کتابنامه
ارجی، علیاصغر (1386)، «داستان؛ زبان روشن و ازلی مولانا»، مجموعهمقالات همایش بینالمللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلالالدین بلخی، س5، ش21، ص123-108.
ارنشتاین، آلن سی، فرانسیس پی هانکینس (1373)، مبانی فلسفی، روانشناختی و اجتماعی برنامةاسمیت درسی، ترجمة سیاوش خلیلی شورینی، تهران: یادوارة کتاب.
اسمیت، فلیپ جی (1382)، ذهنیت فلسفی درمدیریت آموزشی، ترجمة محمد رضا بهرنگی، تهران: کمال تربیت.
اقتداری، احمد (1369)، بشنو از نی، نوای نی، تهران: دنیای کتاب.
امین دهقان، نسرین ومهری پریرخ (1382)، تحلیل محتوای کتابهای داستانی مناسب کودکان گروه سنی «ب» با رویکرد کتاب درمانی، تهران: کتابداری و اطلاع رسانی.
جهانی، جعفر (1381)، دیباچهای بر شیوههای پژوهش در تفکر انتقادی، شیراز: ملک سلیمان.
حسینی، افضلالسادات و سیده زهره محمدزاده (1395)، «اثربخشی برنامة آموزش خلاقیت در قالب فعالیتهای هنری بر رشد خلاقیت دانشآموزان»، فصلنامة علمیپژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، س 4، ش 6، ص130-109.
حسینی، زهره (1384)، اصول داستانهای فکری و مفاهیم موجود در آنها، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
خسرونژاد، مرتضی (1382)، معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک، تهران: مرکز.
خسرونژاد، مرتضی (1386)، «تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامة فلسفه برای کودکان»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، س 6، ش 20، ص 124-109.
دیناروند، حسن و محسن ایمانی (1387)، «تبیین نظریة انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالتهای آن از منظر فریره و ژیرو و نقدآن»، فصلنامة اندیشههای نوین تربیتی، دورۀ چهارم، س 2، ش 3، ص 176-145.
رشتچی، مژگان (1389)، «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر»، فصلنامۀ تفکر و کودک، س 1، ش2، ص 32-27.
زرینکوب، عبدالحسین (1362)، با کاروان حلّه، ج 6، تهران: جاویدان.
زرینکوب، عبدالحسین (1388)، سر نی، تهران: علمی.
سنگه، پیتر (1395)، پنجمین فرمان در حیطۀ عمل، ترجمة پژمان حسینی، تهران: ناقوس.
شفیعی، فاطمه (1386)، «گفتوگو در داستانهای مثنوی»، مجموعهمقالات همایش بینالمللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلالالدین بلخی، س5، ش21، ص 75-59.
فیشر، رابرت (1385)، آموزش و تفکر، ترجمة فروغ کیانزاده، اهواز: رسش.
فیشر، رابرت. (1385). آموزش تفکر به کودکان، ترجمة: مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، چاپ اول، اهواز: رسش.
قاضی مرادی، حسن (1393)، درآمدی بر تفکر انتقادی، تهران: اختران.
قائدی، یحیی (1383)، آموزش فلسفه به کودکان، تهران: دواوین.
قائمی، فرزاد (1386)، «نقش فلسفۀ تمثیلی در داستانپردازیهای مولانا در مثنوی»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، س 7، ش 16، ص 198-183.
لیپمن، میتو (1383)، فلسفه و کودک، گفتوگو سعید ناجی با متیو لیپمن، نشریۀ کتاب ماه ادبیات و فلسفه، س7، ش 82، ص 11-8..
مایرز، چت (1374)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمة خدایار ابیلی، تهران: سمت.
مصلح، ملیحه و رقیه بهادری (1395)، «سادگی و ژرفا در بیان پیوند زندگی و مرگ»، کتابداری و اطلاعرسانی،س4، ش 2، ص 92-80..
مطلبینژاد، سکینه (1395)، اثر بخشی الگوی آموزشی ساخت و اندیشه بر مهارتهای اجتماعی و حلّ مسئلۀ کودکان 7-5، پایاننامة کارشناسی ارشد گرایش بالینی، شاهرود: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
مقصودی، جهانگیر؛ شهرام اعتمادفر و فریبا حقانی (1389)، «راههای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، چالشی بزرگ در آموزش»، فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی، ش 10، دورۀ 5، ص 1120-1110.
مکتبیفرد، لیلا (1394)، کودک، داستان و تفکر انتقادی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
مولوی، جلالالدین محمد (1363)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
مولوی، جلالالدین محمد (1374)، شرح مثنوی مولوی، تصحیح رینولدنیکلسون، ترجمة محمد لاهوتی، تهران: علمی-فرهنگی.
مولوی، جلالالدین محمد (1375)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولدنیکلسون، تهران: بهنود.
مولوی، جلالالدین محمد (1387)، غزلیات شمس تبریزی، گزینش و تفسیر اشعار: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ناجی، سعید (1387)، کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناجی، سعید و سمیه خطیبیمقدم (1389)، «آموزش تفکربه کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی»، فصلنامۀ تفکر و کودک، س 1، ش 2، ص 141-121.
هاشمیاننژاد، فریده (1380)، ارائۀ چهارچوب نظری درخصوص برنامة درسی مبتنی بر تفکر انتقادی در دورة ابتدایی با تأکید بر برنامة درسی مطالعات اجتماعی، رسالة دکتری، تهران: دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
Dewey, j. (1983). Democratie et education a la philosophie de leducation, G. Deledalle.
Facione,peter A.(2007)."Critical thinking: wath it is and why it counts".Millbrae, CA: Lnsight Academic Press Available at:http:// nsu.edu.(Retrieval date:06/04/2008).Halpern, D. F. (2007). The nature and nurture of critical thinking. (Eds: Robert J.Sternberg, Henry L.Roediger III and Diane F. Halpern).Cambridge university Press.
Lipman, M. (1976). "Can philosophy for children be the Basis of Edu Redesign?", Journal of socical studies, Vol.69,No.6.
Lipman, M. (2003). Thinking in Educatin (2nd edn), Combridge Univrsity Prees.Lipman,M.(1988) .«Critical Thinking: What can it be». Educational Leadership Vol 46, No1.cpe.p.38-43.
Paul, R. (1992). Critical Thinking: What, why and how, New Directions for Community College, 77, P.3-25.
Paul, R. (1993). The Logic of Creative and Critical Thinking, American Behavioral Scientist, 37:1, p.21-39.
Siegel, H. (2003). Cultivating Reason, in: R. Curren (ed.), A Companione to the Philosophy of Education (Oxford, Blackwell), p. 305-319.
Vansieleghem, N. (2010). "Wath is philosophy for children, How do We Have to Understand Her Critical Voice? Fram an Educational Experiment to Experimental Education" Proceedings of 39th Annual Conferenc of the philosophy of Education Society of Australasia, Wellington, New Zealand.
Vygotsky, L. (1985). Thought and Language, E.Hanfmann and G.Vakar, trans. Cambridge, MA, MIT Press.