احمدی، بابک (1382). واژهنامۀ فلسفی مارکس، تهران: نشر مرکز.
دیناروند، حسن و محسن ایمانی (1387). «تبیین نظریۀ انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالتهای تربیتی آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن»، اندیشههای نوین تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دورۀ چهارم، ش 3.
فریره، پائولو (1358). آموزش ستمدیدگان، ترجمۀ احمد بیرشک و سیفالله داد، تهران: خوارزمی.
کدیور، پروین و عشرت نظیری (1359). فلسفه و روش پائولو فریره در آموزش بزرگسالان، نگاهی به سوادآموزی کشورهایی که انقلاب کردهاند، تهران: دانشگاه تربیت معلم.
مهرمحمدی، محمود (1374). «بررسی ابعاد نظری و عملی تعلیم و تربیت سؤالمحور»، مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، دورۀ اول، ش 2.
میرلوحی، حسین (1376). «دیدگاههای تربیتی مبتنیبر نظریۀ انتقادی»، فصلنامة تعلیم و تربیت، ش 49.
Cook Sather, A. (2003). ‘Making Connections, The Brain and the creation of optimal learning opportunities for student’, Retrieved from http://serendip.brynmawr.edu.
Elias, John and S. Merriam (1980). Philosophical Foundations of Adult Education, Malabar, Florida: Robert Krieger.
Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the oppressed, Trans. Myra Bergman Ramos, New York: A Continuum Book the Seabury.
Freire, Paulo (1973). ‘Education or communication’, Trans. Bigwood and Marshall, in Education for Critical Consciousness, New York: Continuum Book the Seabury.
Freire, Paulo (1998). ‘Teachers as cultural worker, letter to Those Who dare teach’, trans. Donoldo Macedo, Dale Koiko, and Alexander Oliveira, Retrieved from http//www.Newfoundations.com.
Golding, Clinton (2007). ‘Pragmatism, constructivism, and Socratic objectivity, The pragmatist epistemic aim of philosophy for children’, Conference Presentation © 2007 Philosophy of Education Society of Australasia.
Kennedy, David (2004). ‘The Role of a facilitator in community of philosophical inquiry’, Metaphilosophy, Vol. 35, No. 5.
Kubow, p. and Paul R. Fossum (2003). Comparative education, New Jersey: Pearson Education.
Lindop, c. (1993). ‘Critical thinking and philosophy for children, The educational value of philosophy’, M. Lipman (ed.), in Thinking children and education, U.S.A.: Kendall, Hunt.
Lipman, Matthew, Ann Margaret Sharp, and Frederick Oscanyan (1980). Philosophy in classroom, Philadelphia: Temple University.
Lipman, Matthew (1988). Philosophy goes to school, Philadelphia: Temple University.
Lipman, Matthew (2003). Thinking in Education, Cambridge: Cambridge University.
McLaren, Peter and N. De Lissovoy (2003). ‘Freire, Paulo (1921-1997)’, J. W. Guthrie (ed.), in Encyclopedia of Education, New York, London, and Munich: Mac Milan reference USA.
Nixon-Ponder, S. (2010). ‘Teach to teacher, Using problem-Posing dialogue in adult literacy education’, Retrieved from http//literacy.Kent.edu.
Palmer, J. (2004). ‘Critical pedagogy: An overview’, Retrieved from http://
www.case.edu.
Shor, Ira (1992). ‘Empowering education’, Retrieved from http://pediaview.com.