- آزادارمکی، تقی. (1381). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سروش.
- اباذری، یوسف. (1377). خرد جامعهشناسی. تهران: طرح نو.
- انصاری،منصور. (1384). دموکراسی گفتگویی، امکانات دموکراتیک اندیشههای میخائیل باختین و یورگن هابرماس. تهران: نشر مرکز.
- باقری، خسرو. (1386). دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- برنز، اریک. (1381). میشل فوکو. ترجمه بابک احمدی. تهران: نشر ماهی.
- بوبر، مارتین. (1380). من و تو. ترجمه ابوتراب سهراب، الهام عطاردی. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
- بوهم، دیوید؛ جمعآوری و تدوین: نیکول، لی. (1381). دربارهی دیالوگ. ترجمه محمدعلی حسیننژاد. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- پایا، علی. (1381). "گفتوگو" در جهان واقعی: کوششی واهی یا ضرورتی اجتنابناپذیر؟. تهران: طرح نو.
- تودوروف، تزوتان. (1377). منطق گفتگویی میخائیل باختین. ترجمه داریوش کریمی. تهران: نشر مرکز.
- توسلی، غلامعباس. (1386). جامعه شناسی آموزش و پرورش: دیروز، امروز، فردا. تهران: علم.
- چالمرز، آلن فرانسیس. (1379). چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علمشناسی فلسفی. ترجمه سعید زیباکلام. تهران: سمت.
- خانیکی، هادی. (1387). در جهان گفتگو: بررسی تحولات گفتمانی در پایان قرن بیستم. تهران: هرمس.
- دهخدا، علی اکبر. (1372). گفتوگو.لغتنامهی دهخدا، جلد11، 16931-16928.
- رشتچی، مژگان و کیوانفر، ارشیا. (1388). مبانی نظری حلقه کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه برای کودکان. فصلنامهی فرهنگ، شماره 69، 58-39.
- ریتزر، جورج. (1374). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
- شاتو، ژان. (1376). مربیان بزرگ. ترجمه غلامحسین شکوهی. تهران : دانشگاه تهران.
- فیشر، رابرت. (1385)الف. آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان. اهواز:رسش.
- فیشر، رابرت. (1385)ب. آموزش و تفکر. ترجمه فروغ کیانزاده. اهواز:رسش.
- فیشر، رابرت. (1386)الف. آموزش یادگیری به کودکان. ترجمه فروغ کیانزاده. اهواز: رسش.
- فیشر، رابرت. (1386)ب. داستانهایی برای فکر کردن. ترجمه سید جلیل شاهری لنگرودی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- قائدی، یحیی. (1382). آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری. با مقدمه میرعبدالحسین نقیبزاده. تهران: دواوین.
- کریب، این. (1378). نظریههای مدرن در جامعهشناسی: از پارسونز تا هابرماس. ترجمه محبوبه مهاجر. تهران: سروش.
- کرین، کریستوفر. (1385الف). نظریههای رشد. ترجمه علیرضا رجایی، غلامرضا خوی نژاد. تهران: نشر رشد.
- کم، فیلیپ. (1379ب). داستانهای فکری(1): کندوکاوی فلسفی برای کودکان. ترجمه احسانه باقری. تهران: امیرکبیر.
- کم، فیلیپ. (1379). داستانهای فکری(1): کندوکاوی فلسفی برای کودکان، راهنمای معلم(تمرین). ترجمه احسانه باقری. تهران: امیرکبیر.
- کم، فیلیپ. (1386). داستانهای فکری(1):کندوکاوهای فلسفی برای کودکان با ۷۴ فعالیت برای دورههای ابتدایی و راهنمایی. ترجمه فرزانه شهرتاش، مژگان رشتچی. تهران: شهرتاش.
- کوزر، لوئیس آلفرد. (1372). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
- گوتک، جرالد. (1384). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاک سرشت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- محمدی، بیوک. (1387). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مگی، برایان. (1386). سرگذشت فلسفه. ترجمه حسن کامشاد. تهران: نشر نی.
- ناجی، سعید. (1376).رساله کارشناس ارشد، مفهوم معقولیت نزد لاکاتوش، دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم
- ناجی، سعید. (1387). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان(گفتگو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ناجی، سعید، قاضی نژاد، پروانه. (1386). بررسی نتایج برنامهی فلسفه برای کودکان روی مهارت های استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره7، 150-123.
- هابرماس، یورگن. (1384). نظریهی کنش ارتباطی(جلد اول). تهران: موسسهی انتشاراتی روزنامه ایران.
منابع لاتین
- Fisher, Robert. (2007). Dialogic teaching: developing thinking and metacognition through philosophical discussion. Early Child Development and Care, Vol. 177, Nos 6&7,.615-631.
- Fisher,Robert. (2009). Creative dialogue: talking to think. Farhang, Vol. 22, No. 69, 239-255.
- Lipman, Matthew. (2003). Thinking in Education. New York: Cambridge University Press.
- Topping, K.J &Trikey,S. (2007). Impact of philosophical enquiry on school student’s interactive behavior. Thiking skills and Creativity, Vol. 2, 73-84.