تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر نگرش ارزشی دانش‌آموزان پسرپایه هفتم دبیرستان شهر خرم آباد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژو هشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران

2 استاد یار دانشگاه پیام نور اراک2

3 استادیار دانشگاه آزاد واحد اراک

4 دانشجوی دوره دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد واحد اراک

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیربرنامه آموزشی((فلسفه  برای  کودکان))  بر  نگرش ارزشی دانش آموزان پسرپایه هفتم دبیرستان شهر خرم آبادبود. روش پژوهشنیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترلبودو جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه هفتم دبیرستان ناحیه یک شهر خرم آباد در سال تحصیلی (1395-1394)به تعداد1483نفربودند که از بین آنها 50 نفر به روش نمونه­گیری تصادفیبه عنوان نمونه انتخاب و یک کلاس در گروه گواه و یک کلاس در گروه آزمایش  قرار گرفتند(25 نفر در هر یک  از گرو­ه­ها ). برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه ارزش­های شخصی (شری و ورما،1971) استفاده شد.  جهت تجزیه و تحلیل  داده ها نیز از روش تحلیل کواریانس  استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه فلسفه برای کودکان موجب افزایش معنادارنگرش ارزشی در دانش­آموزان ­گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.

نویسندگان [English]

  • . . 1
  • mohammadhashem rezaee 2
  • . . 3
  • masoud hashemi 4
1 .
4 Teacher
چکیده [English]

.

پیرانی،ذبیح. (1392). اثر بخشی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر خود بازداری هیجانی ،قضاوت اخلاقی      ورضایت از زندگی  دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی.  رساله دکتری  در رشته  روان شناسی تربیتی،دانشکده علوم انسانی واجتماعی ، دانشگاه  آزاد اسلامی  واحد علوم و تحقیقات.
جان­بزرگی، مسعود؛ نوری، ناهید؛. حسینی، خیرالنسا. (1385). بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خود دانش آموزان. ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال سیزدهم،شماره 19
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره. (1385) . فلسفه برای کودکان چشم انداز نظری بررسی تجربی. مجموعه مقالات ششمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز.
جهانگیری، حمیده؛ نوروزی،علیرضا؛ دادستان،پریرخ؛ هومن، حیدرعلی. (1388). بررسی وضعیت سلسله مراتب ارزش‌ها در بین دانشجویان تحصیل کرده با قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور. تهران: انتشارات البرز فرجاد.
جهـانی، جعفـر. (1386). بررسـی تـاثیرات برنامـه آموزش فلسفه به کودکان در رشد منش­های اخلاقـی دانش­آموزان.فصـلنامه علمـی- پژوهشـی مطالعـات برنامة درسی،سال دوم، شماره7، صص 37-60.
دلاور ،علی. (1382).مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
روشه، گی. (1379). کنش اجتماعی. ترجمه همازنجانی­زاده. مشهد: دانشگاه فردوسی، چاپ چهارم.
شری و ورما. (1971). پرسشنامه ارزش­های شخصی. تهران:انتشارات روان سنجی.
کم ، فیلیپ. (1388).داستانهای فکری (1و 2) ،ترجمه فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی. تهران: انتشارات آموزشی شهر تاش.
کم ، فیلیپ ،(1389).داستانهای فکری (3) ،ترجمه فرزانه شهرتاش و نسرین ابراهیمی لویه. تهران: انتشارات آموزشی شهر تاش.
مرعشی، سید منصور؛ صفایی مقدم، مسعود؛ خزامی،پروین. (1389). بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان. دو فصلنامه تفکر و کودک ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شماره اول.102-83.
مک ناتن، دیوید. (1391).  نگاه اخلاقی: درآمدی به فلسفه اخلاق. ترجمه حسن میانداری. تهران: انتشارات سمت.
نلر،جورج‌فردریک. (1394). آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش. ترجمۀفریدون بازرگان‌دیلمقانی. تهران:انتشارات سمت. چاپ یازدهم.
نودینگز،نل. (1393). فلسفه تعلیم و تربیت، ترجمه علیرضا شواخی و همکاران. چاپ دوم. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
نیکوگفتار، منصوره. (1386). رابطه بین سلسله مراتب ارزش­ها و سلامت عمومی. پژوهش­های روانشناختی، دوره 10.  شماره 2و1 . صص92-79.
هارون رشیدی، همایون. نوری، شهرام. خوش اندام،محمد و جاهدیان­پور، فهیمه. (1385). بررسی رابطه ارزش­ها و بهداشت روانی در زنان بزهکار و عادی شهر شیراز. دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
هدایتی، مهرنوش (1388). «بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان به‌صورت اجتماع پژوهشی بر افزایش عزت نفس و بهبود روابط میان‌فردی در دانش‌آموزان پایة ابتدایی شهر تهران»، رسالۀ دکتری، رشتۀ مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
هدایتی، مهرنوش (1390). فلسفه برای کودکان و کنترل پرخاش‌گری. دوفصلنامة تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 2، شماره 1. صص134 -109.
Borba, M. (2005). The step by step  plan to building moral intelligence nurturing kids Hearts souls. San Francisco: jossey – Bass
Chauhan, S.S. (2000). Mental hygien. New Delhi: Alied Publishers.  
Cohen, P.; Cohen, C. (1996). Life Values and Adolescent Mental Health.  Hillsdale, NJ Lawrence Erlbaum Associates.
Cotta, Sergio (2002). Why Violence? A Philosophical Interpretation, Quebec: Presses of the Laval University, Coll “Dikè”.
Dahlke, H. Otto (1985). Value in culture and classroom; A Study in the Sociology of the School. New York: Harper.
Daniel M, Auric E (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5): 415-435.
Dombyci,M.; Demir, M.; Talhan, S. & Bacanli, H. (2010). Quadrple Thinking: caring Thing. International conference on Education and Educational Psychology.
Greenfield, P. M. (1984). A theory of the teacher in the learning activities of everyday life. In B. Rogoff & J. Lave (Eds.), Fveryday cognition: Its development in social context (pp. 117-138). Cambridge, MA: Harvard University Press.
Gregory, M., ed. (2008). Philosophy for Children Practitioner Handbook. Montclair, NJ: Institute for the Advancement of Philosophy for Children.
Iwamoto, D.K.Liu,W.M. (2009). The impact of racial identity, ethnic identity, Asian values, and race-related stress on Asian Americans and Asian international college students psychological well- being. Journal of  Counseling sychology,57,1,pp79-91.
Karabati, S. Cemalcilar, Z.(2010).Values, materialism and well-being: a study with Turkish university students. Journal of Economic Psychology,2,6,110-119.
Lipman, M. (1994, July). Caring Thinking. Paper presented to the Sixth International Conference on Thinking, Massachusetts Inst. of Tech., Boston MA
Lipman, M. (1995). Caring as Thinking. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines (15, 1), pp. 1-13.
Lipman, M. (2003). Thinking in education, and edition. Cambridge: Cambridge university press.
Lipman, M.; Sharp, A.M.; Oscanyan, F. S. (1980).Philosophy in the classroom. New York: Temple University Press.
Maercker, A., Mohiyeddiani, C. & Muller,M.(2009).Traditional versus modern values, self-perceived interpersonal factors, and posttraumatic stress in Chinese and German crime victims. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice,88, 219-235.
Manstead, A. & Hewstone, M. (1996). The Blackwell Encyclopedia of Social Psycholoy. Blackwell Publishers.
Mehta s. & d whitebread، (2005). phirosophy for chirdren and moral Development in the india context. Cambridge University. Vol. 21, No.3.
ofsted (1997) inspection Report: Wapping First school. Norwich: ofsted. 38.
olthof, T. & Rieffe, c. (2008) . The assignment of moral status: Age- related differences in the use of three mental capacities. British Journal of development psychology.No.26.
Pohl, M، (2002). Infusing Thinking Into The Middle Years: English, Performing & Visual Arts & LOTE : A Resource Book For Teachers, Cheltenham, Vic.: Hawker Brownlow Education.
Sadler, J.Z. ( 2004). Value and psychiatric diagnosis.oxford: oxford university press.
Schwartz, s.h. (1999). A theory of cultural values and some implication for work.applied psychology :an international review,48(1),23-47.
Sharp, A.-M., 2007. education of the emotions in the classroom community of inquiry. Gifted Education International, 22(2/3), pp.248–257. Available at: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=24511834&site=ehostlive DP - EBSCOhost DB – ehh.
Sprod, T. (2001). Philosophical discussion in moral education: The community of ethical inquiry. New York: Routledge.
Tomiyama, A.J. & Mann,T. (2008).Cultural Factors in Collegiate Eating Disorder Pathology: When Family Culture Clashes With Individual Culture. Journal of American College Health,57,3,309.
Verducci, S. (1999). Empathy, morality and moral education. (Doctoral Dissertation, Stanford University, 1999). Dissertation Abstracts International, 60, 224.