The Relationship Between Wittgenstein’s Analytical Philosophy and Philosophy for Children Program (P4C)

Document Type : Scientific- research

Authors

Abstract

The aim of the present study was to examine the elements of the ideas proposed by Wittgenstein, the analytic philosopher,  in the  second period of his thinking whose concepts had a substantial position in Philosophy for Children Program. Four major elements probed in this study included: language, observing and describing, language games, and meaning. The pragmatist views of the second Wittgenestein toward these elements could be investigated in the structure and framework of a functional program in the field of education. Matthew Lipman and his colleagues who familiarized children with philosophizing and inquiry proposed a quite novel and concrete explanation of these elements. Investigating the characteristics and goals of this design in the framework of the mentioned elements had provided the researchers of the present study with the ability to probe a more actual view among the theoretical foundations and functional fields of Philosophy for Children Program. The Three main questions of the study were addressed through analytic-descriptive method.

Keywords


صفایی‌مقدم، مسعود (1377). «برنامة آموزش فلسفه به کودکان»، فصلنامة علمی و پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، س 8 ، ش 26 و 27.
فیشر، رابرت (1385). آموزش و تفکر، ترجمة فروغ کیان‌زاده، اهواز: رسش.
قائدی، یحیی (1382). آموزش فلسفه به کودکان، بررسی مبانی نظری، تهران: دوانین.
قائدی، یحیی (1383). «بررسی و نقد دیدگاه‌های فلسفه برای کودکان»، رسالة دکتری، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
قائدی، یحیی (1388). «برنامة درسی آموزش فلسفه به کودکان در دورة راهنمایی و دبیرستان»، فصلنامة فرهنگ، ویژه‌نامة فلسفه برای کودکان و نوجوانان.
لیپمن، متیو (1388). «فلسفه برای کودکان و نوجوانان/ رویکردی جدید در فلسفة تعلیم و تربیت»، مصاحبة آقای ناجی، فصلنامة فرهنگ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ویتگنشتاین، لودویگ (1380). پژوهش‌های فلسفی، ترجمة فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز.
ویتگنشتاین، لودویگ (1385). کتاب آبی، ترجمة مالک حسینی، تهران: هرمس.
ویتگنشتاین، لودویگ (1387). درباب یقین، ترجمة مالک حسینی، تهران: هرمس.
هادسون، ویلیام دونالد (1378). لودویگ ویتگنشتاین، ترجمة مصطفی ملکیان، تهران: گروس.
 
Gadamer, Hans Gorg (1975). Truth and Method, New York: Crossroad.
Hagaman, S. (1990). "Feminism Inquiry in Art Itistory, Art Criticism and Aesthetics: an Overview for Art Education", Studies in Art Education, Vol. 32, No. 1.
Kennedy, D. (1999). "The Polities of Subjectivity", The Philosophy of Children and Dialogical Education , Vol. 7, No. 1.
Lipman, Matthew (1991). Thinking in Education, Cambridge, Massachusetts: Cambridge University Press.
Lipman, Matthew, A. Sharp, & F. Oscanyan (1980). Philosophy in the Classroom, Philadelphia, PA: Temple University Press.
Murehouse, R. (1993)."Philosophy for Children", Curriculum and Practice, in Thinking, Vol. 1, No. 3.
Splitter, L. J. & Ann Margaret Sharp (1995). Teaching for Better Thinking: The Classroom Community of Enquiry, Melbourn: Acer.
Wittgenstein, Ludwig (1985). Philosophical Investigation, trans. G. E. M. Anscombe, Oxford.
Wittgenstein, Ludwig (1995). Tractatus Logico-Philosophicus, Routledge.