Research synthesis of components of civil rights education in primary school based on upstream Iranian documents and international studies

Document Type : Scientific- research

Authors

1 PhD student in Curriculum Planning, Islamic Azad University of Meymeh Branch. Meymeh Iran.

2 Associate Professor, Department of Curriculum Planning, Marvdasht Branch, Islamic Azad University ,Marvdasht , Iran.

3 Assistant Professor of Curriculum Planning, Islamic Azad University of Meymeh Branch. Meymeh Iran.

Abstract

The aim of this study was to identify the components of civil rights education in primary school based on upstream Iranian documents and international studies. The research approach is qualitative and its method is synthesis research in which recent researches have been systematically selected, content analyzed and categorized. The studied sample is the Constitution of the Islamic Republic of Iran, document of fundamental change in education(2011), national curriculum of the Islamic Republic of Iran(2012), approved goals of courses(2018) And the Law of the Sixth Five-Year Plan for Economic, Social and Cultural Development of the Islamic Republic of Iran(2016) Among the international instruments is the Universal Declaration of Human Rights(1948) and the Convention on the Rights of the Child(1989) and 54 related research items that were purposefully selected. Analyzes were performed through coding and classification.The identified components of upstream Iranian documents and international studies included eight main categories: religious, civil, political, cultural, educational, economic, judicial, health, and environmental, and 59 minor components. Paying attention to the identified components and their inclusion in the targeted policies, textbooks and executive sections of the general course curriculum can acquaint primary school students with citizenship rights, increase their demands and social life. Regulate them. The effect of these trainings on the government will also be such that its governing function will deepen and expand.

Keywords

Main Subjects


-اسفندیاری مقدم علیرضا, محققی حسین, رضوی ملایری زهرا (1394). تاثیر فعالیت های کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعه موردی: شهر همدان). تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه). 2(21). 98-74
-آقایی، الهام, رهنما، اکبر( 1397).جایگاه تربیت فکری کودکان در آرای فلسفی و تربیتی ابن سینا. فصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی. 13(26). 136-117.
-حسین­پور طولازدهی، شهره؛ زین­آبادی، حسن رضا؛ عبدالهی، بیژن و عباسیان، حسین(1397) مدرسه به عنوان جامعة یادگیرندة پژوهش محوی؛یک پژوهش پدیدار نگارانه. نوآوری­های آموزشی. 16(63). 24-7
-حسین­پور، شهره و زی نآبادی، حسن­رضا(1398) مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیب اکتشافی. خانواده و پژوهش، 16(1). 27 - 47 .
-حسینی روشن, سیدابوطالب و رامین فرشیدفر(1394) طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همایش بین المللی معماری عمران وشهرسازی در آغاز هزاره سوم، تهران، کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران.
-حسینی، سید جلال، بابادی، امیر (1392). نقش کانون­های فرهنگی و تربیتی در کاهش آسیب­ های حاشیه نشینی بر روی کودکان. خراسان بزرگ، 4(10). 9-1
 -حیدرنیا، قاسم(1395) اصول طراحی باغ موزه ی کودک با رویکرد رشد فکری و خلاقیت.  پایان نامه کارشناس ارشد معماری ،دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی. قزوین.
-رحیمی، سلام؛ واحدی، شهرام؛ ایمانزاده، علی.(1398). تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تاب آوری کودکان ابتدایی. تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 10(2). 67-47.
-زارع زاده، طاهره(1394) عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی کودکان در آموزش ابتدایی. اولین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار. تهران
-زندیان، جلال؛ فلامرزی، سکینه( 1393). بررسی نقش کانون پرورش فکری کودکان بارویکردآموزش نوین در پرورش خلاقیت. اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار. تهران.
-شکیبا، سارا؛ گلابی، بایزید(1395). طراحی کانون پرورش فکری و خلاقیت کودک و نوجوان در شهرارومیه با توجه به معیارهای آموزش و یادگیری کودکان. اولین مسابقه کنفرانس بین المللی جامع علوم مهندسی در ایران. تهران.
شکیبا، سارا؛ گلابی، بایزید(1395). طراحی کانون پرورش فکری و خلاقیت کودک و نوجوان در شهرارومیه با توجه به معیارهای آموزش و یادگیری کودکان. اولین مسابقه کنفرانس بین المللی جامع علوم مهندسی در ایران. تهران. .
-محمدی نصرآباد، محدثه؛ علوی لنگرودی، سید کاظم؛ زندوانیان، احمد؛ استبرقی، مهدیه(1398). اثربخشی آموزش ارزش­های اخلاقی بر رشد مهارت های اجتماعی پیش دبستانی. تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 10(2). 67-47.200-179
محمدی، مهدی.، محمدجعفری، خاطره.، مرزوقی، رحم تاله.، شفیعی، مریم و خوشبخت، فریبا. (1397) مطالعه تجربی تأثیر آموزش تفکر ژرف اندیشانه بر یادگیری پژوهش محور دانش آموزان در درس علوم ابتدایی. روش­ها و مدل­های روان شناختی، 9(23). 130-109
نبیئی، اسماعیل؛ کاظم پور، اسماعیل؛ شکیبایی، زهره(1399). شناسایی ابعاد و مؤلفه­های توسعة تفکر پژوهشی دانش آموزان در نظام آموز ش عمومی ایران. فصلنامه نوآوری آموزشی. 76(19). 155-137
Banik, Purnima, and Bezon Kumar.(2019) “Impact of Information Literacy Skill on Students Academic Performance in Bangladesh.” International Journal of European Studies, 3(1). 27-33
-Geremew Muleta Akessa*, Abdissa Gurmesa Dhufera (2017) Factors that Influences Students Academic Performance: A Case of Rift Valley University, Jimma, Ethiopia. Journal of Education and Practice . Vol.6, No.22
Islam, Ariful, and Sanzida Tasnim. “An Analysis of Factors Influencing Academic Performance of Undergraduate Students: A Case Study of Rabindra University, Bangladesh (RUB).” Shanlax International Journal of Education, vol. 9, no. 3, 2021, pp. 127-135.
-Kapur .R. (2018) Factors Influencing the Students Academic Performance in Secondary  Schools in India. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/324819919
Khan. Z. Saeed.K (2022) Factors Affecting Students’ Academic Performance  A case study of District Dir Lower and Malakand Agency, Khyber Pakhtunkhwa. Indian Journal of Economics and Business Vol. 21 No. 1 (January, 2022) Copyright@ Ashwin Anokha Publications & Distributions http://www.ashwinanokha.com/IJEB.php
Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2019). Dialogue, thinking together and digital technology in the classroom: Some educational implications of a continuing line of inquiry. International Journal of Educational Research, 97, 187-199
Mizimbayeva, A., Ashirbayeva, N., Oralkenuly, D., & Sabyt, T. (2016). Pedagogical Conditions for the Development of Students' Intellect within the Framework of the Research Culture. International Journal of Environmental and Science Education, 11(7), 1489-1498
Onopriienko, O., Skvortsova, S., & Ishchenko, A. (2019). Development of critical thinking of primary school pupils at mathematics lessons. EME 2019: Primary Mathematics Education – Reflection of Current Abilities and Needs of Younger School Age Children, April 10-12, Bratislava, Slovakia.
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., De Jong, T., Van Riesen, S. A., Kamp, E. T., ... & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational research review, 14, 47-61.
Rinatovna, K. L. (2017). Psychological and pedagogical foundations of undergraduates’ research thinking development process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 1405-1411.
Rodríguez, G., Pérez, N., Núñez, G., Baños, J. E., & Carrió, M. (2019). Developing creative and research kills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC medical education, 19(1), 134.
Tamnayfar, M. Amini, M. Yazdani Kashani, Zh. (2011). Reflection of the functions of art education in the educational system. Journal of Art Education, (24), 42-49