تحلیل شگردهای وانمودگی و بی‌مرزی در تفکر کودکان با نگاهی به داستان‌های کودکانة احمدرضا احمدی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه پیام نور، ایران

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ، ایران

چکیده

واژة پسامدرن در رشته‌های گوناگون علوم انسانی چون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفه وارد شد. یکی از نظریه‌پردازان پسامدرن ژان بودریار است که نظریة وانموده به جای واقعیت و بی‌مرزی را مطرح کرد که از طریق تخیل فلسفی قابل دریافت است. کودکان داستانهای کودکانۀ احمدرضا احمدی با تجربة انسان معاصر برای زیستن در جهانی که قطعیت‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد و او را وارد حیطة بی‌مرزی می‌سازد، آشنا می شوند. آنان با خوانش آثار کودکانة احمدی همواره در دنیای خیال و واقعیت، کودکی و بلوغ، مرزها و بی‌مرزی‌ها نوسانی تعلیق گونه را تجربه می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی شگردهای وانمودگی و بی‌مرزی در آثار احمدی بر مبنای دیدگاه بودریار، از دیدگاه تفکر کودکان و به روش توصیفی تحلیلی است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که نویسنده می‌خواهد با وانموده‌هایی مانند وارد کردن اتفاقات دنیای خواب به دنیای واقعی، استفاده از نوشتار جادویی و شگردهای سورئالیستی و... تفکر کودکان را به سمت فلسفیدن دربارۀ زندگی در دوران آشفتگی ها و سرگردانی های حاصل از بحران مدرنیته هدایت کند تا بدین طریق ذهن آنها را برای دست یافتن به دنیایی که امید را القا می کند و تلخی زیستن را کاهش می دهد، مهیا سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Invastigating techniques of the simulacrum in chidren thoutht in Ahmadreza Ahmadi's works

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Casi 1
  • Seddigheh Alipoor 2
1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده [English]

The term of postmodernism has been introduced in the different field of humanities like sociology, psychology and philosophy. One of the theorician of postmodernism is jean Baudrillard. He has been introduced simulacrum in place of reality and hyper reality that can be percieved from philosophic imagery. children of Ahmadi 's works are acquainted with the experiences of human in the modern era which deny the certanties and enter them into  simulacrum .By interpreting Ahmadi's childish works, readers float between imagery and reality, childhood and manhood and hyper reality. This research is investigating techniques of simulacrum in the works of Ahmasi based on Baudrillard's theory and also from childern thought point of view with descriptive analytic .The results show that the writer wants to reduce the bitterness of life in the world  of modernity and persuade them to do philosophy about life in the disturbance and perplexity of it in that era  by entering the events of the dream world into real world, uses magical writing and techniques of surrealism etc and provides a sweet experience for the children and vanishes their disappiontment intheir life.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • children story
  • children thoutht
  • Baudrillard
  • simulacrum
  • hyper reality
  • Ahmadreza ahmadi's works
احمدی، احمدرضا (1387)، در باغ بزرگ باران می‌بارید، تهران: نشر افق.
احمدی، احمدرضا (1385)، بهار بود، تهران: شباویز.
احمدی، احمدرضا (1380)، اسب و سیب و بهار، تهران: نشر ماه‌ریز.
احمدی، بابک (1380)، حقیقت و زیبایی، چ پنجم، تهران: مرکز.
بیگربی، سی. ‌وی. ای (1375)، دادا و سورئالیسم، ترجمة محسن افشار، چ چهارم، تهران: مرکز.
پاک‌پور، مانیا (1389)، بررسی ساز و کارهای دفاعی کودک از طریق تصویر و روایت داستان (قسمت دوم)،کتاب ماه کودک و نوجوان،س14 ، ش 160.
پاینده، حسین (1390)، داستان کوتاه در ایران، ج 3، تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین (1383)، «فراداستان: سبکی از داستان‌نویسی در عصر پسامدرن»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، س 8، ش 84 .
تدینی، منصوره (1388)، پسامدرنیته در ادبیات داستانی ایران، تهران: نشر علم.
تسلیمی، علی (1390)، نقد ادبی، چ دوم، تهران: آمه.
تسلیمی، علی (1396)، پژوهشی انتقادی بر کتب ادبی، تهران: آمه.
حامدی شیروان، زهرا، شریفی، شهلا (1393).بررسی آموزه های ایدئولوژیک در پاره ای از آثار ادبیات کودک ایران در گروههای سنی «د»و «ه»، دو فصلنامه تفکر و کودک ،س4، ش2.
حجاری، محمد جواد و ناصر ملکی (1395)، «وانمودگی در داستان «سوفیا» از مصطفی مستور»، ایران نامگ، س1، ش 1.
حسینی، زهره. (1389). «فلسفه و کودکان». فصلنامه خردنامه صدرا، س10  .
حقیقی، مانی (1389)، وانموده‌ها در حقیقی (گزینش و ترجمه) سرگشتگی نشانه‌ها نمونه‌هایی از نقد پسامدرن، چ ششم، تهران: مرکز.
خانیکی ، هادی ، نوری راد، فاطمه، شاه حسینی، وحیده(1396). «مطالعه روند شکل    گیری گفتگو در کلاس فلسفه برای کودکان»، دو فصلنامه تفکر و کودک، س 8 ، ش 2.
رشتچی،مژگان(1389)، «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشدتفکر»،دو فصلنامه تفکر وکودک،س2، ش 2.
شریفیان، مهدی و محسن لطفی عزیز (1392)، «وجودشناسی پسامدرن در داستان «رؤیا و کابوس»، نوشتة ابوتراب خسروی با تکیه بر نظریة وجودشناختی (برایان مک هیل)»، پژوهشنامه ادبیات داستانی، س1، ش 4.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1387)، فرهنگ نمادها، ج 3، ترجمة سودابه فضائلی، تهران: جیحون .
شیخه،رضا، صفایی مقدم، مسعود، پاک سرشت، محمد جعفر،مرعشی، منصور(1398). «بررسی دیدگاه برساخت گرایی اجتماعی درباره کودکی و آموزه های آن برای برنامه آموزش تفکر به کودکان». دو فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی، س 10، ش 2.
صفایی مقدم، مسعود و دیگران (1389)، «بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان...»، دوفصلنامه تفکر و کودک، س 1، ش 1.
غیبی، مژده و الخاص ویسی (1394)، «تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه‌های عامیانه ایرانی»، دو فصلنامة علوم ادبی، س 5 ، ش8 .
فروم، اریک (1388)، زبان از یاد رفته، ترجمه ابراهیم امانت، چ نهم، تهران، مروارید.
فیشر، رابرت (1386)، آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: نشر رسش.
کاسی، فاطمه (1399)، پدیدارشناسی بی مرزی در داستانهای کودکانه احمدرضا احمدی، تهران: ماه و خورشید
کم، فیلیپ (1392)، هم اندیشی روش پرورش مهارت های تفکر، ترجمه مریم خسرونژاد، تهران: قطره.
کوکبی، مرتضی ، حری، عباس، مکتبی فرد، لیلا (1389)، بررسی مهارت های تفکر انتقادی درداستان های کودکان و نوجوانان، مجله مطالعات ادبیات کودک، س1، ش2.
کیویستو،پیتر(1380)، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، چ دوم، ترجمه منوچهرصبوری، تهران: نشر نی.
مجاوری آگاه، مسعود (1392)، «بررسی سبک‌ و فضاهای سورئالیستی در تصویرسازی ادبیات داستانی»، کتاب ماه کودک و نوجوان،س16، ش 9.
محمودی، علیرضا، سوسن پسانین (1396)، «مؤلفه‌های پست‌مدرن مجموعة داستانی یوزپلنگانی که با من دویده‌اند، بیژن نجدی»، فصلنامة جستارهای داستانی در ادب فارسی، س5 ،ش1.
مقداری، صدیقه سادات (1395)، «تحلیل تطبیقی رنگ در کتاب‌های داستانی نوشته شده و ترجمه شده فارسی برای کودکان براساس الگوی پینتر (2008)»، فصلنامه پژوهش‌های ادبی و بلاغی، س 4،ش 16.
نورتون، دونا (1382)، شناخت ادبیات کودکان، ترجمه منصوره راعی و دیگران، تهران: قلمرو.
 
Baudrillard,jean (1981) .'' Simulacres Et Simiulation'', Paris.
Baudrillard,jean (1976) . ''L echange Symbolique Et La Mort'', Paris.
 
 
 
 
 
 
احمدی، احمدرضا (1387)، در باغ بزرگ باران می‌بارید، تهران: نشر افق.
احمدی، احمدرضا (1385)، بهار بود، تهران: شباویز.
احمدی، احمدرضا (1380)، اسب و سیب و بهار، تهران: نشر ماه‌ریز.
احمدی، بابک (1380)، حقیقت و زیبایی، چ پنجم، تهران: مرکز.
بیگربی، سی. ‌وی. ای (1375)، دادا و سورئالیسم، ترجمة محسن افشار، چ چهارم، تهران: مرکز.
پاک‌پور، مانیا (1389)، بررسی ساز و کارهای دفاعی کودک از طریق تصویر و روایت داستان (قسمت دوم)،کتاب ماه کودک و نوجوان،س14 ، ش 160.
پاینده، حسین (1390)، داستان کوتاه در ایران، ج 3، تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین (1383)، «فراداستان: سبکی از داستان‌نویسی در عصر پسامدرن»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، س 8، ش 84 .
تدینی، منصوره (1388)، پسامدرنیته در ادبیات داستانی ایران، تهران: نشر علم.
تسلیمی، علی (1390)، نقد ادبی، چ دوم، تهران: آمه.
تسلیمی، علی (1396)، پژوهشی انتقادی بر کتب ادبی، تهران: آمه.
حامدی شیروان، زهرا، شریفی، شهلا (1393).بررسی آموزه های ایدئولوژیک در پاره ای از آثار ادبیات کودک ایران در گروههای سنی «د»و «ه»، دو فصلنامه تفکر و کودک ،س4، ش2.
حجاری، محمد جواد و ناصر ملکی (1395)، «وانمودگی در داستان «سوفیا» از مصطفی مستور»، ایران نامگ، س1، ش 1.
حسینی، زهره. (1389). «فلسفه و کودکان». فصلنامه خردنامه صدرا، س10  .
حقیقی، مانی (1389)، وانموده‌ها در حقیقی (گزینش و ترجمه) سرگشتگی نشانه‌ها نمونه‌هایی از نقد پسامدرن، چ ششم، تهران: مرکز.
خانیکی ، هادی ، نوری راد، فاطمه، شاه حسینی، وحیده(1396). «مطالعه روند شکل    گیری گفتگو در کلاس فلسفه برای کودکان»، دو فصلنامه تفکر و کودک، س 8 ، ش 2.
رشتچی،مژگان(1389)، «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشدتفکر»،دو فصلنامه تفکر وکودک،س2، ش 2.
شریفیان، مهدی و محسن لطفی عزیز (1392)، «وجودشناسی پسامدرن در داستان «رؤیا و کابوس»، نوشتة ابوتراب خسروی با تکیه بر نظریة وجودشناختی (برایان مک هیل)»، پژوهشنامه ادبیات داستانی، س1، ش 4.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1387)، فرهنگ نمادها، ج 3، ترجمة سودابه فضائلی، تهران: جیحون .
شیخه،رضا، صفایی مقدم، مسعود، پاک سرشت، محمد جعفر،مرعشی، منصور(1398). «بررسی دیدگاه برساخت گرایی اجتماعی درباره کودکی و آموزه های آن برای برنامه آموزش تفکر به کودکان». دو فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی، س 10، ش 2.
صفایی مقدم، مسعود و دیگران (1389)، «بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان...»، دوفصلنامه تفکر و کودک، س 1، ش 1.
غیبی، مژده و الخاص ویسی (1394)، «تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه‌های عامیانه ایرانی»، دو فصلنامة علوم ادبی، س 5 ، ش8 .
فروم، اریک (1388)، زبان از یاد رفته، ترجمه ابراهیم امانت، چ نهم، تهران، مروارید.
فیشر، رابرت (1386)، آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: نشر رسش.
کاسی، فاطمه (1399)، پدیدارشناسی بی مرزی در داستانهای کودکانه احمدرضا احمدی، تهران: ماه و خورشید
کم، فیلیپ (1392)، هم اندیشی روش پرورش مهارت های تفکر، ترجمه مریم خسرونژاد، تهران: قطره.
کوکبی، مرتضی ، حری، عباس، مکتبی فرد، لیلا (1389)، بررسی مهارت های تفکر انتقادی درداستان های کودکان و نوجوانان، مجله مطالعات ادبیات کودک، س1، ش2.
کیویستو،پیتر(1380)، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، چ دوم، ترجمه منوچهرصبوری، تهران: نشر نی.
مجاوری آگاه، مسعود (1392)، «بررسی سبک‌ و فضاهای سورئالیستی در تصویرسازی ادبیات داستانی»، کتاب ماه کودک و نوجوان،س16، ش 9.
محمودی، علیرضا، سوسن پسانین (1396)، «مؤلفه‌های پست‌مدرن مجموعة داستانی یوزپلنگانی که با من دویده‌اند، بیژن نجدی»، فصلنامة جستارهای داستانی در ادب فارسی، س5 ،ش1.
مقداری، صدیقه سادات (1395)، «تحلیل تطبیقی رنگ در کتاب‌های داستانی نوشته شده و ترجمه شده فارسی برای کودکان براساس الگوی پینتر (2008)»، فصلنامه پژوهش‌های ادبی و بلاغی، س 4،ش 16.
نورتون، دونا (1382)، شناخت ادبیات کودکان، ترجمه منصوره راعی و دیگران، تهران: قلمرو.
 
Baudrillard,jean (1981) .'' Simulacres Et Simiulation'', Paris.
Baudrillard,jean (1976) . ''L echange Symbolique Et La Mort'', Paris.
 
 
 
 
 
 
 
احمدی، احمدرضا (1387)، در باغ بزرگ باران می‌بارید، تهران: نشر افق.
احمدی، احمدرضا (1385)، بهار بود، تهران: شباویز.
احمدی، احمدرضا (1380)، اسب و سیب و بهار، تهران: نشر ماه‌ریز.
احمدی، بابک (1380)، حقیقت و زیبایی، چ پنجم، تهران: مرکز.
بیگربی، سی. ‌وی. ای (1375)، دادا و سورئالیسم، ترجمة محسن افشار، چ چهارم، تهران: مرکز.
پاک‌پور، مانیا (1389)، بررسی ساز و کارهای دفاعی کودک از طریق تصویر و روایت داستان (قسمت دوم)،کتاب ماه کودک و نوجوان،س14 ، ش 160.
پاینده، حسین (1390)، داستان کوتاه در ایران، ج 3، تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین (1383)، «فراداستان: سبکی از داستان‌نویسی در عصر پسامدرن»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، س 8، ش 84 .
تدینی، منصوره (1388)، پسامدرنیته در ادبیات داستانی ایران، تهران: نشر علم.
تسلیمی، علی (1390)، نقد ادبی، چ دوم، تهران: آمه.
تسلیمی، علی (1396)، پژوهشی انتقادی بر کتب ادبی، تهران: آمه.
حامدی شیروان، زهرا، شریفی، شهلا (1393).بررسی آموزه های ایدئولوژیک در پاره ای از آثار ادبیات کودک ایران در گروههای سنی «د»و «ه»، دو فصلنامه تفکر و کودک ،س4، ش2.
حجاری، محمد جواد و ناصر ملکی (1395)، «وانمودگی در داستان «سوفیا» از مصطفی مستور»، ایران نامگ، س1، ش 1.
حسینی، زهره. (1389). «فلسفه و کودکان». فصلنامه خردنامه صدرا، س10  .
حقیقی، مانی (1389)، وانموده‌ها در حقیقی (گزینش و ترجمه) سرگشتگی نشانه‌ها نمونه‌هایی از نقد پسامدرن، چ ششم، تهران: مرکز.
خانیکی ، هادی ، نوری راد، فاطمه، شاه حسینی، وحیده(1396). «مطالعه روند شکل    گیری گفتگو در کلاس فلسفه برای کودکان»، دو فصلنامه تفکر و کودک، س 8 ، ش 2.
رشتچی،مژگان(1389)، «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشدتفکر»،دو فصلنامه تفکر وکودک،س2، ش 2.
شریفیان، مهدی و محسن لطفی عزیز (1392)، «وجودشناسی پسامدرن در داستان «رؤیا و کابوس»، نوشتة ابوتراب خسروی با تکیه بر نظریة وجودشناختی (برایان مک هیل)»، پژوهشنامه ادبیات داستانی، س1، ش 4.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1387)، فرهنگ نمادها، ج 3، ترجمة سودابه فضائلی، تهران: جیحون .
شیخه،رضا، صفایی مقدم، مسعود، پاک سرشت، محمد جعفر،مرعشی، منصور(1398). «بررسی دیدگاه برساخت گرایی اجتماعی درباره کودکی و آموزه های آن برای برنامه آموزش تفکر به کودکان». دو فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی، س 10، ش 2.
صفایی مقدم، مسعود و دیگران (1389)، «بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان...»، دوفصلنامه تفکر و کودک، س 1، ش 1.
غیبی، مژده و الخاص ویسی (1394)، «تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه‌های عامیانه ایرانی»، دو فصلنامة علوم ادبی، س 5 ، ش8 .
فروم، اریک (1388)، زبان از یاد رفته، ترجمه ابراهیم امانت، چ نهم، تهران، مروارید.
فیشر، رابرت (1386)، آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: نشر رسش.
کاسی، فاطمه (1399)، پدیدارشناسی بی مرزی در داستانهای کودکانه احمدرضا احمدی، تهران: ماه و خورشید
کم، فیلیپ (1392)، هم اندیشی روش پرورش مهارت های تفکر، ترجمه مریم خسرونژاد، تهران: قطره.
کوکبی، مرتضی ، حری، عباس، مکتبی فرد، لیلا (1389)، بررسی مهارت های تفکر انتقادی درداستان های کودکان و نوجوانان، مجله مطالعات ادبیات کودک، س1، ش2.
کیویستو،پیتر(1380)، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، چ دوم، ترجمه منوچهرصبوری، تهران: نشر نی.
مجاوری آگاه، مسعود (1392)، «بررسی سبک‌ و فضاهای سورئالیستی در تصویرسازی ادبیات داستانی»، کتاب ماه کودک و نوجوان،س16، ش 9.
محمودی، علیرضا، سوسن پسانین (1396)، «مؤلفه‌های پست‌مدرن مجموعة داستانی یوزپلنگانی که با من دویده‌اند، بیژن نجدی»، فصلنامة جستارهای داستانی در ادب فارسی، س5 ،ش1.
مقداری، صدیقه سادات (1395)، «تحلیل تطبیقی رنگ در کتاب‌های داستانی نوشته شده و ترجمه شده فارسی برای کودکان براساس الگوی پینتر (2008)»، فصلنامه پژوهش‌های ادبی و بلاغی، س 4،ش 16.
نورتون، دونا (1382)، شناخت ادبیات کودکان، ترجمه منصوره راعی و دیگران، تهران: قلمرو.
 
Baudrillard,jean (1981) .'' Simulacres Et Simiulation'', Paris.
Baudrillard,jean (1976) . ''L echange Symbolique Et La Mort'', Paris.