A Reflection the Philosophical Aspects of Reading and Writing in the “Philosophy for Children” Program with a Focus on Suki and Pixie and their Guidebook

Document Type : Scientific- research

Authors

1 PhD student of philosophy of education at Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Philosophy of Education at Kharazmi University, Tahran, Iran

3 Associate Professor of Philosophy of Education at Kharazmi University, Tahran, Iran.

Abstract

The current study aimed to investigate the philosophical aspects of reading and writing in the “Philosophy for Children” program according to the Suki and Pixie novels and their guidebooks. A descriptive-analytical methodology was applied to answer what are the philosophical aspects of reading and writing in the “Philosophy for Children” program according to the two novels, and what skills can be implemented to enhance those aspects. The findings showed that the philosophical aspects of reading and writing include philosophizing, the role of dialogues in reading and writing, reading as an argument, critical reading, the relationship between art and experience, meaning, aesthetic relationships, attention, experience, preferences, and veracity. These aspects can be strengthened by such skills as providing reasons, dialogues, argumentations, the recognition of parts and wholes, general concepts, discovering vague areas and gaps, definitions, connecting, developing concepts clearly, stating experiences, and distinguishing. The findings showed that a mutual relationship[1] exists between reading and argumentation, and this can lead to the enhancement and development of high-level thoughts.


 

Keywords


احمدی، بابک (1385 )، سارتر که می نوشت، تهران: نشر مرکز.
ارسطو (1387 )، منطق ارسطو (ارگانون)، ترجمة میرشمس الدین ادیب سلطانی، تهران: نگاه.
اکبری، احمد؛ جاویدی کلاته­جعفری، طاهره؛ شعبانی­ورکی، بختیار؛ تقوی، محمد (1391)،فلسفه برای کودکان (p4c):مضامین  فلسفی در داستان های متون کلاسیک ادب فارسی، مجله تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم، شماره­ی دوم.
باقری، خسرو(1395)، نوشتن در اسارت خواندن، مجله انشاء و نویسندگی، سال 9،شماره 69: 5-21.
حیدری، محمدحسن، قائدی، یحیی؛ ضرغامی،سعید(1393)، بررسی نقش برنامه آموزش فلسفه برای کودکان به­منظور تهیه برنامه­ای (محتوا و راهنمای آموزشی) برای بهبود توانائی خواندن و نوشتن در دوره ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
رستمی، شیدا؛ ماهروزاده، طیبه (1396)، بررسی جایگاه حکایت­های مثنوی معنوی در قالب اشعار کودکانه بر مؤلفه­های اساسی ( پرسشگری، تفکر انتقادی و استدلال) در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان، در پایه چهارم ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
زندی، بهمن(1390)، روش تدریس زبان فارسی ( دوره دبستان)، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
شورت، ادموند سی(1394)، روش شناسی مطالعات برنامه درسی، محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: سمت و پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش.
فرزانفر، جواد؛ قائدی، یحیی؛ نقیب زاده، میرعبدالحسین (1389)، بررسی فلسفۀ دوران کودکی و نقش قصه در پرورش روحیۀ فلسفی کودکان»، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
فریار، اکبر؛ درخشان، فریدون(1369)، ناتوانایی یادگیری، تهران: انتشارات نیما.
فیشر، رابرت(1388)، آموزش تفکر به کودکان، ترجمه دکتر مسعود صفایی مقدم – افسانه نجاریان، چاپ سوم ، اهواز: نشر گوزن.
قائدی، یحیی(1383)، آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری، تهران: انتشارات دواوین.
قائدی،یحیی (1391)، خلاصه پیکسی و راهنمای آن، سخنرانی­ها و نشست­ها، پژوهشگاه علوم انسانی، بازیابی:از www.2.ihcs.ac.ir.
کریمی،عبدالعظیم(1383)، بررسی اجمالی نتایج بین المللی پیشرفت خواندن پرلز 2001( چاپ دوم)، تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش.
گله­دار کاخکی، زهره؛ کارشکی، حسین؛ مهرام، بهروز(1395)، تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه فلسفه برای کودکان بر هوش موفق دانش آموزان دختر متوسطه اول، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی،مشهد.
لیپمن، متیو(1981)، پیکسی، ترجمه یحیی قائدی و اسفندیار تیموری(1392)، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مکاریک، ایرنا ریما (1385 )، دانشنامة نظریه­های ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگاه.
ناعمی، علی محمد(1389)، روان­شناسی آموزش خواندن، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
نقی پور، سکینه؛ قائدی، یحیی؛ هدایتی، مهرنوش(1392)، نقد و بررسی جایگاه فلسفه­ی هنر در برنامه­ی آموزش فلسفه برای کودکان با تأکید بر برنامه­ی درسی سوکی و راهنمای آموزشی آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی.
نقیب­زاده، میرعبدالحسین(1390)، نگاهی به نگرش­های فلسفی سده بیستم، تهران: انتشارات طهوری.
 
Barrow, W. (2015). ‘I think she’s learn  how to sort of let the class speak’: Children’s  perspectives on Philosophy for Children as participatory pedagogy. Thinking Skills and  Creativity, 17, 76-87.
Bloomfield, L.(1933).Language. New York: Holt.
Chan. O k(2018), The Role of Explicit Practice on Learning Reading Component Strategies on Adolescents With Reading Difficulties . A Dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Education. UNIVERSITY OF CALIFORNIA RIVERSIDE, https://escholarship.org/uc/item/9r20j7m0  
 Cumming, A(2015). Centre for Educational Research on Languages and Literacies, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto, 252 Bloor Street West, Toronto, Ontario M5S 1V6, Canada.
Derrida J (2002). Writing and Difference, trans. Alan Bass ,London: Routledge and Kegan Paul.
Faryar, C.C. (1963). Linguistics and reading. New York: Holt, Rinehart & Winston
Goodman K  , Goodman Y  (2015).  Reading and Writing Relationships: Pragmatic Functions.  Language Arts, Vol. 60, No. 5, Reading and Writing (May 1983), pp. 590-599.  http://www.jstor.org/stable/41961508.
Glassen, N .(2019)." The impact of teacher educational philosophy on instructional strategies for literacy and student writing". Ph.D. Thesis School of Education Concordia University Irvine. Published by ProQuest LLC (2019).
Hawkins, L. K. (2019). Writing Conference Purpose and How It Positions Primary-Grade Children as Authoritative Agents or Passive Observers. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 58 (1). Retrieved from https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol58/iss1/3
Lipman, M. (1991).Thinking in education. Cambridge unive press
Lipman, M. (1988), Philosophy Goes to School, Philadelphia, Temple univ press
Lipman, M & Sharp A.M., Oscanyon F.S.(1980) "Philosophy in the Classroom", Philadelphiya: Temple University Press.
Lipman,M (1978)."Suki". N.J: IAPC.
Lipman,M (1978)."Writing: How and Why (instructional manual to accompany Suki”. N.J: IAPC.
Lipman,M (2003)."Thinking in Education", Cambridge, the university press of Cambridge
Matruglio E (2017). Neutral subjectivity: Facts and evidence in school Modern History writing Erika, Linguistics and Education, jo ur nal ho me page: www.elsevier.com/locate/linged
Murris, K. & Thompson, R. (2016) The Voice of Drawings: Teaching Comprehension in a Community of Philosophical Enquiry in a Grade 2 South African Classroom. Reading & Writing. Special Issue: Literacy and Imagination 7(2), 11 pages. doi: 10.4102/rw.v7i2.127.
Rojas  S ,Drummond &etal (2016). Dialogic literacy: Talking, reading and writing among primary school children, Learning, Culture and Social Interaction, journal homepage: www.elsevier.com/locate/lcsi
Gorard S,  Siddiqui  N & See  B(2019)." Can ‘Philosophy for Children’ Improve Primary School Attainment"? Journal of Philosophy of Education, Vol. 00, No. 0, 2019.
Schubert  T , Caroline R, and Michael M (2018). Knowledge about writing influences reading: Dynamic visual information about letter production facilitates letter identification. Journal of CORTEX 2284
Spears, D.(2001). Developing critical reading skills. Sixth edition. Published MC Grow Hill companies
Worley, P (2016). Ariadne’s Clew absence and presence in the facilitation of philosophical conversations. Journal of Philosophy in Schools 3(2): 51–70.