اثربخشی آموزش مهارت خودمهارگری و همدلی بر پرخاشگری و علاقه اجتماعی کودکان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت خودمهارگری و همدلی بر پرخاشگری و علاقه‌ اجتماعی در کودکان ‌بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری شامل کلیه‌ دانش‌آموزان دختر دبستانی 10-8 ساله‌ بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس ابتدایی شهرستان میبد مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 30 نفر از دانش‌آموزان شناسایی و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای‌گماری شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرخاشگری نیلسون (2000)، و پرسشنامه علاقه اجتماعی کودکان علیزاده (1394)، بود. همه افراد حاضر در پژوهش در مرحله پیش‌آزمون به این دو پرسشنامه پاسخ دادند. سپس افراد گروه آزمایش توسط بسته‌ آموزشی مهارت خودکنترلی و علاقه‌ اجتماعی جان‌بزرگی، طی 12 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارت خودمهارگری و همدلی بر کاهش پرخاشگری و افزایش علاقه اجتماعی تأثیر معنی‌دار دارد (05/0P<). براساس نتایج می‌توان استفاده از آموزش مهارت خودمهارگری و همدلی را برای کنترل خشم و کاهش پرخاشگری و همچنین پرورش علاقه اجتماعی در دانش آموزان دبستانی، پیشنهاد داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching self-control and empathy skills on children's aggression and social interest

نویسندگان [English]

  • Mahdieh Kargar 1
  • Azadeh Choobforoushzadeh 2
  • Azra Mohammadpanah Ardakan 3
  • Kimia sahraian 4
1 M.A. Student of Psychology, Department of Psychology, Ardakan University, Ardakan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
3 Associate Prof., Faculty of Psychology, Department of Psychology, Ardakan University, Ardakan, Iran
4 Assistant Prof., Faculty of Psychology, Department of Psychology, Higher Education Center of Eghlid, Eghlid, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of teaching self-control and empathy skills on aggression and social interest in children. Design of the present study was quasi-experimental with pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the study consisted of all 8 to 10 years old female students were in elementary school who were studying in schools of Meybod in the academic year 1400-1401. Using cluster sampling method, 30 students were identified and randomly assigned to the experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Research tools were Nelson Aggression Questionnaire and Alizadeh Children's Social Interest Questionnaire. All the people present in the research answered these two questionnaires in the pre-test phase. Then, the people of the experimental group were trained by the self-control skills and social interest training package of Janbozorgi during 12 sessions. The results of multivariate covariance analysis showed that teaching self-control and empathy skills has a significant effect on reducing aggression and increasing social interest (P<0.05). Based on the results, it is possible to suggest the use of self-control and empathy training to control anger and reduce aggression, as well as foster social interest in primary school students.
Keywords: Skill training, self-control, empathy, aggression, social interest
Introduction
Mental health and social adjustment in children are pivotal for their individual well-being and the broader societal framework. As foundational elements of sustainable development, fostering psychological health and social skills in young individuals is critical (Arbab et al., 2023). Social interest, a concept rooted in Adlerian psychology, underscores humans' inherent social nature, emphasizing cooperation and community engagement as markers of psychological health (King & Shelley, 2008; Bettner, 2020). Social interest is associated with positive psychological outcomes, such as enhanced self-esteem, self-efficacy, and mental health, while its absence may lead to maladaptive behaviors, including aggression (Mazraeh et al., 2023; Poursaid et al., 2017). Aggression in children, defined as intentional harmful behavior toward others or oneself, is a prevalent issue often leading to referrals to mental health professionals (Karimi, 2017; Satopoh, 2024). Factors such as poor emotional regulation, biological predispositions, inadequate communication skills, and parental maltreatment contribute to aggressive behaviors, which can result in peer rejection, poor academic performance, and low self-concept (Matsuura et al., 2009; Strachan et al., 2015).
Empathy, the ability to understand and share others’ emotions while responding appropriately, is a crucial social skill that fosters group cohesion and reduces maladaptive behaviors (Jolliffe & Farrington, 2006; Weisz & Cikara, 2021). Research indicates that empathy training can decrease aggression and enhance social adjustment in children (Najafpour et al., 2021; Firoozabadi & Jeshoughani, 2020). Similarly, self-control, defined as the ability to regulate thoughts, emotions, and behaviors in alignment with social norms, is inversely related to behavioral problems, including aggression (Lee et al., 2019; Flores et al., 2020). While previous studies have explored self-control and empathy independently, the novelty of this study lies in its combined approach, examining the simultaneous impact of training in both skills on aggression and social interest among 8- to 10-year-old female students. This age group is critical for developing social and emotional competencies, making the findings relevant for educational interventions aimed at reducing aggression and promoting social interest.
Materials and Methods
This study employed a quasi-experimental design with a pre-test and post-test framework, including a control group. The statistical population comprised all female elementary school students aged 8 to 10 years in Meybod, Iran, during the 2021–2022 academic year. Using cluster sampling, three schools were randomly selected, and one class from each of the third and fourth grades was chosen, resulting in a sample of 30 students. These students were randomly assigned to an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). Inclusion criteria included voluntary participation and age between 8 and 10 years, while exclusion criteria encompassed unwillingness to participate, non-compliance with tasks, or absence from more than three training sessions.
Two validated instruments were used: the Nelson and Finch Aggression Questionnaire (2000), a 39-item self-report tool assessing anger triggers and social skills in children aged 6 to 16 years, with scores ranging from 39 to 156 (higher scores indicating greater aggression), and the Alizadeh Children’s Social Interest Questionnaire (2015), a 63-item parent-reported scale measuring social interest across four dimensions: responsibility-task performance, interpersonal relationships-empathy, assertiveness-confidence, and equality versus inferiority-superiority, scored on a five-point Likert scale. Both instruments demonstrated high reliability (Cronbach’s alpha of 0.98 and 0.92, respectively) and validity in prior studies (Kimiaei et al., 2011; Alizadeh et al., 2015).
The experimental group underwent a 12-session intervention (45 minutes each, twice weekly) based on Janbozorgi’s self-control and social interest training package, covering self-control strategies (e.g., problem-solving, attention shifting, delay of gratification, and stress reduction) and empathy skills (e.g., recognizing physiological and psychological emotions, understanding others’ perspectives, and fostering empathic responses through role-playing and storytelling). The control group received no intervention during the study but was offered the training post-study for ethical considerations. Pre- and post-tests were administered to both groups, and data were analyzed using SPSS-24. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) were used to assess the intervention’s effects, with pre-test scores as covariates. Assumptions of normality, linearity, and homogeneity of variances were verified using the Kolmogorov-Smirnov test, regression scatterplots, and Levene’s test, respectively.
Discussion and Results
The results revealed significant reductions in aggression and increases in social interest in the experimental group compared to the control group. Descriptive statistics showed that pre-test aggression scores (M = 76.45, SD = 15.03) decreased significantly in the experimental group post-intervention (M = 64.81, SD = 11.83), while social interest scores increased from a pre-test mean of 81.45 (SD = 20.03) to a post-test mean of 92.81 (SD = 16.83). The control group showed minimal changes. MANCOVA results confirmed the intervention’s significant effects on verbal aggression (F(1) = 15.637, p < 0.05, η² = 0.45), physical aggression (F(1) = 14.837, p < 0.05, η² = 0.55), and social interest dimensions, including responsibility (F(1) = 14.657, p < 0.05, η² = 0.36), interpersonal relationships (F(1) = 17.412, p < 0.05, η² = 0.55), assertiveness (F(1) = 10.399, p < 0.05, η² = 0.33), and equality (F(1) = 11.958, p < 0.05, η² = 0.66). However, the intervention did not significantly reduce frustration (F (1) = 13.657, p > 0.05).
These findings align with prior research demonstrating that empathy and self-control training reduce aggression (Mikaeli et al., 2021; Heidari Gojani, 2019) and enhance social interest (Mohammadi Nasab et al., 2022; Yaghoubi & Mohammadi, 2020). The combined approach likely amplified these effects by fostering emotional regulation and social connectedness, enabling children to manage anger and engage more cooperatively with peers. The lack of significant impact on frustration may suggest that this dimension requires targeted interventions beyond self-control and empathy training.
Conclusion
This study demonstrates that a 12-session intervention combining self-control and empathy training significantly reduces verbal and physical aggression while enhancing social interest among 8- to 10-year-old female students. These findings underscore the potential of integrated socio-emotional training programs in elementary school settings to promote mental health and social adjustment. Educators and policymakers should consider incorporating such interventions into curricula to mitigate aggressive behaviors and foster prosocial attitudes. Future research should explore the intervention’s effects across diverse populations, genders, and cultural contexts, and employ longitudinal designs to assess the sustainability of outcomes. Limitations include the reliance on self- and parent-reported measures and the absence of follow-up data, suggesting the need for clinical interviews and extended tracking in future studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Skill training
  • self-control
  • empathy
  • aggression
  • social interest
احمدوند، ا. (1397). بررسی اثر بخشی آموزش همدلی در کاهش دل­زدگی زناشویی و افزایش سازگاری در زنان متاهل در شهر تهران. مجله پیشرفت های نوین در علوم فناوری. 3(21):60-40.
ارباب اسماعیل، کهرازهی مجید، عباسی حمیدرضا، خزایی عبدالحکیم. (1402). بررسی و مدیریت آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا: یک مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۲۲ (۱۰) :۱۱۰۵-۱۱۲۰
بهاروند، ا.، وسودانی، م. (1399). اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر همدلی و همدردی نوجوانان مادرسرپرست. مجله علوم روانشناختی. 19(86). 191-183.
بهفروز، ف.، وزیری، س.، و فلاح، م. ح. (1395). تاثیر طراحی آموزش همدلی مبتنی بر رویکرد سازنده­گرایی بر رشد مهارت­های اجتماعی کودکان پسر زورگو. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاریتهران.
پورسید، س. ر.، علیزاده، ح.، کاظمی، ف.، برجعلی، ا.، و فرخی، ن. (1396). تاثیر اموزش علاقه اجتماعی بر سبک زندگی نوجوانان قلدر و قربانی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت. 2(3). 20-1.
حسین خانزاده، ع.، آمسنی، د.، اصغری، ف.، و محمدی، ح. (1397). اثربخشی آموزش توانایی خودمهارگری بر کاهش میزان پرخاشگری دانش آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه.  نشریه ی رویش روانشناسی. 4(25).
حیدری گوجانی، م. (1399). اثربخشی آموزش همدلی  بر بازداری رفتاری و پرخاشگری دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی شهرستان فلاورجان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. موسسه آموزش عالی فیض الاسلام.
زارع زردینی، ح. (1399). اثربخشی آموزش همدلی بر خود کنترلی و قلدری در دانش آموزان پسر پایه های ششم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. موسسه آموزش عالی امام جواد.
سهروردی، م. ص.، شاهنوشی، م.، و اسماعیلی، ر. (1402). واکاوی مؤلفه‌های همدلی تعامل‌گرایانه زوجین در روابط بین‌فردی با استفاده از روش تحلیل مضمون. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی (مقاله پذیرفته شده)
شاکری. م.، جعفری ندوشن. ا.، و کهدوئی. س. (1398). اثربخشی آموزش همدلی بر پرخاشگری و کیفیت روابط با همسالان دانش‌آموزان پسر. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 9(3)، 120-138.‎
شمامی یگانه. ل. (1393). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر سازش یافتگی و همدلی دانش آموزان دختر ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. وزارت علوم و تحقیقات فناوری. دانشگاه گیلان. دانشکده علوم انسانی.
علیزاده. ح.، اسماعیلی. ک.، و سهیلی. ف. (1394). ساخت و ویژگی های روان سنجی (ساختار عاملی و پایایی) مقیاس علاقه اجتماعی برای کودکان 4 تا 12 سال.  فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 5(19) .
فیروزآبادی. م.، و جشوقانی. ا. (1399). اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنی‌بر رویکرد شناختی‌ـ ‌رفتاری بر پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری 10(2). 35-52
کریمی ثانی. پ.، و سامعی. ن. (1400). بررسی اثربخشی روان درمانگری کوتاه مدت مبتنی بر خود مهارگری با جهت گیری مذهبی بر مهار پرخاشگری و ناگوئی هیجانی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان شبستر. مطالعات اسلامی ایرانی خانواده. 1(1)، 45-60.‎
کریمی. ا. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله اجتماعی و مهارت های کنترل هیجان بر کاهش پرخاشگری و افزایش بهزیستی روانشناختی نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
لنگرودی. ک.، حسین خانزاده. ع. ع.، طاهر. م.، و مجرد. آ. (1397). نقش هیجان پذیری و توانایی خودمهارگری در تبیین رفتارهای پرخطر در دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 5(1).
محمدی نسبت. پ.، پارچه بافیه. س.، و فتاح مقدم. ل. (1402). اثربخشی یادگیری مهارت همدلی بر مسئولیت پذیری دانشجویان پرستاری. پرستار و پزشک در رزم. 11(38), 28-35.‎
میکائیلی. ن.، رحیم زادگان. ش.، طاهری. ح. (1401). پیش‌بینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی. رویش روان شناسی. ۱۰ (۱۱) :۵۱-۶۰
نیک خوی شهرستانی. س. (1400). مقایسه ظرفیت خودمهارگری و خودنظم بخشی عاطفی دانش آموزان پرخاشگر و غیر پرخاشگر پایه ششم ابتدایی شهرستان بندر انزلی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 8(12)، 1-14.‎
وزیری. ش.، و لطیفی. ا. (1390). تاثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان. روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی. 8(30).
یعقوبی. ا.، و محمدی. س. (1400). اثر انگیزه تعلق بر رفتار جامعه پسند: نقش میانجی همدلی و خودکارآمدی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی. 11(42)، 17-34.‎
 
 
Arian A. L., (2020). editor Prediction of empathy based on cognitive regulation of emotion, failure tolerance and responsibility in mothers with intellectually disabled children. 7th International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle; 2019 March 25; International College of Georgia.
Bettner, B. L. (2020). Are Alfred Adler and Rudolf Dreikurs relevant for parents today? The Journal of Individual Psychology, 76(1), 70-78.
Brown, S. S., Mitchell, T. B., Fite, P. J. & Bortolato, M. (2017). Impulsivity as a moderator of the associations between child maltreatment types and body mass index. Child Abuse Negl, 67, 137-146.
De Sousa, A., McDonald, S., Rushby, J., Li, S., Dimoska, A., & James, C. (2011). Understanding deficits in empathy after traumatic brain injury the role of affective responsivity. Cortex. 47 (5). 526-535.
Derman. T., Asude Basal, H. (2014). The impact of empathy education programme which was performed on 10-11 yeear old children from different socionomic levels in the aggression level.procedia – social and behavior sciences.
Flores, J., Caqueo-Urízar, A., Ramírez, C., Arancio, G. & Cofré, J. P. (2020). Locus of Control, Self-Control, and Gender as Predictors of Internalizing and Externalizing Problems in Children and Adolescents in Northern Chile. Front. Psychol, 11. 2015.
Frew, J., & Spiegler, M. D. (2012). Introduction to contemporary psychotherapies for a diverse world. In Contemporary psychotherapies for a diverse world (pp. 1-18). Routledge.
Jackson, P., Eug_ene, M. & Tremblay, P. (2015). Improving empathy in the care of pain patients. AJOB Neuroscience, 6(3), 25–33.
Jolliffe, D., Farrington, D. P. (2006). Developmental and validation of the basic empathy scale. Journal of Adolescence, 29 (4), 589-611.
Kimiaei, A., Raftar, M., & Soltanifar, A. (2011). Efficacy based on emotional intelligence to control aggression in aggressive teenagers. Studies in Education and Psychology, 1(1), 153-66.
King, R. A., & Shelley, C. A. (2008). Community feeling and social interest: Adlerian parallels, synergy and differences with the field of community psychology. Journal of community & applied social psychology, 18(2), 96-107.
Lee, K., Baillargeon, R. H., Vermunt, J. K., Wu, H., Tremblay, R. E. (2007). Age differences in the prevalence of physical aggression among 5-11-year-old Canadian boys and girls. Aggressive Behav, 33, 26-37.
Matsuura, N., Hashimoto, T., Toichi, M. (2009). Correlations among self-esteem, aggression, adverse childhood experiences and depression in inmates of a female juvenile correctional facility in Japan. Psychiatry and ClinNeurosci, 63 (4), 478-485.
Mazraeh , N. ., Khodarahimi, S., Hesam, M., Rasti, A., Mirghobad Khodarahmi, S., Aganj, N., & Sheikhi, S. (2023). El papel del interés social y la empatía en los comportamientos de ayuda durante las inundaciones. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 39(1), 119–126.
Moudatsou, M., Stavropoulou, A., Philalithis, A., & Koukouli, S. (2020). The role of empathy in health and social care professionals. In Healthcare, 8(1), Multidisciplinary Digital Publishing Institute
Nelson, W. M., & Finch, A. J. (2000). Children’s inventory of anger. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
Plagerson, S. (2015). Integrating mental health and social development in theory and practice. Health policy and planning, 30(2), 163-170.
Pouw, L. B., Rieffe, C., Oosterveld, P., Huskens, B., & Stockmann, L. (2013). Reactive/proactive aggression and affective/cognitive empathy in children with ASD. Research in developmental disabilities, 34 (4), 1256-1266.
Qutaiba, A. (2021). The Relationship between Self Control Skills and Behavioral Problems among Special Education Primary Grades in Israel. International Journal of Early Childhood Special Education (INTJECSE), 13(1), 01-08.
Satopoh, F. A. (2024). An Overview of Aggressive Behaviors in Children with Autism Spectrum Disorder. Scientia Psychiatrica, 5(1), 466-471.
Smith, P. K., Hart, C. H. (2011). the handbook of childhood social development (2nd ed.). West Sussex, UK: Wiley-Blackwell.
Strachan, L., Munroe-Chandler K. (2015). Using imagery to predict self-confidence and anxiety in young elite athletes. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, 1 (1), 125-33.
Van der Graaff, J., Carlo, G., Crocetti, E., Koot, H.M., & Branji, S. (2018). Prosocial Behavior in Adolescence: Gender Differences in Development and Links with Empathy. J Youth Adolescence, 47, 1086–1099
Van Lissa, C. J., Hawk, S. T., & Meeus, W. H. (2017). The effects of affective and cognitive empathy on adolescents’ behavior and outcomes in conflicts with mothers. Journal of Experimental Child Psychology. 32. 158-245.
Weisz, E., & Cikara, M. (2021). Strategic regulation of empathy. Trends in Cognitive Sciences, 25(3), 213-227.
Winstok, Z. (2009). From self-control capabilities and the need to control others to proactive and reactive aggression among adolescents. Journal of Adolescence, 32(3), 455-466