Meta-Analysis of the Effectiveness of Implementing Philosophy for Children Program on Students' Intellectual Skills.

Document Type : .

Author

Assistant Professor of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the efficacy of  Implementing of the Philosophy for Children on Students' Intellectual Skills by using meta-analysis method based on the Hunter and  Schmidt approach. Twenty seven studies which were accepted methodologically were included in the meta-analysis. The checklist of meta-analysis with 1485 participants were used. The results indicated that the effect size of the Implementing of the Philosophy for Children on Students' Intellectual Skills was 0.57 (p < /0001). This effect size was 0.56 for elementary school and 62.6 for secondary school. This effect size for female students was 0 /58 and for male students  was0/45. Performing separate meta-analyzes showed that the effect of this program on the skill of questioning, intelligence, critical thinking and on creativity were 0/74, 0/56, 0.55 and 0/50. Also, the results of modulation analysis showed the effect of moderating variables in these interventions. Based on the results of this meta-analysis, the effect of implementing the philosophy program for children on students' intellectual skills according to Kuhn's table is high.

Keywords


اسمعیل زاده،تیمور؛ کرمی، آزادالله(1394) اجرای چند رسانه­ای فلسفه برای کودک و تأثیر آن بر خردورزی دانش­آموزان ابتدایی، 3(2)، 21-1.
بدری گرگری،رحیم؛ واحدی،زهرا(1394).تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانش­آموزان دختر،فصلنامه تفکر و کودک،6(1)، 17-1.
حاتمی،حمیدرضا و همکاران(1389).بررسی تأثیراجرای برنامه«فلسفه برای کودکان» در افزایش هوش هیجانی دانش­آموزان ، فصلنامه تفکر و کودک،1(2)، 22-3.
رستمی،کاوه و همکاران(1391). بررسی تأثیر اجتماع پژوهشی در «برنامه فلسفه برای کودکان بر خلاقیت کودکان،فصلنامه تفکر و کودک، 3(2)، 17-1.
رضایی،نورمحمد و همکاران(1393) برررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر افزایش خلاقیت و مؤلفه­های سیالی و انعطاف پذیری، ابتکار و بسط،فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(2)، 36-19.
زادخوست، فاطمه (1393).تأثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان در پرورش مهارت­های ارتباطی و تفکر انتقادی دانش­آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی.
طباطبایی،زهرا؛ موسوی،مرضیه(1390). بررسی تأثیر  برنامه فلسفه  برای کودکان بر پرسشگری و تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی، فصلنامه تفکر وکودک، 2(1)،90-73.
طبری،مهدیه(1395).تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر روحیه‌ی پرسشگری و کنترل و مهار خشم در دانش‌آموزان مقطع چهارم ابتدایی شهر بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی.
عابدینی،مرتضی(1395).تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر اعتماد به نفس و تفکر انتقادی دانش آموزان پسر دوره اول مقطع متوسطه منطقه 6 تهران،پایان نامه کارشناسی ارشددانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد، تهران مرکز.
عسکری،محمد و همکاران(1394)تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش­آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی،فصلنامه روان شناسی تربیتی،11(35)، 40-25.
عطار،شیما(1390).تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر روی مهارت حل مسأله و خلاقیت دانش‌آموزان پایه سوم دوره راهنمایی شهر همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
فراهانی، حجت الله؛ عریضی، حمیدرضا(1388). روش­های پیشرفته پژوهش در علوم انسانی، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی
فرخانی،فریبا(1395).تاثیر آموزش فلسفه بر مهارت کلامی، تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان، پایان نامه دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
فلاح مهنه،تورج و همکاران(1397) تأثیر رویکرد محتوایی آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای شناختی و تفکر انتقادی دانش­آموزان ابتدایی، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی،12(42)، 172-158.
فیشر، رابرت(1397).آموزش تفکر به کودکان،ترجمه صفایی مقدم و نجاریان، اهواز:نشر رسش.
فیشر، رابرت(1388).آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیان­زاده، اهواز: نشررسش
قاضی طباطبایی، محمود؛ ودادهیر، ابوعلی(1389). فراتحلیل در پژوهش های اجتماعی و رفتاری، تهران:انتشارات جامعه شناسان.
کمالی مطلق،طاهره؛ نوشادی،ناصر(1396). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش­آموزان دوره ابتدایی، فصلنامه تفکر و کودک، 8(1)، 13-1.
گله دار کاخکی،زهره(1395) تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه فلسفه برای کودکان بر هوش موفق دانش آموزان دختر متوسطه اول،پایان نامه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
ماهروزاده، طیبه و همکاران(1398). تأثیر داستان­های کلیله و دمنه بر مهارت­های تفکر انتقادی، استدلال و پرسشگری با استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان، دو فصلنامه تربیت اسلامی، 14(28)، 114-95.
مایرز، چت(1395). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی، تهران:انتشارات سمت.
محمدی،ماندانا(1388).تأثیر برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان بر تحول شناختی، هوش منطقی- ریاضی و بهره هوشی (IQ) دانش­آموزان دختر سال چهارم ابتدایی منطقه 13 تهران سال تحصیلی 1387-1388،پایان نامه کارشناسی ارشد علوم انسانی پیام نور مرکز تهران.
نادری،عزت الله وهمکاران(1391). بررسی تأثیر اجرای برنامه«فلسفه برای کودکان»در پرورش خلاقیت دانش­آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه منطقه14 تهران، فصلنامه تفکر و کودک،3(1)، 117-91.
نیاکان،مریم(1394).تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر تفکر انتقادی و عملکرد تحصــیلی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی پایه ششم شهر آبادان در سال تحصیلی 93-92،پایان نامه دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
هومن، حیدرعلی(1392). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی، تهران: انتشارات سمت
هویت، دنیس؛ کرامر، دانکن(1393). روش های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه پاشا شریفی و همکاران، تهران: انتشارات سخن.
 
Barnes, R. (2000). Mrs miggins in the classroom. British Journal of Special Education, 27(1): 22-28.
Bransford, J. D. (2005). Philosophigal thinking in children. Research Papers in Education. 22(1): 75-89.
Fish, M & Reynolds, M. (2010). Language skills in low-SES rural Appalachian children: Kindergarten to middle childhood. .Journal of Applied Developmental Psychology. (31). 238-248.
 Frère, Paulo, (2005), Pedagogy of oppressed, New York: Continuum Books.
 
García-Moriyón, F., Rebollo, I., & Colom, R. (2005). Evaluating Philosophy for Children Thinking: The journal of philosophy for children,17(4),14-22.
 
Huffcutt A. I. (2004). Research perspectives on meta analysis. In S. G.
Kealy, B.T. Holland, J. &Watson, M. (2005).Preliminary evidence on the association between critical thinking and performance in principals of accounting. Issues in Accounting Education, 20(1), 33-49
Kirby, Dan. & Carol, Kuykendall. (1991). Mind Matters; Teaching for Thinking. Portsmouth, New Hampshire, Boynton: Cook publishers.
Lu, L. & Ortlieb, E. T.)2009). Teacher Candidates as Innovative Change Agents. Current Issues in Education, 11(5). Available: http://cie. ed. Asu.edu/ volume11/ number
Makaiau, A. S. (2016). The philosophy for children Hawai‘i approach to deliberative pedagogy: a promising practice for preparing pre-service social studies teachers in the college of education . Analytical Teaching and Philosophical Praxis, 36 (1).
Montes,M & Maria,E(2001)juchitande los ninos, abstract in iapc. Montclair state university.
Payne, T. w & Lynn, R. (2011). Sex differences in second language comprehension. Personality and Individual Differences. (50). 434-436
Rogelberg (Ed.), Handbook of research methods in industrial and organizational psychology, (pp. 198-215). USA: WileyBlackwell Publishing Company.
Rosenthal, R. (2001). Meta-analysis: Recent developments in quantitative methods for literature reviews.  Annual Review of Psychology, 52, 47-61
Sanjana ,M&David,W (2005).Philosophy for children and moral development in the Indian context university cambridje.
Trickey,s&Topping,K.J(2004)Philosophy for children: A systematic review. Researeh papers in education.19(3),365-380.
Valitalo, R., Jusso, H., Sutinen, A. (2015). Philosophy for children as an educational practice. Springer Published Online.
Yan, S& . Lynne Masel,W.&Wang&Z.& Chia-Chiang.W (2018).Meta-Analysis of the Effectiveness of Philosophy for Children Programs on Students’ Cognitive Outcomes, Analytic Teaching and Philosophical Praxis,39(1).33-13.
Yan, S (2017). Meta-Analysis of the Effects of Philosophy for Children Program on Students’ Cognitive Outcomes. Master's thesis, Texas A & M University. Available electronically from http : / /hdl .handle .net /1969 .1 /161473.
Yeh, Y. C. (2004). Nurturing reflective teaching during critical thinking instruction in computer Simulation program. Computer and Education, 42(2), 181-194