قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی.
قرآن کریم؛ سورههای ابراهیم(14)، 5؛ لقمان(31)، 31؛ سبأ(34)، 19؛ شوری(42)، 33، زمر/10.
اسکندریطاسکوه، هما. (1392). نقش سازندهی صبر در زندگی فردی و اجتماعی انسان ازدیدگاه امام علی(ع) با تکیه برنهج البلاغه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان.
اکبریزاده، فاطمه. ، و باقری، فریبرز. ، و حاتمی، حمیدرضا. ، و حاجی وندی، عبدالله. (1390). ارتباط بین هوش معنوی, سخت رویی و سلامت عمومی در بین پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود)، 15 (6): 466-472.
امیری، حسین. (1391). شانهشناسی صبر بر معصیت با تأکید بر منابع اسلامی. نشریه: معرفت اخلاقی، شماره 4. صص55-74.
ایزدی طامه، احمد، برجعلی، احمد، دلاور، علی، اسکندری، حسین. (1387). صبر، مبانی نظری و کارکردهای روانی-اجتماعی. مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، سال هفدهم، شماره 78، ص 101-128.
ایزدی طامه، احمد، برجعلی احمد، دلاور، علی، اسکندری، حسین. (1389) مقایسه تأثیر آموزش صـبر و حـل مسـئله بـر کـاهش پرخاشـگری و انتخـاب راهبردهای مقابلهای دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی»، دانش انتظامی، سال یازدهم، ش3، ص182-207.
ایزدی طامه، احمد؛ برجعلی، احمد؛ اسکندری، حسین؛ دلاور، علی. (1387). صبر، مبانی نظری و کارکردهای روانی – اجتماعی. مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین، س17، ش78، ص101- 128.
بوالهری، جعفر، نظیری، قاسم، زمانیان، سکینه. (1391)، اثربخشی رویکرد گروه درمانی معنـوی بـر کـاهش میـ زان افسـردگی، اضـطراب و استرس در زنان مبتلا به سرطان سینه»، جامعهشناسی زنان، سال سوم، ش 1، ص 85 -115.
پسندیده، عباس. (1395). الگوی شادکامی اسلامی. قم: دارالحدیث.
نعمتی پور، زهرا، گلزاری، محمود، باقری، فریبرز. (1391). بررسی اثربخشی آموزش صبر به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی و فشار روانی حاصل از داغ دیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست دادهاند. نشریه: مطالعات روانشناسی بالینی. دوره 7، شماره2. صص31-59.
تقیپور ظهیر، علی. (1387). مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی ودرسی. تهران: انتشارات آگاه.
حاتمی، حمیدرضا. ، و شعبانی، سارا. (1389). مقایسه ویژگیهای شخصـیتی سـخترویـی و دینـدار ی و رابطـۀ آنهـا در دانشجویان دختر عادی و بسیجی. روانشناسی نظامی، سال اول، ش 4، ص 57 -70
حسین ثابت، فریده. (1387) مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان. روانشناسی و دین، سال اول، ش 4، ص 73 -87
حقجو، شیوا. (1391). پیشبینی افکار خودکشی در دانشجویان بر مبنای صبر و تنظیم هیجانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
خوشحال دستجردی، طاهره. (1383). نقش صبر در تکامل روحی انسان از دیدگاه عرفا، مجله زبان و ادب فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره2؛ 63-83.
راغباصفهانی، حسین. بن محمد. (1382). مفردات راغب، جلد2، ص372.
زارع بوانی، راضیه. (1392). اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
سرتیپی، زهرا. (1395) کارآمدی آموزش صبر براساس مؤلفههای صبر در الگوی اسلامی شادکامی، بر به باشی روان- شناختی زنان خانه دار. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، سال دوم، شماره 4؛ صص45-69.
شبر، سید عبدالله. (1382). الاخلاق، ترجمهی محمدرضا جباران. انتشارات هجرت.
شکوفهفرد، شایسته. ، و خرمایی، فرهاد. (1391). صبر و بررسی نقش پیشبین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دین، سال پنجم، شماره دوم.
صافی، احمد. (1385). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه. تهران؛ انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
عسکری، زهرا. (1393). کارکردهای تربیتی صبر و نقش آن در سلامت روان از منظر قران و روایات. پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
فیض کاشانی، محمد بن مرتضی. (1379). راه روشن، ترجمۀ محمدصادق عارف. چاپ دوم. مشهد، آستان قدس رضوی.
قربانعلی، م. ، و همکاران(1389) تعیین رابطه بین دینداری بـا سـخت رویـی روانشـناختی. مطالعـات اسـلام و روانشناسی، سال چهارم، ش 6، ص 63 -74.
قربانعلیپور، مسعود. ، و یعقـوبی، حسن. (1390). مقایسـه میـزان سـخت رویـی در سـطوح مختلـف دینـداری در بـین پرستاران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، ش 1، ص 81
محمدیاشتهاردی، محمد. (1383). صبر و مقاومت در سیره پیشوایان. پاسدار اسلام. ش 274، ص 31-29.
محمدی، نوراله. (1385). بررسی مقدماتی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری. مجلـه علـوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره4، ص 135-151.
محمودی, سید نورالدین. (1400). ارایه الگوی خلاقیت در امور دانشی و امور ارزشی تعلیم و تربیت براساس دیدگاه صدرالمتالهین. اندیشههای نوین تربیتی، 17(4): 167-187
مطهری، مرتضی. (1373). حکمتها، اندرزها. جلد سوم، تهران، صدرا.
مقصودیمدیح، سمیرا. (1392). تعیین اثر بخشی آموزش صبر بر توانمندیهای شخصیت و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
نجاتی، محمد عثمان. (1387). حدیث و روانشناسی، مترجم: حمید رضا شیخی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی، یکم.
نعیمیسراجی، ملیحه. (1394). صبر و پایداری از دیدگاه نهج البلاغه، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی در رشته زبان و ادبیات عربی.
یارمحمدیان، محمد حسین. (1396). اصول برنامهریزی درسی: ماهیت برنامهریزی درسی-مبانی فلسفی، روانشناختی و جامعهشناختی برنامه. تهران: یادواره کتاب.
Fountoulakis, K, N, et al. (2018). Late-Life depression, religiosity, cerebral vascular disease. Cognitive impairment and attitudes towards death in the elderly: Interpreting the data, Medical hypotheses, v. 70, p. 493-496
Hauser, S. T. (2016). Understanding resilient outcomes: Adolescent lives across time and generations, Journal on Research on Adolescence, v. 9, p. 1-24.
Hernández-Torrano, D. , & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and education: A bibliometric mapping of the research literature (1975–2019). Thinking Skills and Creativity, 35, 100625.
Park, C. L. (2011). Stress related growth and thriving through coping: The roles of personality and cognitive procrsses, Journal of Social Issues, v. 54, p. 267-277.
Yang, K. P. (2006). The spiritual intelligence of nurses in Taiwan, J Nurs Res, v. 14(1), p. 24-35.