آیزنک، مایکل و مارک کین (1397). روانشناسی شناختی، زبان، تفکر، هیجانها و هوشیاری. ترجمۀ حسین زارع. ویرایش هفتم. تهران: ارجمند.
پورگیو، فریده و مسیح ذکاوت (1389). بررسی نقشهای جنسیتی در خالهسوسکه. مطالعات ادبیات کودک. د1. ش2. صص 27-43.
خرّمی، علیمراد (1392). مخاطبشناسی افسانهها: کودکان یا بزرگسالان. فرهنگ مردم ایران. ش33. صص 9-32.
رجبی، مهسا؛ خلیل بیگزاده؛ سعید ناجی و سیمین اسفندیاری (1396). افسانههای ایرانی پریان ابزاری برای فکرپروری کودکان. تفکر و کودک. د8. ش2. صص 59-86.
زنجانبر، امیرحسین؛ فاطمه بستانی و حسین زارع (1398). تحلیل نشانهروانکاوی رمان نوجوان «مسابقه داتکام» با رویکرد واسازی. پژوهشهای زبانی. د10. ش1. صص 59-82.
زنجانبر، امیرحسین و حسین زارع (1399). ردهبندی مثلهای مبتنیبر شناخت اجتماعی. شناخت اجتماعی. د9. ش2.
علیبیگی، رضوان (1390). بررسی و معرفی نسخه چاپ سنگی خالهسوسکه. هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی. ش47. صص 67-74.
کاندا، زیوا (1388). شناخت اجتماعی. ترجمه: حسین کاویانی. چ5. تهران: مهرکاویان.
مهتدی، فضلالله (1399). ج دوم. ویراستار و گردآورنده. «خالهسوسکه» در قصههای صبحی. چ2. تهران: معین.
ناجی، سعید (1394). تفکر نقادانه در عمل. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناصرزاده، هانا (1383). خالهسوسکه که بود و چه کرد؟ جامعهشناسی ادبیات شفاهی ایران. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. ش 37. صص82-87.
ناظمی، زهرا و مسیح ذکاوت (1394). بررسی سیر تحول تاریخی تصویرگری در بازنویسیها و بازآفرینیهای خالهسوسکه. مطالعات ادبیات کودک. د6. ش1. صص 175-204.
هارت، کریستوفر (1398). تحلیل گفتمان انتقادی و علوم شناختی. ترجمۀ مسعود دهقان، فردوس آقاگلزاده، بهناز وهابیان. تهران: نویسه پارسی.
Eysench. Michael.w & Mark.t. Keane (2010). Cognitive Psychology A Students Handbook. Ed:6th. USA and Canada: Psychology Press.
Fasold, R. (1990). The sociolinguistics of language. Oxford: Blackwell.
Gerrig, Richard J (2010). "Psychological Approaches to Narrative". In: Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Edited by: David Herman, Manfred Jahn and
Marie-Laure Ryan. United Kingdom: Taylor & Francis e-library. Pp:470-474.
Newel, A & Simon, H.A (1972). Humn problem solving. Englewood cliffs, NJ: Prentical Hall.
Newel, A & Simon, E.P (2001). Information processing and insight: A process model of performance on the nine-dot and related problems. Jornal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 27, 176-201
Ohlsson, s (1992). Information processing explanations of insight and related phenomena. In: M.T. Keane & K.J. Gilhooly (Eds.), Adavnces in the psychology of thinking. London: Harvester Wheatsheaf.
Tversky, A. Koehler, D.J. (1994). Support theory. A nonextensional representation of subjective probability. Psychological review, 101 ,547-567.