احمدی پور اناری، زهره، مراد یاری دهنوی (1397). «امکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش "بخوان و بیندیش" از کتب فارسی دورۀ دبستان»، تفکر و کودک، س9، ش 2، 1-23.
اسکندری شرفی، فرشاد، یونس رحمتی فیروزآبادی و علی نصرت فلاح (1400). «خوانش فبکی ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی»، تفکر و کودک، س 12، ش 1: 3-33.
اکبری، احمد؛ جهانگیر مسعودی (1393). «فلسفه برای کودکان؛ رویکردهای تربیت دینی به آموزش تفکر» پژوهش نامة مبانی تعلیم و تربیت، س 4، ش 2: 1-24.
جهانی،جعفر (1381). «نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی متیو لیپمن»، علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، دورة 12، ش 42: 35-55.
حاتمی، حمیدرضا، یوسف کریمی و زهرا نوری (1389). «بررسی تأثیر اجرای برنامة "فلسفه برای کودکان" (p4c) در افزایش هوش هیجانی دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی مدرسة شهدای آزادی در سال تحصیلی 1388-1389»، تفکر و کودک، س 1، ش 2، 3-22.
حیدری نسب، فرحناز؛ میرجلال الدین کزازی و خلیل بیگ زاده (1400). «شگردهای فکرورزی در داستانهای فرهاد حسن زاده بر پایة نظریة لیپمن»، تفکر و کودک، س 12، ش 2، 183-211.
حیدری نسب، فرحناز، میرجلال الدین کزازی، و خلیل بیگ زاده (1401). «تحلیل رمانهای نوجوان فرهاد حسن زاده بر پایة انگارة مراقبتی لیپمن»، تفکر و کودک، س 13، ش1.
دهخدا، علی اکبر، (1377). لغتنامه، 16 جلد، تهران: دانشگاه تهران.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1399). فارسی چهارم ابتدایی، تهران.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1399). فارسی پنجم ابتدایی، تهران.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1399). فارسی ششم ابتدایی، تهران.
طباطبایی، زهرا؛ مرضیه موسوی (1390). «بررسی تأثیر برنامۀ فلسفه برای کودکان در پرسشگری و تفکر انتقادی دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم ابتدایی 11-9 ساله دبستان علوی شهر ورامین»، تفکر و کودک، س2، ش1، 73-90.
عسگری، محمد، حسن دیناروند و محمدرضا ترکاشوند (1394). «تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان و تفکر منطقی دانشآموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقة سامن» روان شناسی تربیتی، س11، ش 35: 25-41.
عظمت مدارفرد، فاطمه، یحیی قائدی (1396). «پژوهشی در داستانهای طنز ادب فارسی با نظر به مؤلفههای تفکر فلسفی» فلسفة تربیت،س2، ش2: 91-119
عظمت مدار فرد، فاطمه، حسنعلی بختیار نصرآبادی و محمد حسین حیدری (1397). «بررسی ظرفیت سه داستان از رسالة دلگشای عبیدزاکانی بر اساس مؤلفههای تفکر فلسفی لیپمن» مطالعات ادبیات کودک، س9، ش2: 99-122.
عظمتمدار فرد، فاطمه، حسنعلی بختیار نصرآبادی و محمد حسین حیدری (1398). «باز خوانی داستانهای مثنوی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی و تدوین راهنمای داستانها برای استفاده در اجتماع پژوهشی» تربیت اسلامی، س 14، ش 28: 29-52
فرجزاده، شهین (1393). تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایۀ اول، دوم و سوم دورۀ ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای تفکر انتقادی لیپمن، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکدۀ علوم انسانی
فیشر،رابرت (1388). آموزش و تفکر، ترجمة فروغ کیان زاده، اهواز: رسش.
فیشر، رابرت (1392). داستانهایی برای فکر کردن، ترجمة سید جلیل شاهری لنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران: قطره
قائدی، یحیی (1395)، مبانی نظری فلسفه برای کودکان، تهران: مرآت
کم، فیلیپ (1391). هم اندیشی: روش پرورش مهارتهای تفکر، ترجمة مریم خسرونژاد، تهران: قطره
لیپمن، ماتیو (1382). «فلسفه و کودکان[گفتگوی سعید ناجی با متیو لیپمن]»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، ش 75-76، 26-31
لیپمن، ماتیو (1383). «فلسفه و کودکان[گفتگوی سعید ناجی و متیو لیپمن]»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، ش82: 8-11
لیپمن، متیو، سعید ناجی (1388). «فلسفه برای کودکان و نوجوانان رویکرد جدیدی در فلسفۀ تعلیم و تربیت»، فرهنگ، ش 69: 176-151
ماهروزاده، طیبه، علی ستاری و زهرا ملکی (1398). «تأثیر داستانهای کلیله و دمنه بر مهارتهای تفکر انتقادی، استدلال و پرسشگری با استفاده از برنامۀ فلسفه برای کودکان(p4c)»، تربیت اسلامی، س 14، ش 28: 95-114
ماهروزاده، طیبه؛ شیوا رمضان پور (1390). «تأثیر روش اجتماع پژوهشی برنامة آموزشی فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای شهروندی»، اندیشههای نوین تربیتی، س 7، ش 3: 31-63.
مصری، حلیمه، ادریس اسلامی و کمال آفانی (1398). «بررسی جایگاه تفکر انتقادی در ادبیات داستانی کتابهای درسی بخوانیم دورۀ ابتدایی»، پژوهش در برنامه ریزی درسی، س 16، ش 63: 108-121.
معتمدی محمدآبادی، مرضیه، الهام عظیمی و رضا علی نوروزی (1398). «تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی خوانداری دورۀ ابتدایی بر اساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریۀ لیپمن»، پژوهش در برنامه ریزی درسی، س16، ش 63: 93-107.
مورلون، جانا (1398). کودک فلسفی، ترجمۀ مرتضی براتی، تهران: لگا.
ناجی، سعید (1389). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، گفت و گو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی
نادری، عزت الله، امیرتجلی نیا، علی شریعتمداری و مریم سیف نراقی (1391). «بررسی تأثیر اجرای "برنامۀ فلسفه برای کودکان" در پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطۀ منطقۀ 14 تهران»، تفکر و کودک، س 3، ش 1: 91-117
نویدیان، انور، شهرام واحدی، اسکندر فتحی آذر و رحیم بدری گرگری (1398). «تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای بومی در رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی»، تدریس پژوهی، س7، ش3: 54-69.
Lipman, Matthew (1980). Philosophy in the Classroom. U. S. A: Tample University Press.
Lipman, Matthew (2003). Thinking in Education [2 ed]. Cambridge: Cambridge University Press.
Matthews,G. B.(1995). The philosophy of childhood. Harvard University press.
abstract: