برخورداری، رمضان و بانکی، فرزین (1391). پرورش بردباری در داوری، مجله تفکر کودک، 3(2): 27-46.
حرانی، ابنشعبه (قرن 4 ق). تحت العقول عن آل الرسول، ترجمه احمد جنتی (1387)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
دژگاهی، صغری (1387). تفکر انتقادی چالشی در برابر استقلال به عنوان هدف آموزشی، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 4(1): 63-80.
دهقان سیمکانی، رحیم (1392). چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون رفت از آن، فصلنامه پژوهشنامه تربیت تبلیغی، 1(2): 83-104.
دیویی، جان (1938). تجربه و آموزش و پرورش، ترجمه سید احمد میرحسینی (1369)، تهران: مرکز نشر و ترجمه کتاب.
سیدفاطمی، نعیمه؛ رحمانی، فرناز؛ برادران رضایی، مهین و صداقت، کامران (1388). بررسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان استقلال دانشآموزان نوجوان شهر تبریز، نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، 22(62): 75-84.
سیف، علیاکبر (1398). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران.
شعبانی، زهرا و مؤیدی، معصومه (1396). بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری والدین با افسردگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه و پیش دانشگاهی، فصلنامه خانواده و پژوهش، 14(36): 107-125.
شکوهی، غلامحسین (1384). مبانی و اصول آموزش و پرورش، تهران: به نشر.
طالبزاده، محسن؛ قادری، سیمین و جودی، آیلار (1398). بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به تفکر تأملی از دیدگاه دبیران رشته علوم تجربی و انسانی شهر کرج، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 15(3)، 186-198.
ظهرهوند، راضیه (1390). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر فرهنگ تفکر و ابعاد و جنبههای گرایش به تفکر. معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی.
عطریان، نرگس و عطریان، فرامرز (1400). طراحی الگوی تدریس پرورش تفکر فلسفی در دوره ابتدایی، فصلنامه تفکر و کودک، 12(1): 183-202.
عینی، ساناز؛ عبادی، متینه؛ سعادتمند، صغری و ترابی، نغمه (1399). نقش تفکر خلاق، ذهن آگاهی و هوش هیجانی در پیشبینی نتیدگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش، فصلنامه تفکر و کودک، 11(2): 185-210.
قاسمی، علیرضا و ساروخانی، باقر (1392). عوامل مرتبط با طلاق در زوجین متقاضی طلاق توافقی، مطالعات علوم اجتماعی ایران، 10(39): 69-87.
قبادزاده، سیمین؛ مسعودی، مرضیه؛ محمدخانی، شهرام و حسنی، جعفر (1395). عوامل خانوادگی و شخصیتی مرتبط با اعتیاد، فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، 3(11): 35-58.
قنبری، مهدی؛ بحرینی، مجید و سپهری، کبری (1394). معلمان پایه ششم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری فرصت و محدودیتهای درس تفکر و پژوهش را چه چیزی میدانند؟ یک مطالعه کیفی، فصلنامه آموزش پژوهی، 1(4): 41-53.
کریمیان، حسین؛ ناطقی، فائزه و سیفی، محمد (1395). مهارتهای تفکر انتقادی در تابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، نشریه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 8(1): 52-67.
لیپمن، متیو.؛ شارپ، آن و اسمائیان، فردریک (1980). فلسفه در کلاس درسی، ترجمه: محمد زهیر باقری نوعپرستی (1395)، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مایرز، چت (1988). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی (1374)، تهران: سمت.
مداحی، جواد و حسینیزاده، سیدعلی (1392). بررسی و تحلیل روشهای پرورش تفکر خلاق در سیره معصومان (ع)، دو فصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، 8(17): 103-121.
مطهری، مرتضی (1387). تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا.
نقیبزاده، عبدالحسین (1374). فلسفه کانت، بیداری از خواب دگماتیسم بر زمینه سیر فلسفه دوران نو، تهران، آگاه.
نلر، جرج اف (1971). آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه فریدون بازرگان دیلمقانی (1387). تهران: سمت.
ولوی، پروانه؛ صیدی، خمیس؛ صفایی مقدم، مسعود و هاشمی، سیدجلال (1396). کنواسیون جهانی حقوق کودک و فرصتهایی که برای پرورش تفکر مستقل در کودکان ارائه میدهد، فصلنامه تفکر و کودک، 8 (2): 1-20.
Archard, D. (2002). Children, multiculturalism, and education. In D. Archard and C. Macleod (Eds.), The moral and political status of children: New essan’s (pp. I42159). Oxford: Oxford University Press.
Arsić, Z. (2014). Intellectual independence of students in the process of gaining knowledge. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 2(2), 83-86.
Barkhordari, R. and Banki, F. (2012). Fostering Tolerance in Arbitration, Journal of Child Thought, 3 (2), 27-46.
Beck, R. J. (2010). The independent thinker: Assessing student outcomes in tutorial education. Retrieved November, 1, 2010.
Bialek, M., & Terbeck, S. (2016). Can cognitive psychological research on reasoning enhance the discussion around moral judgments?. Cognitive processing, 17(3), 329-335.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Brighouse, H., (2002). What rights (if any) do children have? In D. Archard and C. Macleod (Eds.), The moral and political status of children: New essays (pp. 31- 52). Oxford: Oxford University Press.
Chen, X. P. (2008). Independent thinking: A path to outstanding scholarship. Management and Organization Review, 4(3), 337-348.
Ciechanowska, D. (2011). Benefits of Student Autonomy and Independent Thought. Education of Tomorrow. Contemporary Education and Its Contexts. Sosnowiec.
Colman, A. M. (2015). A dictionary of psychology. Oxford Quick Reference.
Cranwell, P. B., Davis, F. J., Elliott, J. M., McKendrick, J. E., Page, E. M., & Spillman, M. J. (2017). Encouraging independent thought and learning in first year practical classes. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 12(1).
Dehghan Simkani, R. (2013). The Major Challenge in Model Education (Blind Imitation) and the Way Out, Quarterly Journal of Advertising Education, 1 (2), 83-104.
Dewey, J. (1990). Experience and Education, Translated by Seyyed Ahmad Mir Hosseini, Tehran: Book Publishing and Translation Center.
Dezhgahi, s. (2008). A Critical Thinking Challenge to Independence as an Educational Purpose, Journal of Modern Educational Thoughts, 4 (1), 63-80.
Eklöf, A. (2014). Project work, independence and critical thinking, thesis, Gothenburg studies in educational sciences.
Feinberg, J. (1980). A child's right to an open future. In W. Aiken and H. LaFollette, (Eds.), Whose child? Parental rights, parental authority and state power (pp. 124-153). Totowa, NJ: Littlefield, Adams, and Co.
Ghanbari, M. Bahraini, M. and Sepehri, K. (2015). What do sixth grade elementary teachers in Chaharmahal va Bakhtiari Province know about the opportunities and limitations of thinking and research lessons? A Qualitative Study, Journal of Education Research, 1 (4), 41-53.
Ghasemi, A. and Sarukhani, B. (2013). Factors Related to Divorce in Couples Applying for Divorce, Iranian Social Science Studies, 10 (39), 69-87.
Ghobadzadeh, S,. Masoudi, M,. Mohammadkhani, Sh,. and Hosni, J (2016). Family and Personality Factors Related to Addiction, Journal of Social Health and Addiction, 3 (11), 35-58.
Gill, E. (2001).Becoming free: Autonomy and diversity in the liberal polity.Kansas: Kansas University Press.
Gockov, G., Stojanović, A., & Gojkov-Rajić, A. (2014). Meta-components of intellectual autonomy as higher education teaching quality indicators. Interdisciplinary Management Research, 10, 657-669.
Gutmann, A. (1987). Democratic education. New Jersey: Princeton University Press.
Harani, A (2008). Under the minds of the Prophet, Translated by Ahmad Jan al-Rasoul, translated by Ahmad Jannati, Tehran: Islamic Advertising Organization.
Karimian, H. Nateghi, F and Seifi, M. (2016). Critical Thinking Skills in Elementary Social Studies Subjects, Journal of Islam and Educational Research, 8 (1), 52-67.
Khaparde, R. B. (2013). A Novel Approach to Encourage Students Independent Thinking in the Physics Laboratory. arXiv preprint arXiv:1311.6255.
Kim, Kyung Hee. (2011). The creativity crisis: The decrease in creative thinking scores on the Torrance Tests of Creative Thinking. Creativity Research Journal, 23 (4): 285-295.
Levesque, R. (2007). Adolescents, media and the law: What developmental science reveals and free speech requires. New York: Oxford University Press.
Levinson, M. (1999).The Demands of Liberal Education. New York: Oxford University.
Lipman, M. Sharp, A. Esmaeian, F. (2016) Philosophy in the Classroom, Translated by: Mohammad Zahir Bagheri Tehranism: Humanities and Cultural Studies Institute Publications.
Mandic, N. (2012). Family role in the development of Children’s independence. Research in Pedagogy, 2(2), 109-129.
Mann, L., Harmoni, R., Power, C. (1989). Adolescent decision-making: the development of competence. Journal of Adolescence, 12, 265-278.
Meyer, B., Haywood, N., Sachdev, D., & Faraday, S. (2008). What is independent learning and what are the benefits for students. Literature Review, 51, 1-6.
Meyers, Ch (1374). Critical Thinking Training, Translated by Khodayar Abili, Tehran: SAMT.
Modahi, J and Hosseinizadeh, AS (2013). Investigating and Analyzing Cultivating Methods of Creative Thinking in the Innocence of the Innocent (AS), Two Islamic Educational Quarterly. 8 (17), 103-121.
Monk, C., Cleaver, E., Hyland, C., & Brotherton, G. (2012). Nurturing the independent-thinking practitioner: using threshold concepts to transform undergraduate learning, JPD 2(3), 10-15.
Motahari, M. (2008). Education in Islam, Tehran: Sadra Publications.
Murphy, T. (2010). Conversations on engaged pedagogies, independent thinking skills and active citizenship. Issues in Educational Research, 20(1), 39-46.
Naqibzadeh, AS (1374). Kant's Philosophy, Awakening of Dogmatism on the Field of Modern Philosophy, Tehran, Agah.
Neller, George F. (1971). Introduction to the Philosophy of Education, translated by Fereydoon Bazargan Dilghani (2008). Tehran: SAMT.
Nickel, J. W. (1987). Making sense of human rights: Philosophical reflections on the universal declaration of human rights. Univ of California Press.
Olssen, M. (2005). Foucault, educational research and the issue of autonomy. Educational Philosophy and Theory, 37(3), 365-387.
Rotova, N. A. (2018). Development of Independence among Future Primary School Teachers by Applying Interactive Learning Methods. Journal of Education and e-Learning Research, 5(2), 118-121.
Sato, K. (2018). Intellectual Autonomy and Understanding. In Tokyo Forum for Analytic Philosophy.
Seif, A (2011). Modern Breeding Psychology: The Psychology of Learning and Education. Tehran: Doran Publications.
Seyed Fatemi, N; Rahmani, F; Rezaei Baradaran, M. and sadaghat, K. (2009). The Relationship between Parents' Educational Approach and the Level of Independence of Adolescent Students in Tabriz, Journal of Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences (Iranian Journal of Nursing), 22 (62), 75-84.
Shabani, Z. and Moayedi, M. (1396). Investigating the Relationship between Parental Parenting Styles and Depression in High School and Pre-University Students, Quarterly Journal of Family and Research, 14 (36); 107-125.
Shokouhi, Gh (2005). Principles and Principles of Education, Tehran: Published.
Talebzadeh, M,. Musaipour, .N and Hatami, F (2009). Cultivating Critical Thinking in High School Curriculum Implementation, Curriculum Studies Quarterly, 4 (14), 105-124.
Voloi, P. Seyedi, Kh. Safai Moghaddam, M. and Hashemi, (2017). The International Convention on the Rights of the Child and the Opportunities for the Development of Independent Thinking in Children, Journal of Thinking and Children, Institute for Humanities and Cultural Studies, 8 (2), 1-20.
Waltner-Toews, D. (2019). Independent Thinking in an Uncertain World: A Mind of One’s Own. Routledge.
Warnick, B. (2012). Student rights to religious expression and the special characteristics of schools. Educational Theory, 62, 59-74.
Wringe, C. (1997). In defence of rational autonomy as an educational goal. In D Bridges (Ed.), Education, autonomy and democratic citizenship: Philosophy in a changing world (pp. 115-126). New York: Routledge.
Zohrvand, R (2011). Content Analysis of Elementary School Textbooks on Thinking Culture and Dimensions and Aspects of Thinking Tendency. Sponsor Vice Chancellor for Research and Technology of Academic Jihad.