پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220INVESTIGATION THE MEDIATING ROLE OF THINKING STYLE IN RELATIONSHIP BETWEEN TEACHERS' EMOTIONAL INTELLIGENCE AND STUDENTS 'CREATIVITYبررسی نقش میانجی سبک تفکر در رابطه بین هوش هیجانی معلمان و خلاقیت دانش آموزان122882710.30465/fabak.2020.5000FAمریم احمدی فقیهدانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمجید ضرغام حاجبیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0002-7975-0845نادر منیرپوراستادیارگروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.Journal Article20200228This study aimed to investigate the relationship between teachers' emotional intelligence fit model and students' creativity with the mediation role of students' thinking style through a correlational methodology. For the statistical population, 10th and 11th grade female students living in Qom in the academic year of 2018-2019 were selected. The sample included 415 students and Art and Composition teachers (approximately 28 teachers ) who were selected by multistage cluster random sampling. Bar-on Emotional Intelligence Questionnaire (for teachers) and Sternberg's thinking style, and Torrance's creativity questionnaires (for students) were used as research tools. Findings of the structural equations indicated that the model fitted well with the research data (X2 / df = 0.438, RMSEA = 0.0001, CFI = 1, IFI = 1, GFI = 0.99, NFI = 0.99).The findings of path analysis indicated that emotional intelligence on thinking style had direct effect .Thus, thinking style had direct effect on creativity. The mediating role of thinking style on students' creativity was confirmed.The findings probably inferred the concept that teachers 'emotional intelligence and student`s thinking style are of overriding importance in fostering students' creativity.It is recommended that the model shoud be examined in different cultures.پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش مدل رابطه هوش هیجانی معلمان و میزان خلاقیت دانش آموزان با میانجیگری سبک تفکر دردانش آموزان به روش همبستگی انجام شد.جامعه آماری،همه دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهر قم در سال تحصیلی 98-97 بودند.نمونه شامل 415 دانش آموز و معلمان هنر و انشاء آنها(حدود 28 نفر) بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند.ابزار پژوهش،پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (ویژه معلمان) و پرسشنامه های سبک تفکر استرنبرگ و خلاقیت تورنس(ویژه دانش آموزان) بود.نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان دهنده آن بود که مدل از برازش خوبی با داده های پژوهش برخوردار بودX2/df=0.438,RMSEA=0.0001,CFI=1,IFI=1,GFI=0.99,NFI=0.99)).نتایج تحلیل مسیر نشان داد که هوش هیجانی بر سبک تفکر و سبکتفکر برخلاقیت اثر مستقیم داشتند. نقش واسطه ای سبک تفکر در رابطه بین هوش هیجانی معلمان و خلاقیت دانش آموزان مورد تایید قرار گرفت.احتمالا ازیافته های این پژوهش چنین برمیآید که برای پرورش خلاقیت دانش آموزان، هوش هیجانی معلمان و سبک تفکر دانش آموزان اهمیت ویژهای دارند.پیشنهاد می شود در پژوهش های آینده جهت تبیین خلاقیت دانش آموزان،مدل ارائه شده مجددا در فرهنگ های مختلف آزمون شود.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8827_f9cf8101c9731f4180138df8b3e142ae.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220The Effectiveness of Creativity Skills Training on Creativity, Critical Thinking, and Social Skills in Elementary Sixth Grade Studentsاثربخشی آموزش مهارت خلاقیت بر تفکر انتقادی، مهارت اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدائی2342497110.30465/fabak.2020.4971FAفرشته پورمحسنی کلوریدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانفاطمه صبوریکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمهری مولاییدکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20190504The purpose of this study was to investigate the effectiveness of creativity skill training on increasing creativity, critical thinking, and social skills in female elementary Sixth Grade StudentsinTehran (2018-2019).A experimental design with pretest-posttest and control group was conducted in a sample of 40 students using a simple random sampling method. <br />Before training creativity skills, both groups in the pretest responded to three questionnaires: Abedi's creativity (1994), tendency to predictive thinking of Rickets (2003) and social skills of Indarbitzens and Foster (1992). The results of Multivariate covariance analysis (MANCOVA) showed that training creativity skills increased the creativity of students (p <0.05), but did not show any significant effects on critical thinking and social skills of students in experimental group(p >0.05). The results indicate that creativity skills training improved creativity in the study group, but improving critical thinking and social skills requires the use of more and more specialized training, also, given that in the present study more than 40 samples and used in a short period of time, so generalization of the results of the present study should be done with caution.هدف پژوهش حاضر تعیین اثر­بخشی آموزش مهارت خلاقیت برتفکرانتقادی، مهارت­های اجتماعی و خلاقیت در دانش­آموزان دختر پایه ششم شهر تهران در سال­تحصیلی 1397-1398بود. طرح پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر پایه ششم منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران بود که ۴۰ نفر به شیوه در­دسترس انتخاب گردید و به­شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.پیش از آموزش مهارت خلاقیت، پرسشنامه­های خلاقیت عابدی (1372)، گرایش به­تفکرانتقادی ریکتس (2003) و مهارت­های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (۱۹۹۲) اجرا گردید. داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­خلاقیت، موجب افزایش خلاقیت دانش­آموزان شد(05/0>p)، اما بر تفکر انتقادی و مهارت­های اجتماعی آزمودنی­های گروه آزمایش تاثیر معناداری نشان نداد(05/0<p).نتایج بیانگر این است که آموزش مهارت خلاقیت موجب بهبود خلاقیت در گروه مورد مطالعه شد، اما بهبود تفکر نقادانه و مهارت­های اجتماعی نیازمند به­کارگیری آموزش­های بیشتر و تخصصی­تر می­باشد، همچنین، با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از 40 نفر نمونه و در یک منطقه و بازه زمانی کوتاه مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین تعمیم نتایج پژوهش حاضر باید با احتیاط انجام گیرد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4971_aa0c6005738cd66ed3eeef3ad83a318e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220Comparative analysis of rewriting ‘Hayyebne Yaqzan’ written by Kamel Kilani and ‘bacheye adam’ written by Mahdi Azar Yazdi based on Lipmann’s theoryبررسی تطبیقی جایگاه تفکر فلسفی در بازنویسی داستان «حی بن یقظان» کیلانی و «بچۀآدم» آذریزدی، با نظریه لیپمن4368582810.30465/fabak.2020.5828FAسیده زهرا حسینی طالمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازیتورج زینی ونددانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازیعلی اکبر محسنیدانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازییحیی معروفاستاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازیJournal Article20201204This article has been written focusing on the comparative analysis of rewriting ‘Hayyebne Yaqzan’ written by Kamel Kilani from Egypt and Mahdi Azar Yazdi from Iran in order to determine how the elements of Lipmann’s theory in these two rewritten works are, while focusing on teaching thoughts in children. The method of this study is descriptive-analytic and has been written on the basis of Matthew Lipmann’s theory. The achievements of this study show that although the focus of rewriting these two stories reflects philosophical thoughts, the methods of them about teaching children’s thoughts has not been on the basis of developing thoughts. However, they can be useful in this program by modifying and creating questions and astonishing the audience.این مقاله به هدف بررسی تطبیقی بازنوشته­ی کتاب «حی بن یقظان» اثر کامل کیلانی( 1105م- 1185م) ) از مصر و مهدی آذر­یزدی(1300ه- 1388ه) از ایران است تا مشخص گردد که حضور مؤلفه­های نظریه­ی لیپمن در این دو بازنوشته که در راستای آموزش تفکّر در کودکان تدوین گردیده­اند، چگونه است؟ روش این جستار؛ توصیفی-تحلیلی و برپایه نظریه «متیو لیپمن» نگاشته شده است. دستاورد این پژوهش، حاکی از آن است که اگرچه محور و اساس بازنوشته­ی این دو داستان، بازتاب­دهنده تفکّر فلسفی است، اما سبک و شیوه­ی بیان آندو در آموزش اندیشه برای کودکان باتوجه به نظریه­ لیپمن در مسیر برانگیختن روح اندیشه و تفکّر نیست. اما با تغییر و تبدیل و ایجاد سؤال و قرار دادن در حالت تحیّر می­تواند در این برنامه مناسب باشد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5828_e43df2ea763169bded4a80effbca8b48.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220Designing stories to create cognitive faults in the philosophy program for children and its effectiveness on reducing the symptoms of obsessive-compulsive disorder in children with OCD symptoms in the elementary school of Yazd cityطراحی داستانهایی برای ایجاد گسلش شناختی در برنامه فلسفه برای کودکان و اثر بخشی آن بر کاهش علائم اختلال وسواس فکری – جبری کودکان دارای نشانه های OCD دوره ابتدایی شهرستان یزد6990882810.30465/fabak.2020.4960FAامیده دره زرشکی پورکارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ، دانشگاه علم و هنر اشکذرمحمد حسین فلاحدانشیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ایرانمحسن سعیدمنشاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه علم و هنر، یزد0000-0003-4984-3343Journal Article20180606The aim of this study was to create a cognitive fault in the philosophy program for children in the form of exploratory loop. Its effect on reducing OCD symptoms in children 8 to 11 with OSD symptoms was implemented in Yazd province. In this research, 10 stories with the characteristics of Fabak stories have been made and used in the philosophy program for children. The present research project was one of the quasi-experimental projects with the experimental group and the control and evaluation group as a pre-test, intervention and post-test, and the OBQ-CV observational opinion questionnaire was used. The research data were analyzed using SPSS-16 software. The inferential statistics index, including the covariance test, was used to examine the difference between the pre-test and post-test scores and the control group and the results showed The rate of obsessive-compulsive beliefs in the post-test group of the experimental group has decreased significantly compared to the control group (pمطالعه حاضر باهدف ایجاد گسلش شناختی در برنامه فلسفه برای کودکان به شیوه حلقه کندوکاو تاثیر آن در کاهش علایم OCD در کودکان 8 تا 11 دارای نشانه OSD در استان یزد اجرا گردید. در این پژوهش 10 داستان با ویژگی های داستان های فبک ساخته و در برنامه فلسفه برای کودکان استفاده شده است. طرح پژوهش حاضر از جمله طرحهای شبه تجربی با گروه آزمایش و گروه کنترل و ارزیابی به صورت پیشآزمون، مداخله و پس آزمون بوده است و از پرسشنامه عقاید وسواسی نسخه کودک و نوجوانان (OBQ-CV) استفاده شد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار spss-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، شاخص آمار استنباطی شامل آزمون کواریانس، برای بررسی تفاوت میانگینهای پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه مورد استفاده قرار گرفته شده است و نتایج آن نشان داد، میزان عقاید وسواسی – جبری در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری (01/0> p) داشته است. همچنین میانگین بیش برآورد خطر، کمال گرایی، مسئولیتپذیری افراطی و بیش اهمیت دهی به افکار نیز بعد از درمان کاهش معناداری (01/0> p) داشته است. در نتیجه اثربخشی مثبت برنامه فلسفه برای کودکان با هدف ایجاد گسلش شناختی آن تایید شد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8828_462fa35eb95dabbf806f65169664731b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220The Effect of "Philosophy for Children" Education on Resiliency of Elementary Students.تأثیرآموزش «فلسفه برای کودکان» بر تابآوری دانشآموزان ابتدایی91112882910.30465/fabak.2020.5004FAسلام رحیمیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-6812-6804شهرام واحدیاستاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.علی ایمانزادهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20190825The purpose of this research was to investigate the Effect of "Philosophy for Children" Education on Resiliency of Elementary Students.<br /><br />This experimental study was carried out in a semi-experimental and control and experimental group. To this end, a sample of 30 students from 10 and 11 years old in Baneh was selected. They were randomly assigned into two groups of 15 individuals. The training was conducted for the experimental group in 16 sessions per hour, but the control group continued to work without training. The training was conducted using the Lippman philosophy for children Program through the formation of a research community using 12 stories. The research tool was Conner and Davidson's sustainability scale.<br /><br />Data were analyzed using covariance analysis. the results of the data analysis indicated that the teaching of philosophy for children had a significant effect on resiliency and its components, and increased the number of students in the 10 and 11 years old.هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تابآوری دانش آموزان ابتدایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و تجربی به روش نیمه آزمایشی با دو گروه گواه و آزمایش صورت گرفت. برای این منظور، از میان جامعهی دانش آموزان ۱۰ و ۱۱ سال شهرستان بانه، ۳۰ نفر نمونه در دسترس انتخاب شد. آنها در دو گروه ۱۵ نفری گواه و آزمایش بهصورت تصادفی قرار داده شدند. آموزش برای گروه آزمایش طی ۱۶ جلسه یکساعته انجام شد، اما گروه گواه بدون دریافت آموزش به فعالیت معمول خود ادامه دادند. آموزش با استفاده از برنامه آموزش فلسفه برای کودکان لیپمن، از طریق تشکیل اجتماع پژوهشی و با استفاده از ۱۲ داستان صورت گرفت. ابزار پژوهش مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون بود.<br /><br />دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر تابآوری و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشته و موجب افزایش آن در دانش آموزان ۱۰ و ۱۱ ساله شده است.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8829_fd6292f8889e8f1701cc15dd2f88a65a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200319The social constructionism approach to childhood, and what it has for philosophy for children program(p4c).بررسی دیدگاه برساختگرایی اجتماعی درباره کودکی، و آموزههای آن برای برنامه آموزش تفکر به کودکان113139485910.30465/fabak.2020.4859FAرضا شیخهدکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهوازمسعود صفایی مقدماستاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز،محمد جعفر پاک سرشتاستاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز،منصور مرعشیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20191224This research is concerned with the concept of childhood based on the social constructionism and what it has for philosophy for children program (p4c). The philosophical method was applied. Social constructivism views childhood as a sociocultural construct, and not a natural phenomenon. According to this perspective childhood is intrinsically valuable and children are seen as social agents, experts, and thinkers. The social constructivism considers child's thinking independent of adults and of social nature. The constructed concept of childhood is based on multiple discourses of post-modernism, femanism, post-structionism, post-colonialism, and new socialogy of childhood. The fowlloing are some doctrines of social constructionism of childhood to teach children thinking: Cultural and social contexts are important in teaching children thinking, Collective thinking is highlighted. In this regard, the emphasis is on interactive relationships, Interactive learning, friendships and children's play games. The role of informal institutions alongside the formal institution of education becomes increasingly important in the development of child thinking.هدف این پژوهش بررسی دیدگاه برساخت گرایی اجتماعی در باره کودکی است و آنچه این دیدگاه برای برنامه آموزش تفکر به کودکان دارد. پژوهش با روش فلسفی صورت گرفته است. برساخت­گرایی اجتماعی دیدگاهی است که کودک و دوره کودکی را برساخته­ای اجتماعی-فرهنگی می­داند و نه امری طبیعی. بر این اساس، کودک از ویژگی­های رشدیِ طبیعیِ ثابت برخوردار نیست، در عین حال صلاحیت کافی برای این که به عنوان عامل اجتماعی به حساب آید را دارا می باشد. برخلاف باورهای سنتی، در این دیدگاه کودک نه ارزش ابزاری، بلکه ارزش ذاتی دارد. برساخت­گرایی اجتماعی تفکر کودک را مستقل از بزرگسال و برخوردار از سرشتی اجتماعی می­داند. این مکتب بر گفتمان­های چندگانه پست­مدرنیسم، فمینیسم پساساختارگرا، پسااستعمارگرایی و جامعه­شناسی جدید کودکی مبتنی است. برخی از آموزه­های منتج از برساخت­گرایی اجتماعی کودکی در زمینه آموزش تفکر به کودکان از این قرار هستند: بافت­ و زمینه­های فرهنگی و اجتماعی در آموزش تفکر به کودکان اهمیت می­یابد، آموزش تفکر به صورت گروهی برجسته می­شود. بر روابط تعاملی، یادگیری مشارکتی، دوستی­ها و بازی­های نمایشی کودکان تأکید می­شود. نقش نهادهای غیر رسمی در کنار نهاد رسمی آموزش و پرورش در جریان رشد تفکر کودک بیش از پیش اهمیت می­یابد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4859_46f7413b7363e0f5d9879021f960c54c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220The effectiveness of Teaching Philosophy for Children on emotional self-regulation in labor childrenتآثیر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر خودتنظیمی هیجانی کودکان کار141161493010.30465/fabak.2020.4930FAاسکندر فتحی آذراستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.کیومرث تقی پوراستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانآیسان حاج آقایی خیابانیگروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20190930The main aim of current research was to evaluate the effectiveness of Teaching Philosophy for Children to improving emotional self-regulation in the labor children. The research method was semi-experimental and its design was pretest-posttest with control group. Its statistical population were included all of 7 to 8-year-old labor children from Tehran in the 2017-2018, which Child’s Mehr Institution selected as a convenience sample and the labor children (N = 36) of this institution randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group were trained for 12 sessions of 1 hour under the Teaching Philosophy for Children program. The Hafmann & Kashdan’s Affective Styles Inventory was used to gather the data and the index the Cronbach's alpha to compute the Concealing, Adjusting, and Tolerating was used. This indicated that respectively 0.70, 0.75, and 0.50 high reliability. The research data was analyzed with Multivariate Covariance Analysis. The results revealed that due to teaching philosophy for children the concealing of labor children was decreased and their adjusting, and tolerating was increased.هدف اصلی این پژوهش، سنجش اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر بهبود خودتنظیمی هیجانی کودکان کار بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، کودکان کار 7 و 8 ساله شهر تهران در سالتحصیلی 97-1396 بودند که موسسه مهر کودکان بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شد، و کودکان کار (تعداد= 36 نفر) این موسسه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدهاند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 1 ساعته تحت برنامه آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. برای جمع آوری داده از پرسشنامه استاندارد سنجش سبکهای تنظیم عاطفی (هافمن و کشدن، 2010) استفاده گردید که پایایی این ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مولفه های پنهان کاری، سازش و تحمل به ترتیب 70/0، 75/0 و 50/0 محاسبه شده است که حاکی از پایایی بالای آن است. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش فلسفه برای کودکان پنهانکاری کودکان کار را کاهش میدهد و سازشکاری و تحمل آنان را افزایش میدهد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4930_f8c546d3c5380b96bed733fd812777f6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220Explaining aspects of creative thinking in children’s drawing from 3 to 5 years oldتحلیل جنبههای تفکر خلاقانه در نقاشی کودکان 3 تا 5 سال (گروه سنی الف)165195883010.30465/fabak.2020.5001FAفرزانه فرشیدنیکاستادیارگروه هنرهای تجسمی و سنتی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات، تهران، ایرانJournal Article20180805Painting is a language in which children express their feelings and thoughts.The images created in children's drawing and illustrations often come from creative thinking and specific subjectivity.<br /><br />recognizing the themes and creative features of children's paintings and correctly interpret them, helps us to understand how they think.These themes are different from a culture to another one.<br /><br />In this research, the features of creative thinking in children’s paintings from 3 to 5 years old have been studied.<br /><br />The method of this research is " thematic content analysis". The population of the study is kindergartens in Tehran and a sample of 100 children from 10 kindergartens in different districts of Tehran. The results of the research indicate that children tend to express their thoughts and feelings through painting and they innovatively use the colors, lines and shapes in order to transfer their thoughts rather than being truly faithful to the real world.تصاویری که در نقاشی و تصویرسازی کودکان خلق میشوند در بیشتر موارد برخاسته از تفکری خلاق و دارای موضوعاتی خاص است. شناخت دقیق مضامین و ویژگیهای خلاقانۀ نقاشی کودکان و تحلیل و تفسیر درست آنها، ما را در شناخت نحوۀ تفکر آنها یاری میرساند. این مضامین از محیطی به محیط دیگر و یا در فرهنگهای مختلف، تفاوتهایی را نشان میدهد. این پژوهش به منظور شناخت دقیقترِ مضامین نقاشی و ویژگیهای فکری و خلاقانۀ نقاشی کودکان گروه سنی الف از طبقه متوسط شهر تهران در فاصله سالهای96 تا 98 انجام شده است. پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کیفی است که به روش تحلیل مضمون انجام شده و جامعه آماری پژوهش، مهدکودکهای شهر تهران و حجم نمونه شامل 100 کودک از ده مهدکودک در مناطق یک، دو، هفت، دوازده و چهارده تهران است. نمونه-گیری بهصورت تصادفیخوشهای چند مرحلهای انجام شده و نهایتاً مضامین آثار خلق شده توسط این کودکان، پس از کد گذاری و طبقه بندی بر اساس شاخصههای خلاقیت مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8830_72945ab207a76bd0d53eaffc598bdeb5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220Identification & categorization of plays variety used in Malayer preschool centersشناسایی و طبقهبندی انواع بازیهای مراکز پیشدبستانی شهرستان ملایر197224883110.30465/FABAK.2020.5002FAهانیه کلانتری دهقیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر ، ملایر، ایران0000-0002-1201-7999علی نوریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ایرانفرزانه عباسیدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه ملایر، ملایر، ایرانJournal Article20191014Play is an important educational tool which gives children the opportunity to develop invaluable mental, physical, effective and social capacities. Through play, children are better able to think creatively and to develop the social–emotional skills. The present study conducted to sort and classify the different types of play which are practically used by preschool teachers. Data collected using a survey method and through a structured interview survey from seventeen preschool teachers working in Malayer city's centers. To analyze data, through a thematic analysis technique, all participants answer first labeled with a set of preliminary codes. The codes were next collated and then categorized into a group of broader concepts. The results revealed that preschool teachers were using twenty plays in their classrooms and these plays were categorized into three main categories including active physically plays, creative plays and watching plays. Accordingly, it was common parallel or Group use of plays in these centers.بازی یک ابزار آموزشی بسیار مهم برای پرورش ظرفیتهای ذهنی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی کودکان به شمار میآید. کودکان از طریق بازی میتوانند به شکل خلاقانهتر بیندیشند و مهارتهای هیجانی-اجتماعی خود را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقهبندی انواع بازیهای مورد استفاده توسط معلمان مراکز پیشدبستان انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش پیمایش و از طریق مصاحبۀ ساختاریافته با تعداد هفده معلم پیشدبستان شاغل به تدریس در مراکز شهرستان ملایر گردآوری شد. برای تحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل مضمونی ابتدا پاسخهای شرکتکنندگان در مجموعهای از کدهای اولیه تعریف شدند. سپس، کدهای تعریفشده بر اساس تفاوتها و شباهتها از هم تفکیک شدند و در طبقههای مفهومی بزرگتری قرار داده شدند. نتایج نشان داد که معلمان پیشدبستان شهرستان ملایر از تعداد بیست عنوان بازی استفاده میکنند و این عناوین متفاوت بازی را میتوان در سه دستۀ حرکتی/کنشی، آفرینشی/ساختنی و تماشاگری طبقهبندی نمود. همچنین نتایج گویای کاربرد گروهی یا موازی اغلب بازیهای مورد استفاده در این مراکز بود.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8831_d2a1588facb34c1014612d35df0c4777.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220The effectiveness of moral values teaching (through storytelling and animation) on the development of social skills of pre-school childrenاثربخشی آموزش ارزشهای اخلاقی (از طریق قصهگویی و پویانمایی) بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی227247883210.30465/FABAK.2020.4962FAمحدثه محمدی نصرآبادکارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانسید کاظم علوی لنگرودیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد،احمد زندوانیاناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزدمهدیه استبرقیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ، یزد، ایرانJournal Article20180619The purpose of this study was to investigate the effectiveness of moral values teaching (through storytelling and animation) on the development of social skills of pre-school children. The research method was "quasi-experimental" –factorial design. The statistical population of this study included all pre-school children of Yazd city in 2015, based on the sampling, 102 pre-school children were selected and divided in to five groups. Finally, by random selection, four groups (two boys and two girls groups) were selected as the experimental group (storytelling, cartoon) and one group as control group. Moral values were taught to experimental groups in 10 sessions through storytelling or animation. Social Skills Questionnaire (Weert, 1984) completed by parents and educator`s before and after of treatment. Data was analyzed using inferential statistics (Mancova test and analysis of variances). The results of parents’ group showed that moral values teaching through cartoon and storytelling significantly (pهدف پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی آموزش ارزشهای اخلاقی (از طریق قصهگویی و پویانمایی) بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش، از نوع طرح های عاملی «شبه آزمایشی» بود. 102 کودک یک مرکز پیش دبستانی از جامعه آماری کودکان پیشدبستانی ناحیه دو شهر یزد در سال 1394 انتخاب شده و به پنج گروه معادل منتسب شدند. سپس به تصادف چهار گروه به عنوان گروه آزمایش (جنسیت* قصه/کارتون) و یک گروه کنترل (پسر بدون مداخله) انتخاب شدند. آموزش ارزشهای اخلاقی گروههای آزمایش از طریق قصهگویی یا پویانمایی در ده جلسه سی دقیقهای اجرا شد. قبل و بعد از آموزش، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ویرت (1984) توسط والدین و مربیان تکمیل شد. دادهها با آزمون های مانکوا، تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد از نظر والدین، آموزش ارزشهای اخلاقی از طریق کارتون (موثرتر در پسران) و قصهگویی (موثرتر در دختران) به طور معناداری (001/0 > p) باعث رشد مهارتهای اجتماعی کودکان (در محیط غیررسمی خانه) میشود. همچنین از نظر مربیان، آموزش ارزشهای اخلاقی از طریق قصه گویی به طور معناداری (001/0> p) باعث رشد مهارتهای اجتماعی کودکان ( در محیط رسمی آموزشگاه) میشود. در مجموع، مهارت اجتماعی دختران از پسران دوره پیش دبستانی بالاتر است.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_8832_90c208e3dd7739efa6b7f87598492d11.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220Meta-Analysis of the Effectiveness of Implementing Philosophy for Children Program on Students' Intellectual Skills.فراتحلیل اثر بخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر مهارتهای فکری دانش-آموزان249271495810.30465/fabak.2020.4958FAسیروس محمودیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورJournal Article20200428The aim of this study was to investigate the efficacy of Implementing of the Philosophy for Children on Students' Intellectual Skills by using meta-analysis method based on the Hunter and Schmidt approach. Twenty seven studies which were accepted methodologically were included in the meta-analysis. The checklist of meta-analysis with 1485 participants were used. The results indicated that the effect size of the Implementing of the Philosophy for Children on Students' Intellectual Skills was 0.57 (p < /0001). This effect size was 0.56 for elementary school and 62.6 for secondary school. This effect size for female students was 0 /58 and for male students was0/45. Performing separate meta-analyzes showed that the effect of this program on the skill of questioning, intelligence, critical thinking and on creativity were 0/74, 0/56, 0.55 and 0/50. Also, the results of modulation analysis showed the effect of moderating variables in these interventions. Based on the results of this meta-analysis, the effect of implementing the philosophy program for children on students' intellectual skills according to Kuhn's table is high.هدف پژوهش حاضر، جمع­آوری و یکپارچه­سازی اثربخشی اجرای «برنامه فلسفه برای کودکان» بر مهارت­های فکری و محاسبه میزان اثر آنها با استفاده از رویکرد پژوهشی فراتحلیل بود. بدین منظور 27 پژوهش(یازه زمانی1398- 1388) که از لحاظ روش­شناسی مورد قبول بود انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام شد. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود که 1485 شرکت کننده را در خود جای داده بود. پس از خلاصه کردن نتایج پژوهش­ها، اندازه اثر محاسبه و بر اساس رویکرد فراتحلیل هانتر و اشمیت ترکیب شده و طبق جدول کوهن تفسیر شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که میزان اثر ترکیبی اجرای «برنامه فلسفه برای کودکان» بر مهارت­های فکری 57/0 بود(p </0001). این میزان اثر در دوره ابتدایی 56/0 و برای دوره متوسطه62/0 بوده است. همچنین این میزان برای دانش­آموزان دختر 58/0 و برای دانش آموزان پسر45/0 بود. انجام فراتحلیل­های جداگانه نشان داد که اثر اجرای این برنامه بر مهارت پرسشگری74/، بر هوش56/، تفکر انتقادی55/0 و بر خلاقیت 50/0 بود. همچنین نتایج حاصل از تحلیل تعدیلی، بیانگر اثرگذاری متغیرهای تعدیل کننده در این مداخلات بود. بر اساس نتایج فراتحلیل حاضر، میزان اثر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر مهارت­های فکری دانش آموزان مطابق جدول کوهن، زیاد می باشد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_4958_89d9993811582112e9894b165dec4edd.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070010220200220The Effectiveness of Philosophy Education in the Way of the Loopand Explore the Theory of the Mind of the Students of the blindبررسی اثربخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کند و کاو بر نظریه ذهن دانشآموزان نابینا273292576710.30465/fabak.2020.5767FAزینب هاشمزادهدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایرانهایده صابریاستادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایرانشهربانو عالیاستادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسیJournal Article20201115The theory of mind is the most important issues of social cognition in the field of psychology. The teaching of philosophy for children emphasizes critical thinking skills and social recognition skills. the main purpose of the present study was to examine the effect of teaching philosophy in a loopway on promote the levels of children's mind theory. Research is a semypilot study with pre-test and post-test design with control group. The population of this study was girls and boys blind student in elementary school at Mashhad. First, 24 male and female students were selected through voluntary sampling and then were randomly assigned to control and experimental groups.to collect data in the theory of mind, Stressman'stheory of mind was used. The experimental group was trained teaching of philosophy in way of loop in 7sessions. data were analyzed using covariance analysis and showed that the perception of the false belief and the perception of jukira at the level Has improved significantly (05/0>p) But the emotional and imaginative components was not change (05/0<P). The close connection between mind and language can be an explanation for improving the levels of theory of mind, although the emotional and imaginative components in terms of the greater importance of visual effects may pose more challenges for the blind.نظریه ذهن جز مهم­ترین مباحث شناخت اجتماعی در حوزه روانشناسی می باشد. آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت تفکر انتقادی و مهارت­های شناخت اجتماعی تأکید دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندوکاو بر ارتقای سطوح نظریه ذهن کودکان است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل در جامعه آماری کلیه دانش آموزان نابینای شهرستان مشهد بوده است.ابتدا 24 دانش آموز بصورت داوطلبانه انتخاب و سپس بطور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای سنجش نظریه ذهن از آزمون استیرمن استفاده شد. گروه آزمایش تحت آموزش فلسفه برای کودکان به شیوه حلقه کندوکاو طی 7 جلسه قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیر تحلیل و مشخص شد که مولفه درک باور غلط و درک شوخی بصورت معناداری با آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندو کاو بهبود یافت(05/0>p) ولی مولفه بازشناسی عاطفی و وانمودی تغییری نکرد(05/0<P). ارتباط نزدیک بین ذهن و زبان را می توان تبینی برای بهبود سطوح تئوری ذهن دانست، همچنین مولفه عاطفی و وانمودی به لحاظ اهمیت بیشتر جلوه های تصویری ممکن است چالش های بیشتری را برای افراد نابینا دربرداشته باشد.https://fabak.ihcs.ac.ir/article_5767_09cd71f52bc6716b8794003b6d97491c.pdf