آق ارکاکلی، رقیه؛ صفری، نوشآفرین؛ حافظیکن، حسین (1390). بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی و نگرش دانش آموزان دفتر سال اول متوسطه منطقه چهار تهران، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، (21)8، 49-36.
احمدیان، منیا؛ سبحانینژاد، مهدی (1393). بررسی رابطه میان مؤلفههای برنامه درسی پنهان با ابعاد گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری، (4)21، 112-87.
بختیارپور، سعید (1391). رابطه تفکر انتقادی ، راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. فصلنامه یافتههای نو در روانشناسی، (22)7، 19-5.
بدری گرگری، رحیم ؛ فتحیآذر ، اسکندر؛ حسینی نسب، سید داوود؛ مقدم، محمد (1389). تأثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجویان، معلمان مراکز تربیت معلم تبریز، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، (1)11، 210-198.
بدری گرگری، رحیم؛ قناعتپیشه، عترتالزهرا (1394). تأثیر روش آموزشی افسانهزدایی علمی بر تفکر انتقادی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (55)14، 21-7.
بورنشیتن ، مایکل؛ هجر، لاری؛ هیگنیز، جولیان؛ روتشیتن، هانا (2005). راهنمای نرم افزار جامع فراتحلیل، ویرایش دوم، ترجمه علی دلاور و کامران گنجی (1391)، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
حاتمی، جواد؛ احمدزاده ، بتول؛ فتحیآذر، اسکندر (1392). دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز.
حسنی، فهیمه؛ ژاسنت، طیبی؛ بهشته، نیوشا (1393). اثربخشی آموزش تلفیقی تفکر انتقادی و تفکر خلاق بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر قم. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (3)4، 75-55.
حنیفی، فریبا؛ حیدری، غلامحسین؛ سوهانی، عاطفه (1391). تأثیر برنامههای آموزش خانواده بر تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.
رضوی، سید علیاصغر؛ نوشینفرد، فاطمه؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ محمد اسماعیلی، صدیقه (1392). بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر مهارتهای خواندن و نوشتن دانشجویان منطقه سه دانشگاههای آزاد اسلامی. فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، (10)4، 42-27.
سرمد، غلامعلی؛ سیدی، فرشید(1392). بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، (1)5، 118-101.
سلطان قرایی، خلیل؛ علایی، پروانه (1390). رابطه شیوههای شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز. نوآوریهای مدیریت آموزشی، (3)6،
سلیماننژاد، اکبر؛ آیرملوی، بهروز (1391). رابطه باورهای معرفتشناختی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره متوسطه شهر ماکو در سال تحصیلی 91 - 90. فصلنامه تفکر کودک، (2)3، 132-107.
عاشورای جمال (1393). ارتباط خودکارآمدی، تفکر انتقادی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی همدان، (3)22، 23-15.
عبداللهی عدلی انصار، وحیده؛ فتحی آذر، اسکندر؛ عبدالهی، نیدا (1393). ارتباط تفکر انتقادی با خلاقیت، باورهای خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (7)2، 52-41.
عبدالهی، وحیده؛ فتحیآذر، اسکندر؛ علایی، پروانه (1389). نقش آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشهای نوین روان شناختی، (17)5، 100-79.
غنی زاده، افسانه (1390). بررسی رابطه بین خودتنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی. فصلنامه فناوری آموزشی، (3)5، 220-213.
فتحی آذر، اسکندر؛ بدری گرگری، رحیم؛ احراری، غفور (1393). تأثیر آموزش فن شش کلاه تفکر دو بونو بر گرایش تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز.
فتحیآذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ هاشمی، تورج؛ بدری گرگری، رحیم؛ غریبی، حسن (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای تفکر بر تفکر انتقادی دانش آموزان، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز.
قاسمی، فرشید؛ مهاجری، احمد؛ اسکندری، شهره؛ آبروشن، حسن (1392). بررسی و مقایسه مهارت تفکر انتقادی فرهنگیان دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی استان بوشهر و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء تفکر انتقادی، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان بوشهر.
قدمپور، عزتاله؛ کامکار، پیمان؛ گراوند، هوشنگ؛ جمشیدیکیا ، سجاد (1393). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و گرایش به تفکر انتقادی با میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دورههای آموزش الکترونیکی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (1)5، 42-21.
قنبری هاشمآبادی، بهرامعلی؛ شهابی، مهرنسا (1387). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارتهای حل مسئله دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه روان شناسی تربیتی، (12)4، 19-1.
کدیور، پروین؛ نعمت طاووسی، محترم؛ علیزاده، فرح (1391). رابطه سبکهای یادگیری شناختی و تفکر انتقادی با خودکارآمدی در دانشآموزان. فصلنامه تحقیقات روان شناختی، (13)4، 116-101.
کوکبی، مرتضی؛ عظیمی، محمدحسن؛ قنبری، خدیجه (1394). حضور مؤلفههای تفکر انتقادی در کتابهای داستانی از نظر مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. فصلنامه ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (1)26، 132-125.
گنجی، کامران؛ تقوی، سعیده؛ عظیمی، فتانه (1394). فرا تحلیل متغیرهای همبسته با خلاقیت. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (4)4، 49-1.
مرادی مخلص، حسین؛ نیلی محمدرضا؛ حیدری، جمشید (1393). بررسی اثربخشی الگوی چند عاملی پرورش تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری الکتریکی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات، (22-21)7، 52-41.
معافیان، فاطمه؛ غنی زاد، افسانه (1390). بررسی رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان زبان انگلیسی. مجله آموزش مهارتهای زبان، (1)3، 148-118.
معروفی، یحیی؛ محمدنیا، اسماعیل (1392). دوزبانگی و رابطه آن با مهارتهای تفکر انتقادی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (45)12، 60-45.
مومنی مهمویی، حسین؛ سید شریفی، مریم ( 1393). تأثیر الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان نسبت به کتاب درسی علوم تجربی در دوره ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خراسان رضوی.
مهدیزاده، حسین؛ لطفی، فریبا؛ اسلامپناه، مریم (1391). بررسی تأثیر نقشههای استدلالی بر تفکر انتقادی دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه ایلام.
الهکرمی، آزاد؛ علی آبادی، خدیجه (1391). نقش خلاقیت در پیشبینی تفکر انتقادی
و شادکامی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (2)2، 69-49.
هومن، حیدرعلی (1392). استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران، انتشارات سمت.
یارمحمدزاده، پیمان؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ آقابابایی، راضیه؛ جمشیدی کوهساری، محبوبه (1389). تببین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، (2)6، 90-75.
Agwu, K. K., Ogbu, S. O. I., & Okpara, E. (2007). Evaluation of critical thinking application in medical ultrasound practice among sonographers in south-eastern Nigeria. Radiography, 13(4), 276-282.
American Psychological Association. (2009). Publication manual of the American psychological association. Washington: American Psychological Association.
Castle, A. (2009). Defining and assessing critical thinking skills for student radiographers. Radiography, 15(1), 70-76.
Castle, A. (2011). Generation of a project proposal for an undergraduate literature review: One dimension of critical thinking. International Journal of Therapy and Rehabilitation, 18(4), 190-197.
Eiszler, C. (2000). College student’s evaluation of teaching and grade inflation, Research in Higher Education, 43 (4): 483-501.
Halpern, D. F. (2001). Assessing the effectiveness of critical thinking instruction. The Journal of General Education, 50(4), 270–286.
Larkin, L., Gallagher, S., Fraser, A. D., & Kennedy, N. (2016). Relationship between self-efficacy, beliefs, and physical activity in inflammatory arthritis. Hong Kong Physiotherapy Journal, 34, 33-40.
Mahapoonyanont, N. (2010). Factors related to critical thinking abilities; a meta-analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 986-990.
Marin, L. M., & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking Skills and Creativity, 6(1), 1-13.
Niu, L., Behar-Horenstein, L. S., & Garvan, C. W. (2013). Do instructional interventions influence college students’ critical thinking skills? A meta-analysis. Educational Research Review, 9, 114-128.
Paul, R., & Elder, L. (2000). Critical thinking: The path to responsible citizenship. High School Magazine, 7(8), 10-15.
Ugwu, A. C., Ukwueze, A. C., Erondu, O. F., & Nwokorie, E. (2010). Affective and cognitive learning outcomes of radiography students in a Nigerian university. The South African Radiographer, 48(2), 13-16.