پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07004720130823A Study of Critical Thinking Skills in Selected Persian Novels for Young Adults Based on Peter Facione’s Listبررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیدة نوجوان فارسی دهة 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه126852FAمریم امیدینیاکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیلیلا مکتبیفرداستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمیعصمت مؤمنیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130506The present study examines critical thinking skills in novels for young adults, published in 2000s. The corpus of the study consisted of twelve novels for young adults, which were selected purposefully and as advised by 26 experts in children’s literature. The research used qualitative-inductive content analysis. The novels were analyzed based on Facione’s critical thinking skills, namely interpretation, analysis, evaluation, inference, explanation, and self-regulation. The acts and dialogues of characters were examined using the six critical thinking parameters described by Facione. The characters in the novel “the Persians and I: The Fortress of the Dragon 1”, had applied critical thinking skills more than those in other novels. Moreover, in all the examined novels, interpretation skill was used more than other skills of critical thinking. Next were analysis and explanation, respectively. Self-regulation and inference were both in the fourth rank with regard to their frequency. The skill of evaluation had the least frequency in the novels. The results of the study revealed that ordinary stories, when of proper literary quality, can be used for educational purposes.پژوهش حاضر به بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای نوجوان تألیفی - گروه سنی د و ه - در دهة 80 شمسی پرداخته است. نمونههای این پژوهش در قالب دوازده رمان نوجوانان، به صورت هدفمند و طبق نظر 26 نفر از متخصصان ادبیات کودک انتخاب شده است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی قیاسی است. تحلیل رمانها بر اساس مهارتهای تفکر انتقادی فاسیونه است که شامل شش مهارت تفسیر، تحلیل، ارزشیابی، استنباط، توضیح و خودتنظیمی است. در این پژوهش کنشها، عملکردها و گفتوگوهای شخصیتهای داستان بر اساس شش مهارت تفکر انتقادی فاسیونه سنجیده شده است. شخصیتهای رمان <em>پارسیان و من: کاخ اژدها (1)</em> بیش از بقیة رمانها مهارتهای تفکر انتقادی را به کار بردهاند. در همة رمانهای مورد بررسی مهارت تفسیر بیش از بقیة مهارتها به کار گرفته شده است و پس از آن مهارت تحلیل و توضیح، و سپس مهارت خودتنظیمی و استنباط به میزان برابر در رتبة چهارم، و مهارت ارزشیابی با کمترین میزان در رتبة آخر قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که داستانهای معمولی در صورتی که دارای کیفیت ادبی مناسبی باشند، میتوانند به عنوان وسیلهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرند.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_852_0986dfb9605fb10fa030359bea36d598.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07004720130823The Effect of Computer Games on Information Processing in Young Adultsتأثیر بازیهای رایانهای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان2749853FAحسین زارعاستاد دانشگاه پیام نورعبدالرحیم جهانآراعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20130429This study mainly focuses on the effect of violent and mental computer games on information processing (time and accuracy of reaction) in young adults. It also seeks to identify the possible differences between automatic and controlled information processing. With a semi-experimental design, this research worked with a population of 90 male junior high school students in second grade; the students were randomly classified into an experimental and a control group and were studied for two months. In the experimental group, the students were in the category of either violent or mental games. The students in the control group were not familiar with computer games at all. The instrument for measuring computational test was Stroop Effect which would record the exact time and the precision of the response of all students for both automatic and controlled information processing in the pre-test and the post-test. The data were then analyzed using dependent <em>t</em>-test. The results of the study revealed that computer games of mental type have a significant relationship with reaction time in automatic (p = 0.04) and controlled (p = 0.01) processing as well as the precision of reaction in automatic (p = 0.0) and controlled (p = 0.0) processing. The results concerning violent computer games showed that this type of games have a significant impact on the reaction time in automatic (p = 0.001) and controlled (p = 0.002) information processing as well as on the precision of reaction in automatic (p = 0.00). The result of precision of reaction in controlled processing (p = 0.08), however, was not significant. The analysis of the results of the control group in both the pre-test and the post-test proved to be insignificant with regard to both reaction time and precision of reaction, in both automatic and controlled processing. All in all, this study showed a better processing of information, both automatic and controlled, in games of mental type. In violent games, the performance was impaired.هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و فکری بر چگونگی پردازش اطلاعات (زمان واکنش و دقت عملکرد) نوجوانان و همچنین مطالعة تفاوت پردازش اطلاعات آنها در زمینة اطلاعات خودکار و تلاشبر است. در یک بررسی مقطعی به روش نیمهتجربی تعداد 90 دانشآموز پسر دوم راهنمایی به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش و کنترل به مدت دو ماه برای مطالعه انتخاب شدند. در گروه آزمایش دو دسته از دانشآموزان قرار داشتند. دستهای به بازی خشن و دستة دیگر به بازیهای فکری پرداختند. در گروه کنترل دانشآموزانی قرار داشتند که هیچگونه آشنایی با بازیهای رایانهای نداشتند. ابزار اندازهگیری آزمون رایانهای اثر استروپ بود که زمان واکنش و دقت عملکرد را در اطلاعات خودکار و تلاشبر برای هر کدام از افراد گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون به صورت جداگانه اندازهگیری و ثبت میکرد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمون t وابسته تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بازیهای رایانهای فکری در زمان واکنش اطلاعات خودکار (p = 0.04) و تلاشبر (p = 0.01) و دقت عملکرد اطلاعات خودکار (p = 0.00) و تلاشبر (p = 0.00) تأثیر معناداری دارد. در زمینة بازیهای رایانهای خشن نتایج تحقیق مبین آن است که این گونه بازیها در زمان واکنش اطلاعات خودکار (p = 0.001) و تلاشبر (p = 0.002) و دقت عملکرد اطلاعات خودکار (p = 0.00) تأثیر معناداری دارد، ولی در دقت عملکرد اطلاعات تلاشبر (p = 0.08) تأثیر معناداری ندارد. همچنین با مشاهدة عملکرد گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری از لحاظ زمان واکنش و دقت عملکرد در اطلاعات خودکار و تلاشبر مشاهده نگردید. بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از بهبود پردازش اطلاعات خودکار و تلاشبر نوجوانان در نتیجة بازیهای رایانهای فکری بود، ولی در بازیهای خشن تأثیر به صورت افت و کاهش عملکرد مشاهده گردید.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_853_b1ba609e4231c331220c45fd37cd2790.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07004720130823A Study into the Representation of “Authority and Freedom” in Persian Stories for Childrenبررسی شگردهای جلوهگری مقولههای «اقتدار و آزادی» در داستانهای فارسی کودک5178854FAعلی شیروانی شیریدانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان a0000-0002-0871-5735حسنعلی بختیار نصرآبادیدانشیار بخش علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانمحمدحسین حیدریاستادیار بخش علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20130522Since the paradox of "authority and freedom" is one of the most significant challenges in the philosophy of children's literature, the present paper attempts to identify and investigate the techniques of representing "authority and freedom" in Iranian picture-story books. Using analytic method, this study examines six Persian picture-stories to answer the following questions: What techniques are used to represent authority and freedom in Persian picture-stories? Are there any differences between the techniques used in the corpus of the study? Which of the identified techniques improve children’s creativity and power of thinking? The results indicate that implicit theme, open plot, objective or performative point of view, polyphony in texts and images, indirect, dynamic and sophisticated characterization, and dominance of images are among the techniques that enhance the thinking ability, decision making, creativity and choices of children.به نظر میرسد که بحث دربارة روشنسازی و کوشش در حل پارادوکس اقتدار و آزادی یکی از مهمترین مسئلههای فلسفة ادبیات کودک است. هدف این مقاله آن است که شگردهای جلوهگری مقولههای «اقتدار و آزادی» در داستانهای فارسی کودک کشف و بررسی شود. این پژوهش با روش تحلیل تأملی به بررسی شش کتاب داستانی تصویری منتخب فارسی «حقیقت و مرد دانا»، «ماهی سیاه کوچولو»، «توکایی در قفس»، «خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟»، «افسانة سیمرغ» و «کفشهای هیپا و شیپا» از مجموعه ده داستان برگزیدة فارسی خواهد پرداخت. پرسشهای پژوهش عبارتاند از، شگردهای کتاب داستانی تصویری فارسی در تحقق بخشیدن به مقولههای «اقتدار و آزادی» کداماند؟ آیا نوع شگردهای یادشده و شیوة استفاده از آنها در شش اثر فارسی متفاوت است؟ همچنین کدام شگردها تقویتکنندة قدرت تفکر و خلاقیت کودک است؟ نتایج نشان میدهد که شگردها و عناصر داستانی چون درونمایة پنهان، پیام با ماهیت آزادیبخشی، پیرنگ باز، زاویة دید عینی یا نمایشی، چندصدایی در متن و تصویر، شخصیتپردازی پیچیده و پویا و غیرمستقیم، غلبة تصویر بر متن و استفادة هرچه بیشتر از شگردهای تمرکززدا در جهت تقویت قدرت تفکر، تصمیمگیری، خلاقیت و انتخاب کودک است.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_854_d5b695035b594c26037371fb7e542f85.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07004720130823The Effect of Strategic Teaching of Thinking on Questioning in Male Fifth-Graders in Sanandajاثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر پرسشگری دانشآموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهر سنندج7992855FAحسن غریبیاستادیار روانشناسی، گروه علوم انسانی، دانشگاه پیام نوریوسف ادیبدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریزاسکندر فتحی آذراستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریزتورج هاشمیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریزرحیم بدری گرگریدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریززلیخا قلیزادهاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستانJournal Article20130519The present study aims at investigating the effect of strategic teaching of thinking on questioning abilities of fifth graders. It is an experimental research using pre-test, post-test and control group. 80 fifth graders (40 male and 40 female) from primary schools in Sanandaj were selected through random cluster sampling and formed the population of the research. The male and female students were randomly placed in either the control or the experimental group. The students in the experimental group were taught thinking for fifteen sessions of one hour each. The questioning abilities of students in both control and experimental groups were examined and compared with a pre-test and a post-test, using Beck and Jessup’s Multi-dimensional Quest Orientation Scale (MQOS) questionnaire. The data were analyzed by ANCOVA. The results indicate that teaching thinking has a significant effect on the improvement of questioning. Questioning can be enhanced through direct teaching of thinking in the classroom. Students should be encouraged to participate in discussions and class activities in order to learn how to manage challenging situations.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر پرسشگری دانشآموزان پایة پنجم دبستان است. این پژوهش به صورت آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل صورت گرفت. بدین منظور از بین دانشآموزان پنجم دبستان شهر سنندج 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) به عنوان نمونة آماری به صورت چند مرحلهای (خوشهای + تصادفی) انتخاب شدند و پسران و دختران هر کدام به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه و هر جلسه یک ساعت آموزش تفکر دریافت نمودند. پرسشگری دانشآموزان هر دو گروه (آزمایش و کنترل) در دو مرحلة پیش و پس از آموزش، با پرسشنامة چند بعدی MQOS بک و جیساپ (2004) مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این است که آموزش تفکر تأثیر معنیداری بر افزایش پرسشگری دارد. پرسشگری میتواند توسط آموزش مستقیم تفکر در کلاس از طریق مشارکت آزمودنیها در بحثها و فعالیتهای کلاسی و نیز رویارویی آنها با موقعیتهای حیرتبرانگیز و چالشزا افزایش یابد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_855_357b5b7fdf1515d90210b90bd000c0d2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07004720130823The Spirit of Modern Technology and the Place of
Thinking in Schools
(The Study of Thinking Value in Current Educational Technology)روح تکنولوژی مدرن و جایگاه تفکر در مدارس (بررسی ارزش تفکر در تکنولوژی آموزشی رایج)93120856FAسعید ناجیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی4386923600010000Journal Article20130417The present paper seeks to study the place of thinking as well as the impact of modern technology on promotion of thinking at schools. It first briefly reviews a number of well-known theories about modern technology and its effects on people’s lives and attitudes. Then the components of educational technology are briefly discussed and the mentioned theories of modern technology are applied to educational technology to see how educational technology affects different aspects of students’ lives, particularly their process of learning thinking at school. The place and importance of thinking and its promotion at the schools are also discussed. The paper concludes that educational technology does not contribute to the development of thinking abilities and does not pay attention to the students’ thinking when dealing with important issues of their lives. Therefore, it is necessary to rethink current educational technology and this adds to the significance of programs like ‘philosophy for children’.هدف این مقاله بررسی جایگاه تفکر در مدارس و تأثیر تکنولوژی مدرن در ارتقای تفکر در مدارس است. لذا ابتدا برخی از نظریات معروف دربارة تکنولوژی مدرن و تأثیر آنها بر زندگی و دیدگاههای مردم به اجمال طرح میشود، سپس با نگاهی اجمالی به مؤلفههای تکنولوژی آموزشی، دیدگاههای مطرحشده در خصوص تکنولوژی مدرن به تکنولوژی آموزشی تعمیم داده شده و تأثیر تکنولوژی آموزشی بر ابعاد و زوایای مختلف زندگی دانشآموزان و بهویژه بر فکرآموزی آنان در مدارس بررسی شده و جایگاه و اهمیت تفکر و پرورش آن مورد مطالعه قرار میگیرد. در نهایت نشان داده میشود که این تکنولوژی دانشآموزان را در مسیرهایی پیش میبرد که آموزش تفکر در آن جای چندانی نداشته و تفکر دانشآموزان را در امور مهم زندگیشان مورد تأکید و توجه قرار نمیدهد. بهاینترتیب لزوم جایگزینی یا تجدید نظر در تکنولوژی آموزشی رایج روشن شده و اهمیت برنامههایی شبیه برنامة فلسفه برای کودکان و نوجوانان مشخص میگردد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_856_7fb7ef2a0685e23d0d14b53579656c3d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-07004720130823Effect of Philosophical Mentality on Solving Math Problems by Male and Female Third-grade Students in Hamedan Junior High Schoolsتأثیر ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر همدان به تفکیک جنسیت121139857FAسوده نوریکارشناس ارشد فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه علامه طباطباییایراندخت فیاضدکترای تخصصی فلسفة تعلیم و تربیت، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییاصغر سیفدکترای تخصصی آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، گروه ریاضیات، همدان، ایرانJournal Article20130611The present paper aims at examining the effect of philosophical mentality on solving math problems in third grade male and female students of Hamedan junior high schools. The research adopts a causal-comparative methodology. 8229 students from junior high schools in Hamedan, in 2011-2012, formed the population of the study. From among these, 367 students were selected through classified sampling with proper allocation. The instruments for data collection included two questionnaires for the evaluation of philosophical mentality and the ability to solve math problems. The Cronbach's Alpha Reliability scores obtained for the said questionnaires were 0.864% and 0.730% respectively. The data were analyzed using SPSS 20, in two sections of descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (Spearman Correlation Coefficient, two-way ANOVA – between subjects design, Bonferonni Test and Multivariate Regression). The findings of the research confirmed that philosophical mentality does affect students’ ability of solving math problems and showed this effect to be of great magnitude. The results also indicated that greater philosophical mentality leads to greater ability of solving math problems. However, there was no significant relationship between gender and the ability to solve math problems. The contrastive effect of philosophical mentality and gender on the ability to solve math problems did not prove significant either. Moreover, penetration, compared to comprehensiveness and flexibility, had a significantly more impact on the ability to solve math problems.هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر همدان به تفکیک جنسیت است. روش پژوهش مورد استفاده از نوع علّیـ مقایسهای است. جامعة آماری شامل 8229 نفر دانشآموز مدارس راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 90-91 است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندیشده با تخصیص متناسب، تعداد 367 دانشآموز انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای ذهنیت فلسفی و توانایی حل مسائل ریاضی است که ضرایب اعتبار و پایایی آن محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار 20 SPSSدر دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل واریانس دوطرفه بینآزمودنی، آزمون بن فرونی و رگرسیون چندمتغیره) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که علاوهبر تأیید اثر اصلی ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانشآموزان، اندازة این اثر نیز شدید است، علاوهبر این با قویتر شدن ذهنیت فلسفی دانشآموزان، توانایی حل مسائل ریاضی نیز به طور معناداری افزایش مییابد. این در حالی است که اثر اصلی جنسیت و اثر تقابلی ذهنیت فلسفی و جنسیت بر توانایی حل مسائل ریاضی دانشآموزان معنادار نشد. ضمناً اثر تعمق بر توانایی حل مسائل ریاضی نیز بهطور معناداری بیش از اثر جامعیت و انعطافپذیری است.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_857_9e65fc9ee2617e7b7bffb7b451cc7489.pdf