- یمان، محمدتقی (1391)الف. روششناسی تحقیقات کیفی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ایمان، محمدتقی (1391). فلسفه و روش تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- ای هارت، راجر(1380). مشارکت کودکان و نوجوانان از پذیرش صوری تا شهروندی واقعی، ترجمه فریده طاهری، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
- پازوکی، فاطمه و احمدعلی حیدری (1390). «تبیین شاخصهای فلسفی گفتوگو در فلسفهورزی کودکان»، فصلنامه تفکر و کودک ، سال دوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- پاول، ریچارد (1390). «پرسشگری سقراطی و تفکر نقاد»، ترجمه نسرین ابراهیمی لویه، اطلاعات حکمت و معرفت، آذرماه. بازیابی از
- خانیکی، هادی (1381)، «گفتوگوی تمدنها و ارتباطات بینالمللی» رسالة دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، تهران: دانشگاه علّامه طباطبایی، دانشکدة علوم اجتماعی و ارتباطات.
- خانیکی، هادی (1387)، در جهان گفتوگو، تهران: انتشارات هرمس.
- خطیبی، سمیه (1388). «آموزش و پرورش جدید و رشد مهارتهای گفتوگویی؛ بررسی تأثیر روش اجتماع کندوکاو فلسفی بر مهارتهای گفتوگویی دانشآموزان». پایاننامه کارشناسی ارشد، راهنما: دکتر سید ضیاء هاشمی، استاد مشاور: سعید ناجی، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی
- راجی،ملیحه، خسرو باقری، شهین ایروانی و زهرا صباغیان (1391). «نگاهی نو به فلسفه و روش آموزش بزر گسالان در دیدگاه پائولو فریره»، فصلنامه نوآوری آموزشی. شمارة 43 ، سال یازدهم، پاییز
- رشتچی، مژگان.(1389) «بررسی نظریة ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان»، تفکر و کودک ، سال اول، شماره اول،21-35
- شاهحسینی،وحیده (1391)، «نقش آموزش تفکر انتقادی و سواد رسانهای در بازگشایی پیام»، پایاننامه کارشناسی ارشد ارتباطات، تهران: دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات
- شهرتاش، فرزانه (1389). ««فلسفه برای کودکان» را چگونه معرفی کنیم؟». اطلاعات حکمت و معرفت. دوره 5، شماره 3
- شهرتاش،فرزانه(1390). «ورود «فلسفهبرایکودکان»». اطلاعات حکمت و معرفت.دوره 6، شماره 8. بازیابی از
- فلیک، اووه، (1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
- فیشر، رابرت (1386) آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش
- فیشر، رابرت (1388) آموزش و تفکر ، ترجمه فروغ کیان زاده، اهواز: رسش
- قائدی، یحیی (1382). آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری. ( با مقدمه میرعبدالحسین نقیبزاده). تهران: دواوین
- کم، فیلیپ (1389)، باهم فکر کردن،ترجمه مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش، تهران:شهرتاش
- کم، فلیپ (1388)، داستانهای فکری برای کودکان و نوجوانان، ترجمه فرزانه شهرتاش، مژگان رشتچی، تهران: شهرتاش
- کیوانفر، ارشیا و رشتچی، مژگان (1388). «مبانی نظری اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه برای کودکان». فصلنامه فرهنگ، شماره 69، 58-39.
- لوریا، الکساندر رومانویچ (1391)، زبان و شناخت. ترجمه حبیبالله قاسمزاده، تهران: کتاب ارجمند.
- لیپمن، متیو (1389) .« عقل و عقلانیت در جامعه معاصر» ؛ گفتوگوی سعید ناجی با لیپمن . کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان . جلد اول.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی
- مایرز، چت. (1386). آموزش تفکر انتقادی. ترجمهی خدایار ابیلی. تهران: سمت
- مرعشی، منصور مرعشی، سید منصور. (1385). «بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامهی فلسفه برای کودکان بر مهارتهای استدلال دانش آموزان پسر پایهی سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی اهواز» رساله دکتری، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
- مککال،کاترین (1391). دگرگونه اندیشی پرسوجوی فلسفی در دبستان و دبیرستان، ترجمه ناهید حجازی، تهران: پژواک فروزان
- ناجی، سعید (1383). «فلسفه برای کودکان مروری بر پارادایم جدید آموزش و پرورش با تأکید بر ابداعات متیو لیپمن». حوزه و دانشگاه، شماره 40 ، 118-93.
- وانسی لگم،نانسی (1388) «فلسفه برای کودکان، رایحه تفکر» ترجمه مهرنوش هدایتی، فصلنامه فرهنگ، شماره 69، بهار، صص327-301
- ویگوتسکی، لییف سمینوویچ (1381). زبان و تفکر. ترجمه ترجمه بهروز عزبدفتری. تهران: فروزش
- هارتکهمایر، مارتینا(1389). باهماندیشدن: راز گفتوگو. ترجمه فاطمه صدرعاملی(طباطبایی)، تهران:اطلاعات
- هدایتی، مهرنوش(1389). «تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر ارتباطات اجتماعی کودکان». رساله دکتری، استاد راهنما دکتر یحیی قائدی، استاد مشاور دکتر عبدالله شفیعآبادی، تهران: دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، دانشکده روانشناسی
- هینس،جوانا (1384). بچههای فیلسوف،یادگیری از طریق کاوشگری و گفتوگو در مدارس. ترجمه رضا علی نوروزی، عبدالرسول جمشیدیان، مهرناز مهرابی کوشکی، قم: سماءقلم
- Biesta, G. (2004). The community of those who have nothing in common: Education and the language of responsibility. Interchange, 35(3), 307–324.
- Bohm, David(1998) “On Creativity” edited by Lee Nichol, London: Routledge
- Collins, Carol (2005) Education for a Just Democracy: The Role of Ethical Inquiry, Doctoral Thesis, University of South Australia, Adelaide.
- Daniels, Harry (2003). “Vygotsky and Pedagogy”, This edition published in the Taylor & Francis e-Library
- Daniela G.& Born, Rainer(2005) Encouraging Philosophical Thinking. Proceedings of the International Conference on Philosophy for Children. Conceptus –Studien 17, Academia Verlag
- Davey chesters, sarah)2012( “the Socratic classroom, reflective thinking through collaborative inquiry” The Netherland : sense publishers
- Dorsey, Genvieve Nicole (2009). ”Praxis: dialogue, reflection, and action toward amore empowering pedagogy” Master's Theses. The Faculty of the Department of Elementary Education .San Jose State University
- Edmiston, Brian (2008). Forming Ethical Identities in Early Childhood Play. New York :Routledge
- Gardner, Hilary & Michael Forrester (2010). “Analysing InteractionsinChildhood:Insights from Conversation Analysis, Department of Human Communication Sciences, Sheffield University
- Gregory,Maughn(2000) “Care as a Goal of Democratic Education” Montclair State University, Journal of Moral Education, Vol. 29, No. 4
- H0lopainen, Minna Johanna(2010) “Outcomes of Dialogic Communication Training on a City Government Management Team”. Master's Theses. The Faculty of the Department of Communication Studies. San José State University
- Lipman, Matthew )2003(,” Thinking IN Education”, Cambridge University Press, New York.
- Matthews, Gareth (1984), Dialogues With Children, Cambridge, MA: Harvard University Press
- Nilson, Linda.B. (2010). Teaching at its Best. A research-Based Resource for college instructors. 3rd Edition. Jossy-Bass publication
- Pihlgren, Ann S (2008) “Socrates in the Classroom:Rationales and Effects of Philosophizing with Children Doctorial Dissertation” Stockholm university, Department of education
- Shepherd,Daniel (2005)“Creative Engagements:Thinking with Children” Oxford, United Kingdom.
- Swann, Jennie (2013) ,Dialogic inquiry: From theory to practice , For the award of Doctor of Philosophy , Univrrcity OF Southern Queensland
- TRICKEY S., TOPPING K. (2004) “‘Philosophy for children’. A systematic review”. Research Papers in Education. 19 (3), 365-380.
- Topping, K.J & Trikey,S. (2007). “Impact of philosophical enquiry on school student’s interactive behavior”. Thiking skills and Creativity, Vol. 2, 73-84.