اهداف و چشم انداز
دو فصلنامه علمی – پژوهشی تفکر و کودک به لطف پروردگار و با همکاری جمعی از اندیشمندان و علاقمندان حوزه تعلیم و تربیت، و بخصوص آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان، و مساعدت ویژه مسئولان محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در معرض دید و قضاوت خوانندگان گرامی قرار دارد.
ریشه بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی در کاستی های تربیتی دوران کودکی قرار داردٌ لذا به تعویق انداختن آموزش بسیاری از مهارتهای فکری سطح بالا تا سنین بزرگسالی منجر به از دست رفتن فرصت مناسب برای پرورش شهروندان و انسانهای والا می باشد. از سویی بر خلاف باور نسبتا رایج که مبتنی بر برخی تئوری های روانشناختی رشد است، محققان و متخصصان و نظریه پردازان بزرگی نشان داده اند که کودکان و نوجوانان از ظرفیتهای فکری بالایی برای تامل و تفکر منطقی برخوردارند و می توان با عنایت به میل وافر آنان برای جستجوی معنا و کنکاش جهان هستی، روحیه تاملی و تفکر محوری را در آنان پرورش داد. بدون شک چنین جنبش فکری در نظام تعلیم و تربیت مستلزم تحقیقات بسیار و تبادل آراء و نظرات اندیشمندان این حوزه می باشد.. انتشار مجله تفکر و کودک تلاشی است در جهت ایجاد این مجال برای پژوهشگران، اساتید و صاحبان اندیشه.
امید است نتایج پژوهش هایی که در این زمینه انجام می شود بتواند شرایط لازم برای ارتقای اخلاقی و تربیتی جامعه بزرگ ایران را فراهم آورده و در پرورش کودکان و جوانان خلاق تر و اخلاقی تر مفید واقع شود. این هدفی است که برای رسیدن به آن نیازمند مشارکت جدی اندیشمندان و علاقمندان به حوزه کودک و نوجوان هستیم. زمینه های مطالعاتی که در این مجله مورد استقبال هیات تحریریه است؛ علاوه بر پژوهش های ناظر به برنامه آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان، کلیه مطالعات فلسفی و روانشناختی در باره ذهن و روان کودک است که می توانند در امر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند.