بررسی ویژگیهای عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی برای کودکان 7 تا 12 ساله

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران.

2 دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ،تبریز، ایران

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران

5 دانشیار،گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه،دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر  بررسی  عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی براساس الگوی اکر می باشد.به منظور دستیابی به این هدف از سنت پژوهی کیفی ،روش تحلیل تماتیک استفاده شده مشارکت کنندگان متخصصان برنامه ریزی درسی، فلسفه تعلیم وتربیت ، علوم اجتماعی دانشگاههای تبریز و ارومیه بودند. نمونه گیری هدفمند ، مصاحبه نیمه ساختار تا اشباع نظری ، ابزار جمع آوری داده ها، ، کدگذاری به شیوه کد اولیه، مضمون وزیر مضمون،.یافته ها نشان داد عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی ، بخش هدف ، اهداف برنامه درسی 15مولفه، ویژگی 10 مولفه، مبانی 7 مولفه، محتوا  ، محتوا  3 مولفه، مبانی  9 مولفه ، ویژگی محتوا 3 مولفه. وسایل ،تناسب وسایل 4 مولفه ، مجازی  6 مولفه ، سنتی 11 مولفه. روشهای تدریس ، فعال  4 مولفه، تلفیقی 3 مولفه . زمان،  مبانی 3 مولفه ، مدت زمان  3 مولفه. مکان ، ویژگیها3مولفه ، فضای روانی- اجتماعی  5 مولفه ، مجازی 3 مولفه.  گروهبندی، ویژگیها 4 مولفه ، مبانی 4 مولفه. معلم،  ویژگیها  4 مولفه ، مهارتها 4 مولفه . ارزشیابی، مشاهده مستقیم معلم 6 مولفه ، والدین 1 مولفه، ابزارها 3 مولفه . منطق وچرایی ، چرایی ناشی از وضع موجود 2 مولفه ، آرمانها 7 مولفه   

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the characteristics of the curriculum elements of global citizenship education for children aged 7to 12 years

نویسندگان [English]

  • Razieh Ghahvehchi Khalig 1
  • Isa Barqi 2
  • Sohrab Yazdani 3
  • Behnam Talebi 4
  • Mostafa Sheikhzadeh 5
1 Ph.D.Studen of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences ,Tabriz Branch , Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences ,Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Adminstration, Farhangian University,Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
5 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University. Urmia, Iran.
چکیده [English]

The aim of the current research is to examine the elements of the global citizenship education curriculum based on the Akker pattern., qualitative research tradition , research method, thematic analysis, have been used.  The participants of the research included specialists in the fields of curriculum planning, philosophy of education , social sciences of Tabriz and Urmia universities.   Purposive sampling method was selected based on the theoretical  saturation of the findings, the data collection tool was a semi-structured interview . the coding was done in the manner of primary code, main-theme and sub-theme. findings of the research showed based on the Akker pattern , Objective, objective 15, the features 10 , and basics7. The Content, content is 3, basics 9,                                                                                                                                                     
 
1Ph.D.Studen of  Curriculum Planning, Department of  Educational Sciences ,Tabriz Branch , Islamic Azad University, Tabriz, Iran. r.ghahvechi@gmail.com. 09148531145
2 Associate  Professor, Department of  Educational Sciences ,Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz, Iran. (Corresponding Author) isabarqi@yahoo.com09141904108
3Assistant Professor, Department of  Educational Adminstration, Farhangian University,Tehran, Iran. s_yazdani@cfu.ac.ir. 09141014575
4 Assistant Professor, Department of  Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. btalebi19721@gmail.com 09142526231
5Associate Professor, Department of  Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University. Urmia, Iran. m.sheikhzadehur@gmail.com 09144401882
 
 
 
 
 
 
features 3 . Tools , suitability 4, virtual 6, traditional 11. Teaching methods , active 4 , integrated 3. Time , basics 3, duration time 3 . Place characteristics 3, psycho-social 5 , virtual space 3.Grouping, features 4, and grouping basics 4. The role of the teacher, the individual characteristics 4 and the skills 4. Evaluation includes , direct observation by the teacher 6, the parents1, the evaluation tools3. Logic and reasoning ,why due to the Exsisting situation 2, ideals 7.  
Keywords: Curriculum,Global, Citizenship ,Childern, 7 to 12 years
 
Introduction
In current research to investigate the elements of the global citizenship education curriculum based on the Akker pattern ,for children aged 7-12.
 
Materials & Methods
 In This  research of the qualitative research tradition, and the thematic analysis method have been used.  The participants were specialists in curriculum planning, philosophy of education and social sciences from Tabriz and Urmia universities. Purposive sampling, semi-structured interviews until theoretical saturation were obtained after interviewing 22 experts.
 
Discussion & Result
  The objectives ,includes, familiarizing students with the global citizenship education program, learning the skills necessary to become a global citizenship, flexibility in accordance with the acceptance of valid cultures of the world, diversity in attention to the curriculum with emphasis on the horizontal aspect of curriculum organization, integration Curriculum adapted to global issues. feature, the concepts of appropriateness with the age and psychological needs of students, in line with the specific general goals of the UNESCO organization, appropriateness with the general goals of Iran's education and training, assessing the needs of families, appropriate to the world culture, in the cultural, ethnic frameworks of people and climates. different Iran, realizing the feature of a global citizenship, strengthening multiple skills and intelligences, critical thinking, promoting empathy and believing that I am a human being and treat humans as human beings. basics, concepts of global goals, based on upstream documents, related to the global citizenship on a local basis, based on agreed global principles, based on respect for divine religions, paying attention to the 2030 document in case of compliance with the laws of the Islamic Republic, based on the Quran and Nahj Al-Balagheh (Islamic principles), based on the opinions and writings of classical and modern philosophers based on the principles of the curriculum of the Islamic Republic of Iran, content content, sub-content content, concepts of different accepted cultures, values and cultures of Iranian society. the basics of the content, includes the concepts of the experiences of advanced countries, stages of development, attention to cultural changes and differences, the transformation document of the Ministry of Education, surveys of families and thinkers, based on common global issues, based on media knowledge. and content feature, which consists of the concepts of interdisciplinary content, logical sequence in the content, and vertical and horizontal communication, resources and tools under the theme of appropriateness of educational tools, including concepts that are suitable for the conditions and other facilities, suitable for the student, needs, characteristics and abilities, suitable for the teacher's skills, suitable for the subject, virtual education tools from the concepts of computer, smart phone, mobile phone, laptop, virtual social networks, limited computer network, smart whiteboard and traditional education tools which include, wall journal, drawing,Paintings, posters, charts, photos, writings, wall newspapers, films, meetings with different cultures, textbooks and wall newspapers are formed. Teaching methods, active methods from the concepts of problem solving, brainstorming, student-centered, project. integrated methods consists of concepts, constructivism , reporting of global,collaborative events. training time, specialized basics of time, birth time, based on the content , project the theme of the duration of training per week, including the concepts of any time, 2 hours per week, 4 hours per week are formed. place and space of education, physical feature from the concepts of the classroom environment, formal and informal environments and the Minister's house, the psycho-social space, focusing on dimensions of any type of culture, the possibility of proper eye contact, stimulation of conflict and activity, away from Stress and anxiety. virtual space, concepts within the country , school and virtual space are formed in relation to other countries. evaluation is direct observation by parents of the concept of descriptive evaluation. , project, report writing, are formed. grouping, the sub-theme of features, random concepts, number and heterogeneity, the minister of the theme of basics, understanding the diversity of global citizenship education, are formed according to the choice of students and based on the subject and interests of the students and respect for individual differences. teacher's role, individual characteristics, concepts, designing experiences , learning opportunities, interested, accepting change, free-thinking. theme of why includes the sub-theme of reasons caused by the existing situation, from the concepts of the need to know the surrounding environment, the lack of intellectual, ideological, scientific and educational boundaries. people of the world in line with advancing the goals of human life, training for the management of future generations All ages and for different places regardless of time and place, the spread of communication and interactions through the Internet, the phenomenon  ofglobal villag    globalization   is formed.
                                                                                                                                 
Conclusion
The codes extracted in this study showed that curriculum elements are also affected by global developments and changes, that should be taken into account. In order to, children should be taught skills that can be effective role in the global society, to prepare interact with the complex world
 
 
 
 
 

اسدزاده،حسن(1396) نظریه ها و روشهای آموزش، چاپ دوم،تهران:دانشگاه علامه طباطبایی.
ایمان، محمدتقی (1397)، روش شناسی تحقیقات کیفی،چاپ چهارم،جلد دوم، قم : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بابا خانی، سجاد.صالحی،اکبر.قائدی،یحیی.کشاورز،سوسن. (1398)میزان توجه به رویکردهای تربیت شهروندی قانون مدار،مشارکتی و انتقادی در کتب جدید التالیف جامعه شناسی دوره دوم متوسطه. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران14(55)،91-112.
باباخانی، سجاد.صالحی،اکبر.قائدی، یحیی.کشاورز،سوسن.(1396)میزان توجه به رویکردهای تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران:مدلی برامده از نظریه داده بنیاد
    اندیشه های نوین تربیتی13(3)،36-7.
 پور سلیم،عباس.عارفی، محبوبه.فتحی واجارگاه ،کوروش(1398) کاوش عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دروه ابتدایی نظام آموزشی ایران: یک مطالعه کیفی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 16 (33)،36-54.
 تقی پور ظهیر، علی. برنامه ریزی درسی برای مدارس ابتدایی در هزاره سوم.(1392)چاپ سوم، تهران: آگه 
 جعفری، سکینه. (1398) شناسایی و روان سنجی مولفه های تربیت شهروند جهانی از نظر صاحب نظران:یک  پژوهش آمیخته.مجله مطالعات آموزش و یادگیری 11 (2)، 153-174.
 حدادان،عادل.(1395)وسایل کمک آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری.سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت ،اقتصاد و حسابداری. 1-13 .
حسینی مهر،علی.سیفنراقی، مریم.نادری،عزت ا...شریعتمداری،علی(1390)مهارتهای  شهروندی مورد نیاز دانش آموزان در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی فصلنامه رهبری و مدیریت  آموزشی. 5 (4)، 1-22.
رضایی،مریم. احمدی،غلامعلی.امام جمعه،سید محمدرضا.نصری،صادق (1397)بررسی میزان توجه به مولفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی  پژوهش در برنامه ریزی درسی. 15(30)، 28-42.
سیدی باغستان،ملکه سادات.موسوی نیا.سید فاضل(1392) نقش معلم ر برنامه ریزی درسی با توجه به اهداف کتاب درسی بخوانیم، بنویسیم پایه دوم و سوم ابتدایی همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران دانشگاه بیرجند.271-260.
عقیلی،سید رمضان.علم الهدی،جمیله.فتحی واجارگاه، کورش(1397) طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاق در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی 6(4)، 1-21.
   فتوحی نیا،مریم. خسرو بابادی،علی اکبر.پوشنه،کامبیز(1400)رتبه بندی عوامل تعیین کننده ضرورت تربیت شهروند الکترونیک در برنامه درسی .فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 11 (3)، 131-151.  
   فتحی واجارگاه،کوروش.اعلائی،غلام حسین (1389)تربیت شهروند جهانی مجله پژوهش آموزشی اطلاع رسانی مدارس کارآمد. 8 (4)153-.174
  کشاورز، یوسف.امین بیدختی، علی اکبر (1400)تدوین و آزمون الگوی آموزش شهروندی جهانی در نظام آموزش و پرورش ایران فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی 17(1)، 113 -136.
 کرم افروز،محمد جواد.شریعتمداری،علی.سیف نراقی،مریم(1390)طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی  فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی 3 (10)،29-48.
  گوتک.جرالد ال. ترجمه محمد جعفر پاک سرشت(1391) .مکاتب فلسفی وآرای تربیتیچاپ دوازدهم،تهران:سمت.  
  منافی شرف آباد،کاظم. زمانی،الهام.مهدوی خواه،علی. (1394) الگوی کارآمد تربیت شهروند جهانی  در بسترنظام آموزش و پرورش.مجله مهندسی فرهنگی. 9( 89)، 85-105.
 مبانی سند تحول 1390.
 محمدی قشلاق، پریوش. رحمت ا...،عبدالسلام(1397) تحلیل مجتوای میزان توجه به مولفه های تربیتشهروندی در کتب تعلیمات اجتماعی دوره های ابتدایی فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 10 (37 )، 15-34.
   محمد پور، احمد(1388) تحلیل داده های کیفی: رویه ها و مدل ها، مجله انسان شناسی (1)،126-160.
 مفیدی، فرخنده. (1391) آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی چاپ نهم، اصفهان : دانشگاه پیام نور.
 نوروزی وند، حامد. نوروزی وند، طاهره. (1400) بررسی یادگیری مشارکتی دانش آموزان مجله پژوهشهای  معاصر در علوم و تحقیقات 3 (25)،83-101.
 
Andreotti, V. (2006). Soft versus critical global citizenship education. Policy & Practice: A Development Education Review,Vol (3), 40-5 
 Aydin,Hasan.Ogurlu,Uzeyir.Andrew,Kerstina Masalimove,AlfiyaR. Dorzhkin,EvgenijAlexey A,Malygin  Alexey(2019)High school studentsperception of globalcitizanship incentral public(65),187-205
 Argelagos E, Piffare M.( 2012) Improving information problem solving skills in secondary education through embedded instruction. Computers in Human Behavior.; 28(2),515-526.
Buchanan,John(2018).Maintaining Global Citizenship Education in School :A Challenge for Australian Educators and Schools(2018).Australian Journal of Teacher Education. (4),50-67.
 Christoo,Andrea(2021).Global Citizenship Perception and Practices Within the Interntional  Baccalaureate Middle Years Programme. Of International Social Studies. 11(1), 103-118.                                                                                                                                  
 Doane, GH.Issues and innovations in nursing in the spirit of creativity. The learning and teaching of ethics in  nursing.J Adv Nurs39(6) 521-528.
Damrongpanit,Suntorapot (2022) Effects of Mindest ,Democratic Parenting,Teaching,and School Environment on Global Citizenship of ninth-grade Student(.European journal of Educatio  Research  11 (1),217-223                                 
Farmahini farahani.mohsen.ahmadabadi Arani,Najmeh(2014) Border Education with emphasizing on   Girouxs Educative implication. procedia-social and Behavioral Sciences (116),1427-1423
Fass,Daniel.Ross,Wendy(2012).Identity,diversity and citizenship:A critical ananlysis of textbook andcurricula in Irish schoolInternational Sociology 27(4), 574-591.                                           
 Huangshih,Yi.Some(2018)Critical Thinking on Paluo Freires Critical Pedagogy and Its ImplicationsEducation. International Education Studies.11 (9),64-70.
Julius Risberg,Eirik(2021).Global Citizenship Education for Non-Citizenship? Nord university. JSS Journal of Social Science Education.20(2),5-25
Kilinc,Emin.Korkmaz,Ummugulsum (2015).FromNational To Global Citizenship.Turkish Perspectives on the Meaning of Global Citizenship. Research in Global Citizenship Education. 163–188
Kenner. Steve. (2020) Citizenship Education in Germeany From marginalization to new challenge Politische Biiding . Journal of Social Science Education . 19 (1) ,115-222
Shi-jin.Chen.On. (2006)Epochal Mission of Muluticutural Education in a Persepctive of Globalization Eduction. China (3),339-349
Lee, Wing. .(2012)Education for future-oriented citizenship: implications for  the   education of 21st century competencies1. National Institute of Education, Nanyang Technological University,  Singapore. Asia Pacific Journal of Education .32 (4),498-517                                                                                
  Önal, Gökhan. Öztürk, Cemil. Kenan, Seyfi. (2018)Teacher Perspective on Citizenship Education in   England. Education and Science.(Tedmen) 196(43), 234-256                                    
 Oxfom (2006) Education for Global citizenship A Gudie for School.
Ruth,Roux.(2019)Perpective on global citizenship education of Mexican university English language teacher Global education in practice:Teaching.Research ,Moreover,Citizenship. (17),139-145
Streubert,HelenJ.(2007)Carpentre DR.Qualitative Research in Nursing Advancing the Humanistic Imperative.edition Philadelphia:Lippincott Williams&wilkins.14-23.
Sardoc,Mitja(2021). Citizenship Social Change ,and Education Citizenship ,Socal Change,And Education Journal.11 (2), 97-109
Takkac,Mehmet.Selcuk Akdemir,ahmet.Training future members of the world with an understanding of global citizenship.(2012).Procediea-Social and Behavioral sciences. 42 (47), 881-88 5.
Virginia.R,Massaro.(2022)Global citizenship development in higher education institutions:Asystematic review of the literure journal of Global education and Resear. 6 (1),98 -114