Community of Inquiry: an Effective Technique in Children’s Social Development

Document Type : Scientific- research

Authors


اسدی، مرضیه و مهدی اسدی (1390). «آموزش فلسفه به کودکان و نقش آن در تفکر انتقادی»، چکیدۀ مقالات دومین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
امی، زهرا و احد فرامرز قراملکی (1384). «مقایسۀ سبک‌های لیپمن و برنی فیر در فلسفه برای کودکان»، اندیشۀ نوین دینی، ش 2.
برجی، امیرحسین (1390). «بررسی نقش دورۀ آمادگی پیش از دبستان در رشد اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ اول مدارس آموزش و پرورش ناحیۀ یک شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1389 - 1390»، پایان‌نامة کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد.
برک، لورا ای. (1383). روا‌‌ن‌شناسی رشد، از لقاح تا کودکی، ترجمة یحیی سیدمحمدی، ج 1، تهران: ارسباران.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره (1385). «فلسفه برای کودکان، چشم‌اندازی نظری و بررسی تجربی»، مجموعۀ مقالات ششمین همایش انجمن مطالعات برنامۀ درسی، دانشگاه شیراز.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و احمد اکبری (1388). «تحلیلی بر برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان و ویژگی‌های مواد خواندنی مناسب در اجرای آن»، همایش ملی کتاب‌خانه‌های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی ـ یادگیری.
حیدری، اکرم (1374). بلوغ: مشکلات روانی جوانان و نوجوانان، افت تحصیلی، تهران: سعید محبی.
راهنما، اکبر (1373). «رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان و راه‌های تقویت آن»، پیوند، ش 185.
رشتچی، مژگان و ارشیا کیوانفر (1388). «مبانی نظری اجتماع کندوکاو به‌عنوان روش آموزش فلسفه به کودکان»، فرهنگ، ش 69.
رمضانی، معصومه (1389). «بررسی برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان در راستای توجه به ابعاد مختلف ذهنیت فلسفی»، تفکر و کودک، س 1، ش 1.
ریچ، دروتی (1382). کلیدهای پرورش مهارت‌های اساسی زندگی در کودکان و نوجوانان، ترجمة اکرم قیطاسی، تهران: صابرین.
ساعتچی محمود، کامبیز کامکاری، و مهناز عسگریان (1389). آزمون‌های روان‌شناختی، تهران: ویرایش.
سیف‌نراقی، مریم (1374). «آشنایی با مقیاس کوتاه‌شدۀ بلوغ اجتماعی واینلند»، پژوهش‌های تربیتی، ج 3، ش 3 و 4.
شریعتمداری، علی (1384). جامعه و تعلیم و تربیت، تهران: امیرکبیر.
شریعتمداری، علی (1388). تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: امیرکبیر.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1374). روان‌شناسی رشد، تهران: اطلاعات.
شهرتاش، فرزانه (1389). «فلسفه برای کودکان را چگونه معرفی کنیم»، اطلاعات حکمت و معرفت، ش 3.
ضرغامی، سعید (1387). «بررسی مقایسه‌ای آموزش فلسفه و منطق به روش‌های ادغامی و تفکیکی در دورۀ متوسطۀ نظری»، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی.
فیشر، رابرت (1385). آموزش تفکر به کودکان، ترجمة مسعود صفایی‌مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
قائدی، یحیی (1383). آموزش فلسفه به کودکان، بررسی مبانی نظری، تهران: دواوین.
کارتلج، جی. و جی. اف. میلبرن (1386). آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان، ترجمة محمدحسین نظری‌نژاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
کراسکیان، آدیس (1388). «ابزارهای روان‌شناسی»، مشاور مدرسه، دورۀ چهارم، ش 4.
کم، فیلیپ (1384). داستان‌های فکری (1)، کتاب راهنمای معلم، ترجمة احسانه باقری، تهران: امیرکبیر.
مرعشی، سیدمنصور (1385). «آموزش فلسفه به کودکان؛ پژوهشی در زمینۀ آموزش تفکر»، کنگرۀ ملی علوم انسانی؛ راهبردهایی برای ارتقای علوم انسانی کشور.
مرعشی، سیدمنصور، مسعود صفایی‌مقدم، محمدجعفر پاک‌سرشت، و خسرو باقری (1386). «بررسی تأثیر اجتماع پژوهشی در پرورش مهارت‌های استدلال در دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم راهنمایی مدارس نمونۀ دولتی شهر اهواز»، مطالعات برنامۀ درسی، س 2، ش 7.
مرعشی، سیدمنصور، مسعود صفایی‌مقدم، و پروین خزامی (1389). «بررسی تأثیر اجرای برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی، در رشد قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر اهواز»، تفکر و کودک، س 1، ش 1.
مفیدی، فرخنده (1372). آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی، تهران: پیام نور.
ناجی، سعید (1389). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، ج 1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناجی، سعید و پروانه قاضی‌نژاد (1386). «بررسی نتایج برنامۀ فلسفه برای کودکان روی مهارت‌های استدلالی کودکان»، برنامۀ درسی، س 2، ش 7.
نادری، عزت‌الله و مریم سیف‌نراقی (1390). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزش‌یابی آن در علوم انسانی، تهران: ارسباران.
نوروزی، رضاعلی (1385). «بررسی کار فلسفی با کودکان از دیدگاه دانش‌آموزان مدارس شهر اصفهان»، نوآوری‌های آموزشی، س 6، ش 23.
هدایتی، مهرنوش (1389). «کودکان متفکر، روابط میان‌فردی مؤثر»، تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 1، ش 1.
هدایتی، مهرنوش (1390). جزوۀ مبانی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان، کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
Lipman, Matthew (1988). Philosophy Goes to School, Philadelphia: Temple University.
Lipman, Matthew (2003). Thinking in Educational, NewYork: University of Cambridge.
Mehta, S. and D. Whitebeard (2005(. Philosophy for Children and Moral Development in India, NewYork: Cambridge University, Vol. 21, No. 3.
Morehouse, Richard (2010). ‘Developing Communities of Inquiry in the USA: Retrospect and Prospect’, Analytic Teaching and Philosophical Praxis, vol. 30, No. 2.
Sharp, Ann Margaret and Ronald F. Reed (1992). Studies in Philosophy for Children, Philadelphia: Temple University.
Topping, K. J. (2003). ‘Developing Thinking Skills with Peers, Parents, and Volunteers’, Thinking Classroom (I.R.A).
Tricky. S. and K. J. Topping (2005). ‘Philosophy for Children, a Systematic Review’, Research Papers in Education, Vol. 19, No. 3.
 
منابع دیگر
کم، فلیپ (1385). داستان‌های فکری 2، ترجمة فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی، تهران: شهرتاش.
کم، فلیپ (1388). داستان‌های فکری 1، ترجمة فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی، تهران: شهرتاش.