مقایسه اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر بهزیستی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در دانش آموزان دوم متوسطه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر بهزیستی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در دانش آموزان دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مهاباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری نیز شامل 45 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه (QSL) بود. ابزارهای مداخله نیز شامل برنامه آموزش مشغولیت تحصیلی به مدت 12 جلسه 75 دقیقه ای و برنامه تغییر ذهنیت دوئیک به مدت 8 جلسه 50 دقیقه ای بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. تحلیل داده ها نشان داد که هر دو مداخله مشغولیت تحصیلی و مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک اثربخشی یکسانی بر بهزیستی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه داشتند، با این حال اثرات هر دو مداخله برای بهزیستی در مرحله پیگیری پایدار نبود، اما در کیفیت زندگی مدرسه تنها اثر مداخله تغییر ذهنیت دوئیک در مرحله پیگیری پایدار بوده است. با توجه به یافته ها می توان مطرح نمود که آموزش مشغولیت تحصیلی و مداخله تغییر ذهنیت دوئیک مداخلات موثری برای بهبود بهزیستی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان می باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of Interventions of Academic Engagement and Dweck’s MindSet on academic well-being and quality of school life among high school students

نویسندگان [English]

  • Niloofar Azizi 1
  • Rahim Badri Gargari 2
  • Kiumars Karimi 3
1 PhD Student in Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
2 Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
3 Assistant Prof., Dept. of Psychology, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of educational engagement training and intervention based on Dweck’s mindset change on academic well-being and Quality of School Life in second high school students This research was a semi-experimental study with a pre-test-post-test-follow-up design and from a control group. The statistical population of the research included all female students of the second high school students in the city of Mahabad in 2021-2022 academic year. The statistical sample included 45 people who were selected by staged cluster sampling and randomly replaced in two experimental groups and one control group. The data collection tool included Academic Wellbeing Questionnaire (AWBQ) and Quality of School Life Questionnaire (QSL). The intervention tools included the educational engagement training program for 12 sessions of 75 minutes and the Dweck mindset change program for 8 sessions of 50 minutes. Data analysis was done by using analysis of variance and by repeated measurement in version 26 of SPSS program. Data analysis showed that interventions in both educational engagement and dual mindset change had the same effectiveness on academic well-being and Quality of School Life. However, the effects of both interventions for well-being were not stable in the follow-up phase, but in the quality of school life, only the effect of Dweck‘s mindset change intervention was stable in the follow-up phase. According to the findings, it can be stated that the educational engagement training and the intervention of changing the dual mindset are effective interventions to improve the academic well-being and quality of life of students at school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic well-being
  • quality of school life
  • academic engagement training
  • Dweck&rsquo
  • s mindset
ابراهیمی، نیره و خلعتبری، جواد (1399). پیش بینی تاب آوری تحصیلی بر مبنای درگیری تحصیلی با نقش واسطه ‌ای احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان. رویش روان شناسی، ۹ (۷)، 128-119.
آرامی، زهرا؛ شریفی، طیبه؛ غضنفری، احمد و عابدی، احمد (1398). مقایسه اثربخشی برنامه مثبت اندیشی فردریکسون و برنامه تغییر ذهنیت دوئیک بر سرمایه روانشناختی دانش آموزان تیزهوش مبتلا به اضطراب امتحان پایه نهم شهر اصفهان. فصلنامه کودکان استثنایی، 9 (3)، 48-37.
حسنی، فهیمه؛ درتاج، فریبرز؛ باقری، فریبرز؛ و سعادتی شامیر، ابوطالب (1398). اثربخشی آموزش مشغولیت تحصیلی بر تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 14 (56)، 167-151.
دلاور، علی (1399). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
رضایی، اکبر و بهادری خسروشاهی، جعفر (1399). نقش نظریه های ضمنی هوش، حمایت از خودمختاری و باورهای معرفت شناختی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13 (1)، 42-33.
زاهد بابلان، عادل؛ کریمیان پور، غفار و دشتی، ادریس (1396). نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی در اشتیاق تحصیلی در دانش ‏آموزان پایة پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی. رویکردهای نوین آموزشی، 12 (1)، 91-75.
سادات، سما و واحدی، شهرام. (1398). تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان. تفکر و کودک، 10 (1)، 133-111.
سلطانی شال، رضا؛ کارشکی، حسین؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ عبدخدیی، محمدسعید و بافنده، حسین (1390). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 19 (1)، 93-79.
فرهادی، علی؛ قدم پور، عزت اله؛ و خلیلی گشنیگانی، زهرا (1395). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(4)، 265-260.  
فلاحیه، سپیده؛ فاتحی زاده، مریم؛ عابدی، احمد؛ و دیاریان، محمدمسعود (1399). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک، بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان. فصلنامه روانشناسی شناختی، 8 (2)، 57-46.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب زاده، صدیقه؛ صباغیان، حمید؛ دهقانی زاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (26)، 148-123.
Alesi, M., Rappo, G., and Pepi, A. (2016). Investigating the improvement of decoding abilities and working memory in children with incremental or entity personal conceptions of intelligence: two case reports. Front Psychol, 6, 19-39. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01939
Arami, Z., Sharifi, T., Ghazanfari, A., & Abedi, A. (2019). A comparison of the effectiveness of fredrickson’s positive thinking and dweck’s mindset programs on psychological capital of gifted ninth-grade girls with test anxiety in isfahan. Journal of Exceptional Children, 9 (3), 37-48. (Persian)
Bazzano, A. N., Anderson, C. E., Hylton, C., Gustat, J. (2018). Effect of mindfulness and yoga on quality of life for elementary school students and teachers: results of a randomized controlled school-based study. Psychol Res Behav Manag, 11, 81-89.
Berasategi Sancho, N., Idoiaga Mondragon, N., Dosil Santamaria, M., & Eiguren Munitis, A. (2021). The Well-being of children in lock-down: Physical, emotional, social and academic impact. Children and Youth Services Review, 127, 106085.
Carvalho, E., & Skipper, Y. (2020). A two‐component growth mindset intervention for young people with SEND. Journal of Research in Special Educational Needs, 20(3), 195–205. https://doi-org.ezp.semantak.com/10.1111/1471-3802.12472
Cetin, S. K. (2018). An analysis on the qualities of school life and classroom engagement levels of students. South African Journal of Education, 38, S1–S13.
Claro S., Paunesku D., Dweck C. S. (2016). Growth mindset tempers the effects of poverty on academic achievement. Proc Natl Acad Sci. U.S.A. 113, 8664–8668. 10.1073/pnas.1608207113
Craig, G. (2017). The Gold Standard (Official) EFT Tapping Tutorial. Retrieved March 14, From https://www.emofree.com/eft-tutorial/eft-tapping-tutorial.html.
Datu, J. A. D., & King, R. B. (2018). Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement: A two-wave longitudinal study. Journal of school psychology, 69, 100-110.
Deci,  E.  L.,  &  Ryan,  R.  M.  (2012).  Levels  of  analysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of  psychological  needs.  Psychological  Inquiry, 22(1), 17-22.
Delavar, Ali (2019). Research method in psychology and educational sciences. Tehran: Nashr Virayesh. (Persian)
Demirci, İ. (2020). School Engagement and Well-Being in Adolescents: Mediating Roles of Hope and Social Competence. Child Indicators Research, 13(5), 1573-1595.
Dodge, R., Daly, A. P., Huyton, J., & Sanders, L. D. (2012). The challenge of defining wellbeing. International journal of wellbeing, 2(3).
Dweck,  C.  (2006).  Mindset:  The  new  psychology  of  success.  New  York: Random House
Dweck,  C.S.,  Yeager,  D.S.  (2019).  Mindsets: A  view  from  two  eras.  Perspectives  on Psychological Science, 14(3), 481-496
Ebrahimi, N,, Khalatbari, J. (2020). The prediction of academic resilience based on academic engagement with mediating role of sense of belonging to school in students. Journal of Rooyeshe-Ravanshenasi, 9 (7), 119-128. (Persian)
Fallahiyeh, S., Fatehizade, M., Abedi, A., Dayarian, M. (2020). The Effect of Intervention Based on Dweck’s Mind Set on Academic Expectations Stress among Gifted and Talented School Students. Journal of Cognitive Psychology, 8 (2), 46-57. (Persian)
Farhadi, A., Ghadampour, E., khalili Geshnigani, Z. (2016). Predicting academic buoyancy based on cognitive, motivational and behavioral involvement among students of Lorestan University of Medical Sciences. Educational Strategy Medical Science, 9 (4), 260-265. (Persian)
Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2015). Eight ways to promote generative learning. Educational Psychology Review, 28(4), 717-741.
Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12.
García-Martínez, I., Landa, J. M. A., & León, S. P. (2021). The mediating role of engagement on the achievement and quality of life of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(12), 6586.
Hasani, F., Dortaj, F., Bagheri, F., & Saadeti Shamir, A. (2021). The Effect of Academic Engagement on Students' Emotional Creativity. Journal of School Psychology, 10(3), 6-17. (Persian)
Huang, C.-H., Wang, T.-F., Tang, F.-I., Chen, I. J., & Yu, S. (2017). Development and validation of a Quality of Life Scale for elementary school students. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17(2), 180-191.
Jørring, A. H., Bølling, M., Nielsen, G., Stevenson, M. P., & Bentsen, P. (2020). Swings and roundabouts? Pupils’ experiences of social and academic well-being in education outside the classroom. Education 3-13, 48(4), 413-428.
Mascia, M. L., Agus, M., & Penna, M. P. (2020). Emotional intelligence, self-regulation, smartphone addiction: which relationship with student well-being and quality of life?. Frontiers in psychology, 11, 375.
Matos, L., Reeve, J., Herrera, D., & Claux, M. (2018). Students’ agentic engagement predicts longitudinal increases in perceived autonomy-supportive teaching: The squeaky wheel gets the grease. The Journal of Experimental Education, 86, 592–609.
Mesler, R. M., Corbin, C. M., & Martin, B. H. (2021). Teacher mindset is associated with development of students' growth mindset. Journal of Applied Developmental Psychology, 76, 101299.
Molinari, L., & Mameli, C. (2018). Basic psychological needs and school engagement: a focus on justice and agency. Social Psychology of Education, 21(1), 157-172.
Moradi, M., Soleimani, K. A., Shahabzadeh, S., Sabaghian, H., & Dehghanizadeh, M. H. (2017). Testing for the factor structure and measurement of internal consistencyof the irani version of academoic well-Being questionnaire. Quarterly of Educational Measurement, 7 (26), 148-123. (Persian)
Pekrun,  R.  (2006).  The  control-value  theory  of  achievement  emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational psychology review, 18(4), 315-341.
Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2016). Sources of self-efficacy in academic contexts: A longitudinal perspective. School Psychology Quarterly, 31(4), 548.
Pigaiani, Y., Zoccante, L., Zocca, A., Arzenton, A., Menegolli, M., Fadel, S., ... & Colizzi, M. (2020). Adolescent lifestyle behaviors, coping strategies and subjective wellbeing during the COVID-19 pandemic: an online student survey. In Healthcare (Vol. 8, No. 4, p. 472). MDPI.
Reeve,  J.,  and  Tseng,  C -M.  (2011).  Agency  as  a  Fourth  Aspect  of  Students’ Engagement  during Learning  Activities.  Contemporary  Educational Psychology, 36(4), 257-267.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579–595.
Rezaei, A., bahadorikhosroshahi, J. (2020). The Role of Implicit Intelligence Theories, Supporting Autonomy and Epistemological Beliefs in Predicting Academic Engagement of Students. Educational Strategy Medical Science, 13 (1), 33-42. (Persian)
Rimpelä, A., Kinnunen, J. M., Lindfors, P., Soto, V. E., Salmela-Aro, K., Perelman, J., Federico, B., & Lorant, V. (2020). Academic Well-Being and Structural Characteristics of Peer Networks in School. International journal of environmental research and public health, 17(8), 2848.
Sadat, S., & vahedi, S. (2019). The Effect of Positive Thinking Skills Training on Students’ Subjective Well-being. Thinking and Children10(1), 101-123. (Persian)
Savvides, H,  Bond,  C.  (2021).  How  does  growth mindset  inform  interventions  in  primary schools?   A  systematic  literature review.   Educational Psychology in Practice, 1 -16.
Sheldon, K. M., & Corcoran, M. (2019). Comparing the current and long-term career motivations of artists and business-people: Is everyone intrinsic in the end? Motivation and Emotion, 43, 218–231. doi:10.1007/s11031-018-9723-1
Soltanishal, R., Karsheki, H., Agha Mohammadian Shearbaf, HR., Abdakhdei, MS and Bafandeh, H. (2018). Checking the validity and reliability of the questionnaire of quality of life at school in the schools of Mashhad. Journal of Kerman University of Medical Sciences, 19 (1), 79-93. (Persian)
Thien, L. M. (2020). Assessing a second-order quality of school life construct using partial least squares structural equation modelling approach. International Journal of Research & Method in Education, 43(3), 243-256.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22(3), 290-305.
Upadyaya,  K.,  & Salmela-Aro,  K. (2012).  The  schoolwork  engagement inventory:  Energy,  dedication  and  absorption  (EDA).  European Journal of Psychological Assessment, 28, 60–67.
Vsetecka, J. R. (2018). The effect of a mindset intervention on middle school student academic achievement, attitude toward learning, and belief of intelligence (Order No. 13428050). Available from ProQuest Central; ProQuest Dissertations & Theses Global; Social Science Premium Collection. (2182812160).
Wells, S. (2016). 100% yes‼the energy of success.release your resistance align your  values  go  for  your  goals  using  simple  energy  techniques  (SET). Waterford publishing.
Yoon, J., & Järvinen, T. (2016). Are model PISA pupils happy at school? Quality of school life of adolescents in Finland and Korea. Comparative Education, 52(4), 427-448.
Zahed Babolan, A., Karimianpour, G., & Dashti, A. (2017). Role of life quality in school and academic self-concept on academic engagement in salas babajani fifth and sixth grade students. New Educational Approaches, 12(1), 75-91. ((Persian)
Zeng, G., Hou, H., & Peng, K. (2016). Effect of Growth Mindset on School Engagement and Psychological Well-Being of Chinese Primary and Middle School Students: The Mediating Role of Resilience. Frontiers in Psychology, 7(1873). doi:10.3389/fpsyg.2016.01873