. UR - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_853.html L1 - https://fabak.ihcs.ac.ir/article_853_b1ba609e4231c331220c45fd37cd2790.pdf ER -