اسمیت، فیلیپ و گوردن هولفیش (1371). تفکر منطقی، روش تعلیم و تربیت، ترجمۀ علی شریعتمداری، تهران: سمت.
بیانی، علیاصغر، عاشور محمد کوچکی، و علی بیانی (1387). «روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف»، مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، س 14، ش 2.
شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر)، تهران: سمت.
شهبازی، محمدرضا و مهدی ربیعی (1391). مبانی پرورش تفکر خلاق در کودکان، تهران: تایماز.
عسکری، محمد (1386). «تأثیر روشهای آموزش خلاقیت در میزان خلاقیت دانشآموزان دختر پایة چهارم ابتدایی»، پژوهشهای روانشناختی، دورة دهم، ش 3 و 4.
فتحی آذر، اسکندر (1386). روشها و فنون تدریس، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
فیشر، رابرت (1385). آموزش تفکر به کودکان، ترجمة مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
قاسمی، فرشید (1388). «ارزیابی آموزش خلاقیت در برنامة درسی علوم تجربی دورة ابتدایی: ارائه و اعتباربخشی چهارچوب مفهومی ـ تجربی برای آموزش خلاقیت»، رسالة دکتری گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز.
قریب، میترا (1386). «بررسی ارتباط بین مهارت تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
کم، فیلیپ (1379). داستانهای فکری (1)، (کندوکاوی فلسفی برای کودکان)، ترجمة احسانه باقری، تهران: امیرکبیر.
کم، فیلیپ (1379). داستانهای فکری (1)، (کندوکاوی فلسفی برای کودکان)، کتاب راهنمای معلم، ترجمة احسانه باقری، تهران: امیرکبیر.
لامزدین، ادوارد و مونیکا لامزدین (1386). حل خلاق مسئلة مهارتهای فکری برای جهان در حال تحول، ترجمة بهروز ارباب شیرانی و بهروز نصر ازادانی، اصفهان: ارکان دانش.
ملک احمدی، محمد (1390). «طرح تفکر فلسفی کودکان»، دوهفتهنامة پرتو مهر: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، س 2، ش 60.
میکائیلی منیع، فرزانه (1387). «مقایسة بهزیستی روانی مادران با و بدون دانشآموزان ابتدایی کمتوان ذهنی: اثر سبکهای مقابلهای». پژوهش در حیطة کودکان استثنایی، س 8، ش 1.
ناجی، سعید (1387). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نوری، ربابه (1386). مهارتهای تفکر نقادانه و خلاق، تهران: طلوع دانش.
Deci, E. L. and R. M. Ryan (2008). “Facilitating Optimal Motivation and Psychological Well-Being Across Life’s Domains”, Canadian Psychology, Vol. 49, No. 1.
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: Norton.
Facione, P.A. and N.C. Facione (1995). “The Disposition Toward Critical Thinkin”, The Journal of General Education, Vol. 44.
Lipman, Matthew (1976). “Can Philoso Phy for Children be the Basis of Educational Redesign?”, Journal of Social Studies, Vol. 69, No. 6.
Myers, D. G. and E. Diener (2010). “Who is Happy?”, Psychological Science, Vol. 6.
Ryff, C. D. (1989). “Happiness is Everything or is it? Exploration on the Meaning of Psychological Well-being”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 57.
Springer, K.W. & R.M. Hauser (2006). “An Assessment of the Construct Validity of Ryff Scales of Psychological Well-being: Method, Mode, and Measurement Effects”, Social Science Research, Vol. 35.
Vleioras, G. and H. A. Bosma (2005). “Are Identity Styles Important for Psychological Well- Being?”, Journal of Adolescence.
Topping K. J. and S. Trickey (2007). “Collaborative Philosophical Effects at 10-12 Years”, British Journal of Educational Psychology, in press.
Torrance, E.P. (1974). Torrance Tests of Creative Thinking, Scholastic Testing Service, Inc.
White, R. W. (1959). “Motivation Reconsidered: The Concept of Competence”, Psychological Review, Vol. 66.