اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت‌اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر ایلام

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار روان‌شناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران
2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت‌اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بودند (4200N=). نمونه 30نفر از دانش‌آموزان بودند که به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌شدند. ابتدا از دو منطقه آموزش و پرورش شهر ایلام یک منطقه و از بین مدارس دخترانه متوسطه اول یک مدرسه و از بین دانش‌آموزان، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 11جلسه تحت آموزش فلسفه قرارگرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای اندازه‌گیری متغیرها‌ از پرسشنامه مهارت‌های‌اجتماعی ماتسون (1983) و پرسشنامه قضاوت دورگانداسینها و میراوارما (1998) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از کوواریانس چندمتغیره و یک‌متغیره استفاده‌شد. یافته‌ها نشان داد آموزش فلسفه بر بهبود قضاوت‌اخلاقی (353/35=F و 001/0=p) و مهارت‌های اجتماعی (مهارت‌های اجتماعی مناسب 883/84=F و 001/0=p، رفتارهای غیراجتماعی 017/63=F و 001/0=p، پرخاشگری 375/105=F و 001/0=p، برتری‌طلبی 073/38=F و 001/0=p و رابطه با همسالان 369/85=F و 001/0=p) مؤثر بوده‌است (05/0>p). نتیجه‌گیری می‌شود، از برنامه فلسفه می‌توان به‌منظور بهبود قضاوت‌اخلاقی و بالابردن مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مؤثر استفاده کرد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigating the Effectiveness of Instruction Philosophy on the Development of Moral Judgment and social skills on Female Junior High School Students in the City of Ilam

نویسندگان English

Sajad Taherzadeh Ghahfarokhi 1
Tina Khaleghi Farimani 2
1 Assistant Professor of Educational Psychology, Bakhtar Institute of Higher Education, Ilam.
2 Ph.D. Candidate of Psychology, Allameh Tabataba’i University,Tehran, iran
چکیده English

The present study aimed to investigate the effectiveness of philosophy education on moral judgment and social skills among female middle school students. This research employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group structure. The statistical population included all female middle school students in Ilam during the 2023–2024 academic year (N = 420). A sample of 30 students was selected through simple random sampling from two educational districts in Ilam. These students were randomly assigned to two groups: experimental group, which received the philosophy for children program, and control group, which received no specific training. To measure the variables, questionnaire Mattson’s social skills (1983) and Durgandasinha, Miravarma’s moral judgment questionnaire (1998) were utilized. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results indicated that philosophy education significantly improved moral reasoning (F=25.353, p<0.001) and social skills, including appropriate social behavior (F=37.017, p<0.001), inappropriate social behavior (F=84.883, p<0.001), assertiveness (F=15.075, p<0.001), and cooperation (F=85.939, p<0.001), in the experimental group compared to the control group. These findings suggest that the philosophy for children program is effective in enhancing students’ moral and social competencies.
 
Keywords: Philosophy education, Moral judgment, Social skills, Middle school students, Ilam
 
Introduction
Education aims not only at the transmission of knowledge but also at fostering cognitive, emotional, and social development in learners. In recent years, the development of students’ thinking abilities has been prioritized, particularly through pedagogical approaches that emphasize reasoning, ethical reflection, and interpersonal understanding. However, the current educational practices in Iran often neglect the cultivation of philosophical thinking, which is crucial for fostering moral reasoning and social skills among adolescents. These skills are essential for forming healthy interpersonal relationships and adapting to complex social environments. "Philosophy for Children" (P4C), introduced by Matthew Lipman, aims to teach children how to think critically, reason ethically, and engage in democratic dialogue. Numerous studies have validated the effectiveness of this program in enhancing various cognitive and emotional capacities in youth. This study aims to assess whether P4C can significantly impact moral judgment and social skills in Iranian middle school girls, given the growing interest in student-centered, reflective learning.
Materials & Methods
This study employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The research was conducted in the 2023–2024 academic year among 30 female students aged 11 to 14 from junior high schools in Ilam, selected using a multistage cluster random sampling method. The participants were divided into two groups: 15 in the experimental group and 15 in the control group. The experimental group underwent 11 weekly 50-minute sessions of philosophy instruction using translated philosophical storybooks by Philip Cam, tailored to the Iranian context. These sessions used inquiry-based learning through philosophical storytelling and group discussions, forming a community of inquiry. Standardized instruments were used for data collection: Matson’s Social Skills Scale (MESSY), assessing appropriate and inappropriate social behaviors, aggression, dominance, and peer relations; and the MJT, measuring ethical reasoning. Data were analyzed using multivariate and univariate ANCOVA to examine the impact of the intervention on post-test scores, controlling for pre-test differences.
 
Discussion & Results
The analysis showed statistically significant differences between the experimental and control groups in all measured dimensions. The experimental group demonstrated higher post-test scores in moral judgment and each component of social skills. Specifically, the P4C intervention significantly increased appropriate social behaviors (F = 84.883, p < .001), reduced antisocial behaviors (F = 63.017, p < .001), improved peer relationships (F = 85.369, p < .001), and lowered levels of aggression and dominance. In terms of moral judgment, the ANCOVA results confirmed a significant improvement in the experimental group (F = 35.353, p < .001). These results are consistent with prior studies by researchers such as Rahimi et al. (2022), Sheikhi et al. (2021), and Faraji et al. (2019), which reported positive effects of P4C on social and ethical development. The observed gains may be attributed to the philosophical inquiry process that encourages students to reflect, debate, and consider multiple viewpoints. Through participation in the sessions, students appeared to internalize values such as empathy, fairness, and collaborative dialogue. Moreover, the use of philosophical stories provided a realistic and relatable context for moral exploration and social learning.
 
Conclusion
This study supports the effectiveness of philosophy education in promoting moral judgment and social skills among adolescent girls. The structured P4C program encouraged students to engage in dialogue, respect different opinions, and think critically about ethical issues. These capabilities were translated into improved behavioral outcomes, such as reduced aggression and increased empathy and cooperation. The findings have implications for curriculum development, suggesting the integration of philosophical thinking and dialogue-based instruction into middle school programs. Furthermore, philosophy education appears to offer a sustainable approach to addressing behavioral and ethical challenges in schools by equipping students with the cognitive tools necessary for reflection and moral reasoning. It is recommended that similar programs be tested in other educational contexts and extended to male students to examine gender-based differences in outcomes. Despite some limitations such as a small sample size and reliance on self-report questionnaires, the study demonstrates that P4C can serve as a valuable component of holistic education in Iran’s schooling system.

کلیدواژه‌ها English

Philosophy education
Moral judgment
Social skills
Middle school students
Ilam
پورحسین، افراسیاب، انتصارفومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و نریمانی، محمد (1399)، اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسعله و عزت‌تفس دانش‌آموزان پایه یازدهم مشکین شهر، فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، (4)9، 34-45.
درویشی، زین‌العابدین، مهتدی، علی‌اکبر، یوسف‌زاده، باقر، و اشرفی سلیم‌کندی، فرشید (1401)، رویکردها و روش‌های آموزش تفکر فلسفی به کودکان، مجله پژوهش‌های فلسفی، (39)16، 129-149.
رحیمی، سلام، مصرآبادی، جواد، و علیپور، فاطمه (1401). فراتحلیل تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ابعاد رشدی، دوفصل‌نامه علمی تفکر و کودک، (2)13، 101-132.
زادشیر، فرزانه، استکی، مهناز و امامی‌پور، سوزان (1388)، مقایسه قضاوت اخلاقی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان دبستان‌های غیرانتفاعی تحت تعلیم آموزش قرآن به شیوه حفظ معانی با غیرانتفاعی عادی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، (2)3، 47-25.
سعدی‌پور، اسماعیل، رادمنش، عصمت، و اسدزاده، حسن (1394)، اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود رابطه معلم شاگرد و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، (45)11، 43-56.
شیخی، سمیرا، و حبیب‌زاده، عباس (1401)، تاثیر آموزش فلسفه بر خودتنظیمی و مهارت اجتماعی دانش‌آموزان دختر متوسط اول، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، (1)18، 161-179.
صالحی، کیوان، صفریان، صبا، و دهقانی، مرضیه (1401)، تاثیر بازی‌های گروهی بر قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی، فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، (1)13، 163-181.
صفری، اکرم، نادری، مریم و قشلاقی، شهلا (1400). تاثیر آموزش مهارت حل مسعله تریز بر تفکر خلاق و انتقادی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی، نشریه پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، (22)7، 77-96.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد، سایه میری، احسان، شاهمرادیان، طاهره، و حیدری فرد، رضا (1401)، بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر پرورش استدلال و خلاقیت دانش‌آموزان (مورد مطالعه: دختران متوسطه اول شهر ایلام)، دوفصل‌نامه تفکر و کودک، (1)13، 241-258.
عیسی‌مراد، ابولقاسم، نفر، زهرا، و فاطمی، فاطمه السادات (1398)، اثربخشی آموزش فلسفه بر همدلی و حل مسعله اجتماعی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی، فصنامه مطالعات روانشناسی بالینی، (26)9، 177-134.
فرجی، ماهرخ، مکوندی، بهنام، بختیارپور، سعید، افتخارصعادی، زهرا، و احتشام‌زاده، پروین (1398). اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی، رفتار جامعه‌یار و مهار خشم در دانش‌آموزان شهر اهواز، مجله مطالعات روان شناسی تربیتی، (5)36، 97-122.
قبادیان، مسلم (1394)، تاثیر برنامه آموزش فلسفه بر مهارت های اجتماعی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی، مجله پژوهش‌های تربیتی، (5)30، 138-149.
کم، فلیپ (1398)، «داستان‌های فکری 1 با 74 فعالیت»، ترجمه فرزانه شهرتاش، مژگان رشتچی، تهران: انتشارات شهرتاش.
کم، فلیپ (1397)، «داستان‌های فکری 2 با 89 فعالیت»، ترجمه مژگان رشتچی، فرزانه شهرتاش، تهران: انتشارات شهرتاش.
کم، فلیپ (1398)، «داستان‌های فکری 3 با 79 فعالیت»، ترجمه فرزانه شهرتاش و نسرین ابراهیمی‌لویه، تهران: انتشارات شهرتاش.
ماهری، ساناز، عراقیه، علیرضا، قائدی، یحیی، مهدی‌زاده، و امیرحسین، سوسهابی، پری (1400). شناسایی چالش‌های آموزش فلسفه برای کودکان از نظر مربیان پیش‌دبستانی(یک مطالعه موردی)، دوفصلنامه تفکر و کودک، (1)12، 261-287.
محمدی نصرآباد، محدثه، علوی لنگرودی، سیدکاظم، زندوانیان، احمد، و استبرقی، مهدیه (1398). اثربخشی آموزش ارزش‌های اخلاقی (از طریق قصه‌گویی و پویانمایی) بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی، دو فصل‌نامه علمی تفکر و کودک، (2)10، 239-262.
نوروزی، وریا، کریمیان، حیدر، و طالبی، بهنام (1401)، اثربخشی برنامه آموزش برای کورکان (فبک) بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی، دوفصل نامة علمی تفکر و کودک، (2)13، 267-293.
یوسفی، فریده، و خیر، محمد (1381)، بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارت‌های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، (2)36، 147-158.
یوسفی، علیرضا، و گردان‌شکن، مریم (1390)، تفکر انتقادی، مجله ایرانی آموزش در علوم‌پزشکی، ویژه‌نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، (9)11، 1120-1128.
Boyraz, C. Turcan, B (2021). Development of a primary school teacher on the philosophy with children: an action research. Journal of elementary education. 13(4). 491-510.
Haynes, J. (2012). Children as philosophers. London: Routledge Falmer.
Garrote, A. (2017). The relationship between social participation and social skills op pupils literature. Psychology, 4(9), 717-728.
Lipman,  Matthew (1976). Can philosophy for children be the basis of educational redesign?,  journal of social studies, 69(6).
Lipman, Matthew (2003). Thinking in education, Cambridge & New York: Cambridge university press.
Matson J.L., Rotatori, A, F,. & Helsel, W. J. (1983). development of a Rating Scale to Measure Social Skils in children: The matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY), behavior research and therapy, 21, 4, 335-340.
Millett, S., Scholl, R., & Tapper, A. (2018). Australian research into the benefits of philosophy for children. In Philosophical Inquiry with Children (pp. 199-214), Routledge.
Siddiqui, N., Gorard, S., & See, B. H. (2019). Can programmes like Philosophy for Children help schools to look beyond academic attainment? Educational review, 71(2), 146-165 .
Uhlmann, E.L., Pizarro, D.A. & Diermeier, D. (2015). A Person-Centered Approach to Moral Judgment. Perspectives on Psychological Science, 10(1), 72–81.
Wu, C. (2021). Training Teachers in China to Use the Philosophy for Children Approach and Its Impact on Critical Thinking Skills: A Pilot Study. Education Sciences, 11(5), 206.
Yang, N. Y., & Moon, S. Y. (2013). The impact of health status, health promoting behaviors, and social problem ability on college adjustment among nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 19(1),  33-42.
Zahrebniuk, Y., Veremiuk, L., Boichevska, I., & Ivanchuk, A. (2021). The program “philosophy for children”: positive experience of the usa. society. integration. education. Proceedings of the International Scientific Conference.
Zulkifli, H., & Hashim, R. (2020). Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(2), 29-45.
 

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 08 مرداد 1404