آقایاری، خسرو (1387). «جستاری در ادبیات کودک و نوجوان انقلاب اسلامی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 136.
ایزدی، محمدعلی (1378). خلقیات ما ایرانیان، صبح امروز 12 مهر، [استخراجشده از لوح فشردة نمایه 18/12/88].
جمالزاده، محمدعلی (1371). خلقیات ما ایرانیان، آلمان: نوید.
جهانی، جعفر (1382). دیباچهای بر شیوههای پژوهش در تفکر انتقادی، شیراز: ملک سلیمان.
جوانبخت، مهرداد (1379). «شرقی از چشم غربی: بررسی رفتار ایرانیان در آثار سفرنامهنویسان غربی»، حیات نو، 1 دی، [استخراجشده از لوح فشردة نمایه 18/12/88].
حاجیانی، ابراهیم (1388). جامعهشناسی هویت ایرانی، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک، پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک.
خسرونژاد، مرتضی (1382). معصومیت و تجربه: درآمدی بر فلسفة ادبیات کودک، تهران: نشر مرکز.
خسرونژاد، مرتضی (1386). «تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامة فلسفه برای کودکان»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، ش 20.
شورای کتاب کودک، شورای اجرایی گروههای بررسی (1385). «طرح پیشنهادی ارزشیابی ادبیات داستانی کودک و نوجوان»، [تک نگاشت].
فوشهکور، هانری (1377). اخلاقیات: مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی از سده سوم تا سده هفتم هجری، ترجمة محمدعلی امیرمعزی و عبدالمحمد روحبخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران.
فیشر، رابرت (1385). آموزش تفکر به کودکان، ترجمة مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
فیشر، رابرت (1386). داستانهایی برای فکرکردن، ترجمة جلیل شاهری لنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گرانپایه، بهروز (1374). تحلیل گفتمانی الگوهای فرهنگی در کتابهای کودکان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی، مرکز پژوهشهای بنیادی، [گزارش طرح پژوهشی، تک نگاشت].
مایرز، چت (1374). آموزش تفکر انتقادی، ترجمة خدایار ابیلی، تهران: سمت.
مکتبیفرد، لیلا، مرتضی کوکبی، و عباس حری (1389). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان، مجلة مطالعات ادبیات کودکان و نوجوانان، س 1، ش 2 [زیر چاپ].
ملکیاری، مسعود (1387). «جریان سوم؛ آسیبشناسی مبنا در ادبیات کودک و نوجوان ایران قبل و پس از انقلاب و لزوم تغییر الگوهای داستانی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 136.
ملکیان، مصطفی (1385). «آسیبشناسی فرهنگ ایرانیان»، شرق، 28 تیر، [استخراجشده از لوح فشردة نمایه 18/12/88].
ناجی، سعید (1383). «گفتوگو با پروفسور آن مارگارت شارپ»، استاد دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی آمریکا، ترجمة مریم صفایی و صدیقه میرزایی، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 89.
نورتون، دونا (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک، ترجمة منصوره راعی ... [و دیگران]، تهران: قلمرو.
Glazer, Joan & Cyndi Giorgis (2005). Literature for Young Children, 5th ed, Ohio: Pearson Merril Prentice Hall.
Mayring, Philipp (2000). Qualitative Content Analysis, Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 1(2) June. Available at: http://qualitative-research.net/fqs/fqs-e/2-00inhalt-e.htm [Retrieval Date: 02/08/2008].
Paul, Richard & Linda Elder (2005). A Guide for Educators to Critical Thinking Competency Standards: Standards, Principles, Performance Indicators, and Outcomes with a Critical Thinking Master Rubric. Sonoma: Foundation for Critical Thinking. Available at: http://www.criticalthinking.org [Retrieval Date: 02/09/2007].