پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070061120150723The effect of " Teaching Philosophy for Children program " on the moral intelligence of the female studentsتاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانشآموزان دختر1171912FAرحیم بدری گرگریدانشیار روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریززهرا واحدیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزJournal Article20150501 <br />This study aimed to determine the effect of "Philosophy for Children" on moral intelligence of female students was conducted with semi-empirical method. The subjects consisted of 50 female students in Mehrban City (East Azarbaijan province) who were selected by available sampling method. The students were studying in the first high school in one class as the experimental group (Group "Philosophy for Children program) and other classes as the control group (formal training school) was determined. The Moral Intelligence Questionnaire (Lennick & Kiel, 2005 )was used for collecting data. ANCOVA was used to analyze the data. The results revealed that training philosophy for children program enhanced Moral intelligence in experimental group.پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر"برنامه فلسفه برای کودکان" بر رشد هوش اخلاقی دانش­آموزان دختر با روش نیمه تجربی انجام گرفت. آزمودنی ها شامل 50 دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر مهربان (استان آذربایجان شرقی) بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. این دانش آموزان در دو کلاس سوم راهنمایی تحصیل می کردند یکی از کلاس ها به عنوان گروه آزمایش ( گروه "برنامه آموزش فلسفه برای کودکان) و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل (آموزش های رسمی مدرسه) تعیین شد. پرسشنامه هوش اخلاقی( لنیک و کیل؛ 2005) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد برنامه آموزش فلسفه برای کودکان موجب افزایش هوش اخلاقی دانش­آموزان گردید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070061120150723A Study of the Interaction of Critical Thinking Components
and Processes of Making Meaning in Mind
In An Iranian Puppet Showبررسی ارتباط مهارتهای تفکر انتقادی و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در یک نمایش از مجموعۀ کلاهقرمزی19441913FAسعید حسام پوردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و عضو مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیرازهاله سینایی نوبندگانیکارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان و عضو گروه رمان نوجوان مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیرازJournal Article20150422The purpose of this study is to assess the interaction of critical thinking skills of P. Facione and processes of making meaning in mind, based on the conceptual blending theory of J. Fauconnier and M. Turner. The choice of these two models and trying to make a connection between them is to assess critical thinking skills by focusing on cognitive aspects in narrative structure as well as showing the Cognitive and mental complexities hidden in different levels of narration and fictional characters in order to achieve a deeper understanding of hidden layers. This study has been carried out the method of discourse analysis in an Iranian puppet show selected from "Kolah Qermezi Serial". According to the findings of the study by defining some components of the input spaces or creating metaphorical mappings between two or more mental spaces through representing the implicit signs hidden in the narrative plot, critical thinking skills can have a significant role in understanding the integrated structures and processes of making meaning in mind. It should also be noted that the most active critical thinking skill is "interpretation" because decoding significances, clarifying vague concepts and classifying information in special categories for better perception of inner meanings or description of information, often get possible by applying this skill.هدف از پژوهش حاضر، سنجش ارتباط مهارت­های تفکر انتقادی فسیونه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن با تکیه بر نظریۀ آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر است. هدف از انتخاب این دو الگو و تلاش برای ایجاد پیوند میان آن­ها بررسی مهارت­های تفکر انتقادی با تمرکز بر ابعاد شناختی و تأثیرگذار در ساختار روایت و نیز نمایاندن پیچیدگی­های شناختی و ذهنی پنهان در سطوح مختلف روایت­ها و شخصیت­های داستانی برای رسیدن به درکی ژرف­تر از ظرفیت­های ذهن در فعالیت­های شناختی انسان و ارائۀ ساحت­هایی تازه­ از قابلیت­های متون روایی است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که مهارت­های تفکر انتقادی می­توانند در خوانش روایت­هایی با جنبه­های خیال­انگیز و پایانی نامأنوس، با کمک به تعریف اجزایی از فضاهای درون­داد یا ایجاد نگاشت­های استعاری میان دو یا چند فضای ذهنی از طریق بازنمایی قرینه­های پنهان یا پراکنده در بطن روایت، ایفاگر نقشی بسزا در تسهیل درک ساختارهای آمیخته در ذهن باشند. در این راستا کارآمدترین مهارت انتقادی نیز مهارت «تفسیر» است؛ چراکه رمزگشایی دلالت­ها، وضوح بخشیدن به مفاهیم مبهم، تدوین قالب­های متمایز برای ادراک یا توصیف منسجم اطلاعات و درک منظور یا معانی باطنی، اغلب با استناد بدین مهارت امکان­پذیر است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070061120150723The confirmatory factor analysis of Critical Thinking Disposition Scale (CTDS) in school studentsتحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان45601914FAعلی رضایی شریفاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150426The purpose of the present study was to further assess the underlying factor structure of the Critical Thinking Disposition Scale (CTDS) among school students. Sample in this study consists of 400 girl’s school students in Ardabil city. Critical Thinking Disposition Scale (CTDS) was developed by Sosu (2013) with using exploratory factor analysis and multi group confirmatory factor analysis (MGCFA) among university students. The results of analysis by using Confirmatory Factor Analysis (CFA) in this study supported that the critical thinking disposition scale has composed of two factors: the critical openness and reflective skepticism. Internal consistency reliability coefficients were 0/71. Therefore this scale is reliable and appropriate instrument to measure critical thinking disposition among school students.پژوهش حاضر با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی (Critical Thinking Disposition Scale) در دانش­آموزان ایرانی صورت پذیرفته است. برای این منظور از میان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اردبیل 400 دانش­آموز دختر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس گرایش به تفکر انتقادی پاسخ دادند. مقیاس گرایش به تفکر انتقادی توسط ساسو (2013) با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ساخته شده است. در مطالعه حاضر نیز نتایج تحلیل داده­ها به روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس گرایش به تفکر انتقادی همانند فرم اصلی از دو عامل گشودگی انتقادی و شکاکیت تأملی تشکیل شده است و نتایج حاصل از اعتبارسنجی براساس آلفای کرونباخ نیز 71/0 بدست آمد که قابل قبول است. از نتایج این مطالعه چنین نتیجه­گیری میشود که مقیاس مذکور ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش گرایش به تفکر انتقادی در سنین پایین و دانش­آموزان است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070061120150723The Effect of Critical Thinking on Cognitive Regulation of Emotions of Female Students at Third Grade of High School in Isfahanتأثیر آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان61861915FAمریم علیخانیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران .اصغر آقاییاستاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0003-2253-9229Journal Article20150406The purpose of this study was to determine the effect of critical thinking training on cognitive regulation of emotion of female students at third-grade of high school. The method of present study was of quasi experimental and pretest posttest type with control group and follow-up test. The statistical population consisted of all female students at third grade of high school in Isfahan City (first semester, 2014-2015). 40 students were selected through the phased cluster sampling and assigned randomly into experimental and control groups (20 subjects in each group). The experimental group were exposed to 8 sessions,1/5 hour of critical thinking training and the control group was not exposed to any intervention. The data collection instruments employed in this study consisted of a questionnaire of 26 items based on the cognitive regulation of emotion strategies (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001 ). The data collected were analyzed by covariance analysis. The results indicated that no significant difference was found between control and experimental groups during posttest phase regarding cognitive regulation of emotion strategies (p>0.05). But in follow-up phase, there was significant difference in general cognitive emotion regulation strategies, subscales of (self-blame and catastrophizing, other-blame) between control and experimental groups (p0.05).هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه شهر اصفهان (1394-1393) بود که از بین آنها تعداد 40 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل ( هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در زمینه تفکر انتقادی، در 8 جلسه 5/1 ساعته، مورد آموزش قرار گرفت و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش فرم 26 سوالی پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کراج و اسپینهاون ،2001) بود. داده های حاصل با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمینه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0 .(p>اما در مرحله پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمینه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان کلی، خرده مقیاس­های (سرزنش خود و فاجعه انگاری، سرزنش دیگران) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 (pپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070061120150822Philosophical adequacy of philosophy for children storiesکفایت فلسفی در داستان های فلسفه برای کودکان و نوجوانان871111961FAسعید ناجیاستادیار گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی4386923600010000منصور مرعشیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150423Three main criteria were presented for the adequacy of the p4c stories: philosophical adequacy, psychological adequacy and literary adequacy. In this paper, the aim was to show that what philosophical adequacy is and by what characters can it be realized from the p4c program founders' point of view? The philosophical adequacy was studied from two aspects in this paper: in form and in content. Raw fictional materials and themes as story content was investigated in the first part of paper and the second part was dealt with the rules that formally make the stories philosophical in the p4c meaning of philosophy. The research methodology is descriptive - analytical. The results of this study indicated that considering some characteristics related these two kinds of adequacy we can make the stories philosophical in p4c meaning. These characteristics include: questionable and controversial philosophical themes and topics related to children's lives and to the philosophical problems in one hand, and reconstruction of Philosophical Inquiry process, simulation modeling some processes such as cognitive processes and modeling logical-philosophical process including inquiry and discovery presses as well as cognitive processes.گفته شده است که سه ملاک برای مناسب بودن داستانهای برنامه فبک وجود دارد لذا این داستانها باید از سه جهت کفایت داشته باشند تا مناسب کلاسهای برنامه فبک شوند. کفایت روانشناختی، کفایت ادبی و کفایت فلسفی. در این مقاله هدف این بود که نشان داده شود که از نظر بنیانگذاران این برنامه کفایت فلسفی دارای چه ویژگی هایی می باشد.لذا سؤال اصلی پژوهش نیز این بود که کفایت فلسفی چیست؟ و حائز بودن چه ویژگی هایی میتواند این کفایت را تضمین کند؟ در این مقاله کفایت فلسفی از دو جهت مورد توجه قرار گرفت، از لحاظ محتوا و از لحاظ فرم(شکل). در بخش اول مقاله مواد اولیه و مضامینی که به عنوان محتوا میتوانند کفایت فلسفی داستان ها را برآورده کنند بررسی شد و در بخش دوم به ویژگیهایی<br />پرداخته شده است که در واقع قواعدی هستند که اعمال آنها میتواند شکل داستانها را فلسفی به معنای برنامه فبک سازند.روش تحقیق نیز توصیفی– تحلیلی بود. نتایج بررسی نشان داد که با در نظر گرفتن این ویژگی ها از منظر کفایت فلسفی می توان داستان هایی را برای برنامه فبک طراحی کرد که دارای ویژگی هایی از جمله درون مایه فلسفی و انعکاس مباحث بحث برانگیز فلسفی و همچنین مباحث فلسفی مربوط به زندگی کودکان در بعد محتوا و لزوم وارد کردن فلسفه به صورت نظام مند و وارد کردن داستان های فلسفی به بافت زندگی کودکان و همچنین الگو سازی در داستان ها در بعد فرم(شکل)باشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیتفکر وکودک2383-070061120150723The effect of the math and reading comprehension strategy) SQRQCQ( and metacognitive strategies on math problem solving in elementary studentsتأثیر آموزش راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله ریاضی دانشآموزان ابتدائی1131261917FAشهرام واحدیدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریزهانیه جنگیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه تبریزJournal Article20150420The aim of present study was to determine the effect of SQRQCQ and metacognition on math problem performance.The subjects of study were60 grade forth elementary girl students that according to cluster random sampling 40 of them put into group of SQRQCQ and 20 of them put into metacognition group and20 of them were in control group (n=20).The experimental groups in10 session which held for an hour received necessary trainings. The control group also trained with normal method (i.e. the traditional method) and they did not receive any special programs. In this study, we used partially empirical pre- test and post- test with control group design and in this way we performed pre- test and post- test on three groups. Reliability of math questions with Kuder and Richardson 21 coefficients was estimated .76 and reliability were acceptable. For analysis of data we used index of descriptive and inferential statistics (covariance analysis). The finding of this study showed that SQRQCQ and metacognitions for increasing math word problem performance was effective. The researcher concluded that although SQRQCQ showed an immediate benefit in student achievement, comprehension strategies should be explicitly taught in the math classroom.هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبرد خواندن ریاضی SQRQCQ (Survey, Question, Read, Question, and Compute Question) و راهبردهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانش­آموزان بود. در این مطالعه، از طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش 60 نفر از دانش­آموزان دختر پایه­ی چهارم ابتدایی بود که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند؛40 نفر از آن­ها در دو گروه آزمایشی راهبرد درک خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی و 20 نفر دیگر در گروه کنترل گمارده شدهاند. گروه­های آزمایشی طی 10 جلسه­ی یکساعته، آموزشهای لازم را دریافت کردند. گروه کنترل نیز به روش سنتی آموزش دیدند. تحلیل کوواریانس یکطرفه برای تحلیل مورداستفاده قرار گرفت. یافته­های حاصل از پژوهش بیانگر این است که عملکرد حل مسئله­ی کلامی ریاضی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به­طور معناداری افزایش داشت. راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی در ارتقای عملکرد حل مسئله­ی کلامی ریاضی دانش­آموزان مؤثر است، بنابراین آموزش راهبرد درک خواندن در کلاس­های ریاضی ضروری است.