تأثیر روش تدریس افسانه‎زدایی علمی بر مهارت‎های فراشناختی دانش‎آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر تدریس افسانه‎زدایی علمی بر مهارت‎های فراشناختی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسکو در استان استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه‎ای به حجم 48 نفر به روش نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه فراشناخت حالتی دانش‌آموزان (SMI) اونیل و عابدی (1996) به‌عنوان پیش‌آزمون توسط هر دو گروه تکمیل شد. روش تدریس افسانه‎زدایی علمی در درس فارسی به مدت 8 جلسه آموزشی هر یک 30 دقیقه اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‎ها به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری با رعایت پیش‎فرض‎ها به کمک نرم‌افزار SPSS-24 انجام شد. تحلیل داده‎ها بر اساس تحلیل کوواریانس نشان داد، روش تدریس افسانه‎زدایی علمی بر مهارت فراشناختی تأثیر معنی‎دار دارد (001/0>P). همچنین اثربخشی روش تدریس افسانه‎زدایی علمی بر مؤلفه‌های آگاهی فراشناختی، راهبردهای شناختی، برنامه‌ریزی و بررسی خود (فراشناختی) نیز مورد تأیید قرار گرفت (001/0>P). با توجه به اثربخشی افسانه‎زدایی علمی در افزایش مهارت فراشناختی اجرای آن به‌عنوان یکی از رویکردهای روش یادگیری مبتنی بر مسئله در مدارس توصیه گردید.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Effect of Scientific Buster Teaching Method on Metacognitive Skills of Elementary School Students

نویسندگان English

Rahim Badri Gargari 1
Kiumars Taghipour 2
Roya Abdi 3
1 Professor of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran,
2 Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran,
3 Ms Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran,
چکیده English

The purpose of the present study is to determine the effect of scientific psych buster teaching on the metacognitive skills of primary school students. This research was conducted with a semi-experimental method of pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all primary school students of Oskou city in East Azarbaijan province in the academic year of 2021-2022.  A sample of 48 people was selected by Convenience Sampling method. O'Neill and Abedi's (1996) State Metacognition Questionnaire (SMI) was completed by both groups as a pre-test. The teaching method of scientific buster in Persian lessons was implemented for 8 training sessions of 30 minutes each. Data analysis was done by single-variable covariance analysis with the help of SPSS-24 software. Data analysis based on covariance analysis showed that the scientific demystification teaching method has a significant effect on metacognitive skill (P<0.001). Also, the effectiveness of the scientific demystification teaching method on the components of metacognitive awareness, cognitive strategies, planning and self-evaluation (metacognitive) was also confirmed (P<0.001). Considering the effectiveness of scientific demystification in increasing metacognitive skills, its implementation was recommended as one of the problem-based learning approaches in schools.
Keywords: Scientific psych buster teaching method, metacognitive skill, awareness, cognitive strategy, planning.
Introduction
Identifying factors affecting learning in order to improve students' academic performance is one of the basic goals of educational research (Karimi Amoghain, et al. 2015) and one of the factors affecting students' academic success that has received attention from researchers is metacognitive skills (Golestan Jahromi & Golestan Jahromi, 2018). Students who use metacognitive skills such as planning, self-monitoring, and self-observation in their learning activities achieve more learning goals (Tsamago & Bayaga, 2023). Metacognitive skills, in a comprehensive category, include four dimensions of metacognitive awareness, cognitive strategies, planning, and self-review (O’Neil & Abedi, 1996). Metacognitive awareness is defined as the process of how one learns, how one uses available information to achieve a goal, the ability to judge cognitive processes in a particular task, and how one uses strategies to achieve goals. Cognitive strategies are strategies that help an individual prepare new information for integration with previous information and experiences and storage in long-term memory. Planning is setting a goal for learning, anticipating the time needed to study, determining the appropriate pace of study, analyzing how to approach the learning topic, and selecting learning strategies. Finally, self-evaluation is the learner's evaluation of his or her own work to become aware of how he or she is progressing and to monitor and guide it (O’Neil & Abedi, 1996). One of the reasons for the lack of development of students' metacognitive skills is the lack of a suitable learning environment (Geduld, 2019). One of the group investigation methods that can be effective in developing metacognitive skills is the scientific buster teaching method (Blessing & Blessing, 2010). Despite the attractive impact of the scientific myth-busting teaching method as a learning activity in textbook writing and a method in teaching concepts in elementary education courses, it can be safely said that no research has been conducted in Iran to examine the effectiveness of scientific myth-busting on metacognitive skills.
Materials and Methods
The present study is an applied research in terms of its purpose. Given that it was not possible to fully control the variables affecting the research, it was conducted in a semi-experimental manner with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the present study was all elementary school students in Osku County, East Azerbaijan Province, who were studying in the academic year 1400-1401. A non-random sampling method was used to select the sample. Two schools were selected from Osku County, and one third grade elementary student was selected from each school. The total number of students in the two groups was 48 (24 in the experimental group and 24 in the control group). The data collection tool was the State Metacognitive Inventory. This test has 20 items and four subscales, and the subject must indicate the extent to which he or she agrees or disagrees with each statement on a four-point Likert scale (from not at all = 1 to very much = 4). In order to confirm the validity, the questionnaire, along with the study hypotheses, was reviewed by 10 professors and experts from the University of Tabriz in the field of the present study and was finally approved. In order to examine and confirm the reliability, the questionnaire was first administered randomly among 30 students and its reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient, and its value was calculated to be 0.891. The implementation of the scientific myth-busting intervention, consisting of 8 sessions (each session 30 minutes), was considered for teaching Persian. The content of the lessons in these sessions was generally familiarization with the section on recognizing superstitious and folk proverbs common in the Osku region. To ensure the validity of the content of the educational package, the expert judgment method was used and the content validity ratio index was calculated. The value obtained for all sessions was more than 0.62, indicating confirmation of the validity of the educational intervention. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistical methods, and the software used to analyze the findings was SPSS-24.
Discussion & Result
The findings of the study based on the results of the analysis of covariance showed that there is a difference between the two experimental and control groups in terms of metacognitive awareness, cognitive strategies, planning and self-evaluation; therefore, the scientific myth-busting teaching method has a significant effect on the metacognitive skills of elementary school students. In explaining the findings, it can be said that the knowledgeable person is a problem solver and interacts with the environment in testing hypotheses, developing generalizations and engaging in learning to reach solutions (Bruner, 1960). What happens in the scientific myth-busting teaching method is the induction of self-directed learning. At this stage, students' prior knowledge is activated and ideas are generated that require further learning. The scientific myth-busting learning space, as a socially self-regulated learning environment, actively guides students' learning experiences in a variety of ways (Badri Gargari & Ganaatpishe, 2015). They benefit from appropriate monitoring strategies and, whenever necessary, change the learning strategies used in response to their needs, task characteristics, and environmental conditions, which leads to creativity, learning management, enthusiasm for academic tasks, and improved classroom performance (Li & Yuan, 2022). The goal of users of the scientific demystification teaching method is to achieve a goal beyond carrying out the strategy, such as understanding a text, learning material for later recall, making connections, and finding answers to problems. The strategies of the scientific demystification teaching method are carried out by processing information in order to create a mental connection between the material to be learned with existing knowledge or to increase understanding and comprehension by changing the way of looking at the material in relation to other things (Heydari Raziabad & Abdollahi, 2019).
Conclusion
The scientific buster teaching method enables the process of maximizing learners' learning through setting learning goals, planning, increasing effort to achieve the desired goal, the ability to ask for help from others when needed, and the readiness for continuous monitoring and evaluation.

کلیدواژه‌ها English

Scientific psych buster teaching method
metacognitive skill
awareness
cognitive strategy
planning
اصغری، دردانه و شریفی، نسترن (1395). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی و هنجاریا‌‌بی پرسشنامه فراشناخت حالتی دانش‌آموزان (SMI). روان‌سنجی, 5(18), 29-42.‎
بدری گرگری، رحیم و قناعت‌پیشه، عترت الزهرا (1394). تأثیر روش آموزشی افسانه‎زدایی علمی بر تفکر انتقادی دانش‎آموزان. نوآوریهای آموزشی، 14(55)، 7-21
بدری گرگری، رحیم و خانلری، مریم (1392). تأثیر آموزش راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان» بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم راهنمایی. تفکر و کودک، 4(8)، 1-16.
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ مصرآبادی، جواد و واقف، لادن (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان. تفکر و کودک، 12(2)، 29-53. doi: 10.30465/fabak.2022.7056
پورسلیم، عباس؛ زمانی، الهام و  منافی شرف‌آباد، کاظم. (1393). تأثیر یادگیری مشارکتی در تفکر خلاق دانش‌آموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت، در درس علوم تجربی. تفکر و کودک، 5(9)، 1-19.
جلیلی، اکبر؛ حجازی، مسعود؛ انتصار فومنی، غلامحسن و مروتی، ذکراله. (1397). رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری حل مسئله. سلامت روان کودک، 5(1)، 80-91
حاتمی، نادر؛ فاضلی نیا، رم الله و رضایی راد، محمد (1395). نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
حیدری رضی آباد، نادر و عبداللهی، شهداد (1399). بررسی اثربخشی الگوهای تدریس در آموزش محتوا ریاضی ابتدایی. دومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی، گرگان.
حیدری صادق، مهلا؛ پورقاز، عبدالوهاب و داورپناه، ابوسعید (1399). تأثیر رویکرد درس پژوهی معلم بر تفکر انتقادی و راهبردهای فراشناختی دانش‎آموزان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 6(1)، 36-47
سعیدیان، بهشته (1398). بررسی آموزش یادگیری مشارکتی بر خود نظم دهی تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول در درس کار و فناوری. کنفرانس ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد دستاوردهای نوین در علوم تربیتی و رفتاری «از نگاه معلم»، میناب.
دلاور، علی (1396). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی (ویراست چهارم). نشر ویرایش
ذوالفقاری، حسین؛ زارع، حسین؛ فرج اللهی، مهران و ملکی، حمید (1393). اثربخشی آموزش حل مسأله در راهبردهای خودنظم‌دهندۀ برنامه ریزی، نظارت و بازتابش در دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، 13(51)، 417-435.
شفیعی، صابر و جنتی، مجتبی (1399). تأثیر راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی. پژوهش و مطالعات اسلامی، 2، 36-48.
شهبازخان، منیژه (1393). رابطه مهارت‎های شناختی و فراشناختی با منبع کنترل و انگیزش پیشرفت. کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، تهران
صمصام شریعت، سیدمحمدرضا و رنجبرکهن، زهره (1392). تحلیلی بر فراشناخت: بررسی دیدگاه‎ها و پژوهش‎ها. چشم‌انداز امین در روانشناسی کاربردی، 1(1)، 1-24.
قناعت‌پیشه عترت زهرا؛ نجاتی جهرمی، یاسر؛ بدری گرگری، رحیم؛ هاشمی، تورج و فتحی آذر، اسکندر (1399). تأثیر آموزش به شیوۀ افسانه‌زدایی علمی بر تفکّر انتقادی تحلیلی دانش‌آموزان با توجه به اهداف پیشرفت اجتماعی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۱)، 220-232.
قیصرزاده، محمد؛ موسوی، فرانک و قاسمی، علیرضا (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر آگاهی و ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی کودکان. تفکر و کودک، 14(1)، doi: 10.30465/fabak.2023.7897
کریمی عموقین، جواد؛ فتح‌آبادی، جلیل؛ پاکدامن، شهلا و شکری، امید (1393). فراتحلیل یافته‌ها در زمینه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی یادگیری بر بهبود عملکرد تحصیلی. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 4(8)، 139-160.
گلستان جهرمی، فاطمه و گلستان جهرمی، معصومه (1398). بررسی رابطه بین فراشناخت و میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی،TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران.
محب زاده، مجید؛ نیکدل، فریبرز. تقوایی نیا، علی (1400). مقایسه اثربخشی روش‌های تدریس همیاری و فراشناخت بر باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان در دانش‌آموزان.  دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 9(17)، 123-148.
مقیمی اسکویی، حمیدرضا و موسی زاده، اسفندیار (1385). اسکو از ساحل دریاچه ارومیه تا قله سهند با تاکید بر جاذبه‌های توریستی کندوان. نشر ایثار.
ندایی، معصومه و حسین زاده، امیدعلی (1400). طراحی مدلی جهت تعیین روابط جهت‌گیری هدف، یادگیری مشارکتی و راهبردهای فراشناختی با خودکارآمدی. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام تهران.
نکوئیان، طاهره؛ غضنفری، احمد؛ چرامی، مریم و شریفی، طبیه (1399). مقایسه اثربخشی آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر دانش فراشناختی و خودپنداره آموزشی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم شهر شیراز. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 13(52)، 187-203.
نعمتی، شهروز و باردل، محمّد (1399). مداخلات به هنگام آموزش اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی: مطالعه مروری نظام‌مند. تفکر و کودک، 11(1)، 283-308.
یوسف زاده محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رشیدی معصومه (1391). تأثیر آموزش مهارت‌های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش‎آموزان دختر دوره متوسطه. روانشناسی مدرسه، 1(3)، 118-134.
 
Adam, A., & Manson, T. M. (2014). Using a pseudoscience activity to teach critical thinking. Teaching of Psychology41(2), 130-134.
Aoman, C. (2016). The effect of the use if self-regulation learning strategies on college student's performance and satisfaction in physical education. A PhD Thesis subouchamitted in partial fulfillment of the requirements.
Astriani, D., Susilo, H., Suwono, H., Lukiati, B., & Purnomo, A. (2020). Mind mapping in learning models: A tool to improve student metacognitive skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET)15(6), 4-17.
Awaliah, N. Y., & Ikhsan, J. (2021, March). Effect of problem based learning on student’s metacognitive ability and science process skills. In 7th International Conference on Research, Implementation, and Education of Mathematics and Sciences (ICRIEMS 2020) (pp. 195-200). Atlantis Press.
Blessing, S. B., & Blessing, J. S. (2010). PsychBusters: A means of fostering critical thinking in the introductory course. Teaching of Psychology37(3), 178-182.
Boulemtafes, A., Derhab, A., & Challal, Y. (2020). A review of privacy-preserving techniques for deep learning. Neurocomputing, 384, 21-45.
Braund, H., & DeLuca, C. (2018). Elementary students as active agents in their learning: an empirical study of the connections between assessment practices and student metacognition. The Australian Educational Researcher45(1), 65-85.
Brown, A.L. (1978). Knowing when, where and how to remember: A problem of
metacognition. In R. Glaser (Ed). Advances in Instructional Psychology, 1, 77-165
Carr, M., Alexander, J., & Schwanenflugel, P. (1996). Where gifted children do and do not excel on metacognitive tasks. Roeper Review18(3), 212-217.
Dwi Hastuti, I., Fuster-Guillén, D., Palacios Garay, J. P., Hernández, R. M., & Namaziandost, E. (2022). The Effect of Problem-Based Learning on Metacognitive Ability in the Conjecturing Process of Junior High School Students. Education Research International2022.
Effendi, A. (2017, February). Implementation of creative problem solving model to improve the high school student’s metacognitive. In Journal of physics: conference series (Vol. 812, No. 1, p. 012065). IOP Publishing.
Eurich, T. (2018). What self-awareness really is (and how to cultivate it). Harvard Business Review, 1-9.
Flavell, J. H., & Miller, P. H. (1998). Social cognition. 5th ed. In: Doman W, Kuhn D, Siegler R, editors. Hand book of child psychology: Cognition perception and language. New York: John Wiley and Sons.
Flavell, J.H. (1988). Cognitive development. (3rd Ed.) Englewood: Prentice-Hall
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist34(10), 906.
Guo, P., Saab, N., Post, L. S., & Admiraal, W. (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research102, 101586.
Gulbinskienė, D., Masoodi, M., & Šliogerienė, J. (2017). Moodle as virtual learning environment in developing language skills, fostering metacognitive awareness and promoting learner autonomy. Pedagogika127(3), 176-185.
Hadwin, A.F. Jarvel ,  S.,&  M. Miller, (2011). Self-regulated, co-regulated, and socially shared regulation of learning, in: B.J. Zimmerman, D.H. Schunk (Eds.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance, Routledge, 2011, pp. 65–84.
Hastuti, I. D. (2020). Development Of Collaborative Inquiry-Based Learning Model To Improve Elementary School Students ‘Metacognitive Ability.
Kyriakides, L., Anthimou, M., & Panayiotou, A. (2020). Searching for the impact of teacher behavior on promoting students’ cognitive and metacognitive skills. Studies in Educational Evaluation64, 100810.
Lawson, T. J., & Brown, M. (2018). Using pseudoscience to improve introductory psychology students’ information literacy. Teaching of Psychology45(3), 220-225.
 Li, M., Yuan, R. (2022). Enhancing students’ metacognitive development in higher education: A classroom-based inquiry. International Journal of Educational Research, 112, 101947.
Maleko, E. V., Rubanova, N. Y. A., Karpova, E. V., Akulova, I. S., Khakova, G. S., & Plugina, N. A. (2018). Applying innovative teaching techniques and methods, when teaching cultural studies in higher education institutions. Modern Journal of Language Teaching Methods8(11), 17-29.
Malmia, W., Makatita, S. H., Lisaholit, S., Azwan, A., Magfirah, I., Tinggapi, H., & Umanailo, M. C. B. (2019). Problem-based learning as an effort to improve student learning outcomes. Int. J. Sci. Technol. Res8(9), 1140-1143.
O’Neil, H., & Abedi, J. (1996). Reliability and validity of a state metacognitive inventory: Potential for alternative assessment (CSE Tech. Rep. No. 469). Los Angeles, CA: University of California. Center for the Study of Evaluation/National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing.
Paris, S. G., Cross, D. R., & Lipson, M. Y. (1988). Informed strategies for learning: A program to improve children's reading awareness and comprehension. Journal of Educational psychology76(6), 1239.
Paris, S. G., & Winograd, P. (1990). How metacognition can promote academic learning and instruction. Dimensions of thinking and cognitive instruction1, 15-51.
Sumadyo, M., Santoso, H. B., & Sensuse, D. I. (2018, March). Metacognitive components in smart learning environment. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 978, No. 1, p. 012025). IOP Publishing.
Swanson C. (1990). What is metacognition? J Educ Psychol, 211:114-23
Thompson, V.A.; Jamie, A.; Turner, P, & Pennycook, G. (2011), Intuition reason
and metacognition. Cognitive Pcychology, 63(3), 107-140.
Triana, R., Azis, Z., & Irvan, I. (2021). The Effect of the Application of Discovery Learning and Problem Based Learning Model on Metacognitive Ability and Students' Mathematical Connections. IJEMS: Indonesian Journal of Education and Mathematical Science2(1), 34-43.
 Tsamago, H., & Bayaga, A. (2023). The effect of self-organized learning environments (SOLEs) pedagogy on the different aspects of learners’ metacognitive skills in the Physical Sciences classroom. Heliyon, 15-1.
 

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 15 اسفند 1403