تجزیه و تحلیل فرم و رنگ آرم‌های مربوط به کودکان با تاکید بر نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردانی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

تحلیل حاضر به بررسی نشانه­های تصویری و نوشتاری در آرم­های مربوط به کودکان در فرایند ارتباطی آرم با مخاطب به لحاظ بصری می­پردازد. پرسش اصلی تحقیق چگونگی ویژگی­های فرم و رنگ در آرم­های مربوط به کودکان و چیستی کارکرد نشانه­های ارجاعی و شکل­گردانی شده در فرآیند طراحی و ارتباطی آرم است. چگونگی مواجه کودک با آرم­های مذکور از موارد مورد توجه پژوهش حاضر است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از روش کتابخانه­ای از طریق فیش­برداری و تصویرخوانی و مشاهدات میدانی از طریق ارائه پرسش نامه باز و مصاحبه با کودکان است. تجزیه تحلیل یافته­ها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق، نشانه­های به کار رفته در آرم­های مربوط به کودکان، بیشتر وجه شمایلی دارند و نشانه­هایی شکل­گردانی شده هستند. این نشانه­ها در عین حال که ذهن مخاطب را به جهان بیرونی ارجاع می­دهند، فرم­های خلاقانه و جدیدی را به مخاطب معرفی می­کنند و نسبت به نشانه­های صددرصد ارجاعی در ذهن مخاطب ماندگارترند. تعامل نشانه­های شکل­گردان و ارجاعی وجه کلی آرم­ها را می­سازد. رنگ­های شاد و تضاد رنگ­ها، جذابیت بصری آرم را می­افزاید. ایجاز و چکیده­نگاری مشخصه ویژه این آرم­هاست که مورد توجه کودکان است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Form and Color in Kids’ Logo Design with an Emphasis on Referential Signs and Symbolism

نویسنده [English]

  • Hossein Abeddoust
Assistant Professor, Department of Graphics, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

The current study examines the visual and written symbols in kids’ logos in the process of conveying visual meaning of logos to the audience. The main research question concerns the characteristics of form and color in kids’ logos and the nature of functions of referential and symbolized signs in a logo’s design and communication process. Further, how a child encounters such logos is of particular interest in this paper. It is a descriptive-analytical research, and the data collection method is a combination of library archive by taking notes and capturing images, and field observations using open questionnaires and interviews with children. Data analysis is qualitative in nature. According to the results, the signs used in kids’ logos are mostly iconic and symbolized. While referring the audience’s mind to the outside world, these signs introduce novel and innovative forms and these are more enduring in the audience’s mind than the completely referential signs. The interaction between symbolized and referential signs forms a general face of the logo. Happy colors and contrast coloring add the visual appeal of the logo. Conciseness and abstractness are the unique attributes for those logos which are of interest to children

کلیدواژه‌ها [English]

  • Form and Color
  • Kids’ Logos
  • Referential Signs
  • Symbolized Signs
آرنهایم، رودلف(1386)، هنر و ادراک بصری روان شناسی چشم خلاق، ترجمه مجید اخگر،تهران: سمت.
اوکویرک، اوتو؛استینسون، روبرت؛ ویگ، فیلیپ؛بون،روبرت و کایتون،دیوید.( 1390)، مبانی هنر نظریه و عمل. ترجمه محمدرضا یگانه دوست، تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک(1383)،تصاویردنیای خیالی،تهران:نشرمرکز.
الوانی، سید مهدی(1392)، مدیریتعمومی،تهران: نشر نی.
اکبرزاده، محمدعلی(1375). رنگ در نقاشی کودکان، تهران: انتشارات میشا.
اسحاقی، مهدیه و شریفی مقدم، آزاده(1397) «تحلیل نشانه شناختی یک مجموعه تلویزیونی کودک و بررسی نقش آن در آموزش کودکان  با رویکرد رمزگان بارتی»، مجله علمی پژوهشی تفکر و کودک، سال نهم، شماره 1.
بوهم، دیوید(1381). درباره خلاقیت، ترجمه  محمدعلی حسین نژاد، تهران: نشر ساقی.
پهلوان، فهیمه(1381). درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در  آرم، تهران: دانشگاه هنر
حسینی، افضل السادات و محمدزاده، سیده زهره(1395). «اثر بخشی برنامه آموزش خلاقیت در قالب فعالیت های هنری بر رشد خلاقیت دانش آموزان»، مجله علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال ششم، شماره 1.
چراغ چشم، عباس(1386). «بررسی تأثیر شیوه­های تدریس مبتنی بر تکنیک­های خلاقیت در آموزش و یادگیری دانش آموزان»، دو فصلنامه تربیت اسلامی، سال سوم، شماره 5.
داوسون، کاترین(1390)، روش­های کاربردی تحقیق، ترجمه مجیدرضا داوری، جمشید امانی و مصطفی قاضی زاده، تهران: نشر هرمس.
رجبی همدانی، مهسا، بیگ زاده، خلیل، ناجی، سعید و اسفندیاری، سیمین(1396). «افسانه های ایرانی پریان، ابزاری برای فکر پروری کودکان»، دو فصلنامه علمی پژوهشی تفکر و کودک، سال هشتم، شماره 2.
رستگارپور، حسن و یداللهی، منیژه(1389). «تاثیر تصاویر گرافیکی پویا و ایستا بر یادگیری هندسه»، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره 2.
عباسی، طیبه، توان، زهرا، تقی زاده، زهراالسادات و باقری، زهرا(1394). «بررسی تاثیر رسانه­های آموزشی بر پرورش خلاقیت و رشد تفکر خلاق دردانش آموزان دوره ابتدایی»، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران: موسسه توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
 سجودی، فرزان(1387). نشانه شناسی کاربردی، تهران: انتشارات علم.
شعیری،حمیدرضا(1392). نشانه-معناشناسی دیداری، تهران: نشر سخن.
عابددوست، حسین(1395).بررسی و تحلیل نمادهای باروری در هنر ایران از کهن­ترین ایام تا دوره ساسانی و نمود آنها بر دستبافته­های معاصر ایرانی، پایان نامه دکتری، تهران: گروه تاریخ تطبیقی تحلیلی هنراسلامی، دانشگاه شاهد.
عظیمی، سیروس(1375). روانشناسی کودک، تهران: دهخدا.
عفراوی، بهرام(1388). لوگوتایپ­های ایرانی، تهران: نشر سی­بال هنر.
کروز، جیم(1392). مرجع خلاقیت در گرافیک، ترجمه صبا سعادت، تهران: هنرنو.
کیارسی، زهرا، سمیه کیارسی، و کیارسی، آزاده(1394). «تأثیر تدریس مبتنی بر تکنیک انیمیشن، تصاویر گرافیکی پویا و ایستا بر یادگیری درس علوم»، فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری، سال دوم، شماره 5.
لیکاف، جرج(1383). «نظریه معاصر استعاره»،ترجمه فرزان سجودی.در: استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی. فرهاد ساسانی. تهران: نشر سوره مهر
لوشر، ماکس (1376)، روان شناسی رنگ ها. ترجمه ویدا ابی زاده، تهران: انتشارات درسا.
ماسن، هنری(1387). رشد شخصیت کودک، ترچمه مهشید پاشایی، تهران: نشر مرکز.
نجیبی، سمیه، احسان زارعی و حمید محبی(1395). «بررسی اثر بخشی پویانمایی بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی»، مجله مطالعات روان شناسی و علوم تربیتی، سال 13، شماره 2.
ورامینی، نیما(1387). تفکر خلاق در گرافیک، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
وی وایت، الکس(1393). ایدئولوژی کاربردی در تایپوگرافی، ترجمه عاطفه متقی، تهران: نشر هنرنو.
یاحقی، محمد جعفر(1388 ). فرهنگ اسطوره ها و داستان واره ها، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
Aloraini, S(2012). «The Impact of Using Multimedia on Students’ Academic Achievement in the College of Education at King Saud University». Journal of King Saud University – Languages and Translation . Volume 24, Issue 2.
Derrida.y (1967). De La Grammatologie, Paris:les Édioions de Minuit.
Hoffler, TN., Leutner, D. (2007). «Instructional Animation Versus Static Pictures: A meta-analysis». Learning and Instruction. Volume 17, Number 6.
Jakobson.R (1973). Questions de Poetique, Paris: Édioions du Seuil.
 Lin, Cheng-Shih, RyanYing-Wei Wu (2016),«Effects of Web-Based Creative Thinking Teaching on Students’ Creativity and Learning Outcome», Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, National Quemoy University, Volume 12, Number 6.
Ricoeur.P (1968). Du Texte a Laction, Paris: Points.
Sutantro. S (2013). «Using Social Media to Enhance Students' Creative Thinking in geography». Int. J. Learning and Intellectual Capital, Vol. 13, Nos. 2/3.
Van Auken,P.M.Frisvoll,s.J.&Stewart,s.i.(2010). «Visualising Community:Using Participant-Driven Photo-elicitation», Local environment, Vol. 15, No. 4.
Weisberg, Robert.(1995),Cretivity. Understanding Inrovation in Problem Solving, Newjersey: Johan Wiley Sons,Inc.
منابع تصویری
  تاریخ بازیابی 2/11/1398    سایت تولید محتوا، برون سپاری محتوا، سنجاقک      www.sanjaghak.org
 تاریخ بازیابی 2/11/1398    سایت کتابهای طوطی، بخش کودک و نوجوان،            https://tutibooks.ir
www.parsstock.ir-1253778 تاریخ بازیابی 2/11/1398        سایت پارس استوک                          
تاریخ بازیابی 2/11/1398                  سایت کتاب کودک میچکا                 http://michkapub.com/ تاریخ بازیابی 2/11/1398سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان https://www.kanoonnews.ir/
تاریخ بازیابی 2/11/1398   سایت شبکه الکترونیک مهدهای کودک ایران             http://www.emahd.ir/
تاریخ بازیابی 2/11/1398            سایت مهد کودک های ایران                   http://mahdkoodak.com/
تاریخ بازیابی 2/11/1398    سایت کانون کودک و نوجوان ققنوس                http://irghoghnoos.com/
تاریخ بازیابی 2/11/1398            سایت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان            https://koodaki.org/
https://ketabak.org/content/14479-موسسه-خیریه-حمایت-کودکان-فلج-مغزی-سگال
تاریخ بازیابی 2/11/1398                      سایت شبکه پویا                          http://www.pooyatv.ir/
تاریخ بازیابی 2/11/1398                 سایت شبکه نهال                                             http://nahaltv.ir/
https://www.roozrang.com/ رونمایی-از-لوگوی-جدید-شبکه-پویا-و-نهال
تاریخ بازیابی 2/11/1398   سایت کتابهای نردبان/ ناشر کتاب کودکان و نوجوانان https://entesharat.com/
https://danadesign.ir/showcontest.php?id=285تاریخ بازیابی 2/11/1398