اعتبار بخشی الگوی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان در درس ریاضی دوره اول متوسطه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدعو ، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ،تهران ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ،ایران

3 کارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران ،ایران.

چکیده

پژوهش حاضربا هدف اعتباربخشی الگوی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های خلاقانه دانش­آموزان در درس ریاضی دوره اول متوسطه به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری آن کلیه دبیران متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای به صورت تصادفی سه منطقه آموزش و پرورش (شمال،مرکز و جنوب) انتخاب شدنداز 218 نفر دبیر شاغل 202 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند که به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری محتوای پرسشنامه(CVI) ، روایی سازه  و پایایی آن مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش­های تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی و به­کارگیری نرم‌افزارSmartpls-3 تجزیه و تحلیل شدند. مقدار شاخص نیکویی برازش مدل معادل 62/0 بود که نشان از برازش کلی و قویی برای مدل است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که الگوی مورد بررسی از اعتبار قایل قبولی برخوردار است به طوری که5 عامل شناسایی شده فراگیر(ویزگی شخصیتی،توانمندی شناختی،انگیزه) ، محیط اجرا(فضای آموزشی،مشارکت)، برنامه درسی و آموزش(اهداف،محتوا،مواد و منابع)، معلم (ویژگی شخصیتی،تخصص وتوانایی حرفه ای،روش تدریس)و خانواده(جو عاطفی،نگرش و سبک زندگی) نقش برجسته‌ای در فعالیت‌های خلاقانه دانش­آموزان در درس ریاضی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Validation of the model of factors affecting creative activities of students in mathematics course in the secondary school

نویسندگان [English]

  • Amir Hossein Dashteh 1
  • Mohammad Nourian 2
  • Shila Asgarpour 3
1 Visiting Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran.Iran
3 M.A. Student of Health Education, Tehran University,Tehran,Iran.
چکیده [English]

This study examines validation of the model of factors affecting creative activities of students in mathematics course in the secondary school through the survey method. The statistical population of this study includes all teachers of the first period of high school in Tehran in the academic year of 2021-2022.Wich were randomly selected by cluster sampling method of 3 education areas(north, center ,south)to collect data. Accordingly, 202 subjects were selected by cluster random sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Content face validity of the questionnaire was examined by the experts’ opinion and its construct validity was studied by two convergent validity index criterion and divergent validity criterion. The questionnaire reliability was also measured , and was verified. The obtained data was analyzed using confirmatory factor analysis method and path analysis by partial least squares method and applying Smartpls-3 software. The value of goodness index of the model fit was 0.62, which indicated the strong overall fit of the model. Therefore, it can be concluded that the studied model has had the acceptable validity; such that, the 5 identified factors ,teacher(personality trait ,expertise and professional ability and teaching method),curriculum and education(objective ,content ,materials) , family (emotional, educational attitude and style) ,inclusive (personality trait, cognitive ability, motivation) ,performance environment (educational ,participation environment) play a key role in the creative activities of students in the mathematics course. 
 
Keywords :Creative activities ;Math lesson; Validation of the model
 
 
Introduction: In today’s world, we are facing many challenges can be solved through fostering creativity and innovation, so that developing creative thinking should be considered as a main goal in education systems. In order to realize it, students should think freely and creatively and instead of storing scientific facts, they should get involved in problem solving and analyzing from different aspects. In the meantime, curriculum planners should pay special attention to the Mathematics course and its creative activites in different levels and grades of education. They should try to prepare students’ creativity to align with scientific developments and technological advances for the future life by including mathematical topics in the curriculum, in addition to paying attention to cultivating mental abilities. Despite the emphasis of the fundamental development document on the scientific strengthening of students in various fields and training efficient and creative human forces, we observe that there is a far distance between us and areas of growth and development of mathematical creativity in students. It is such that after graduating from high school, students do not learn creative learning, skills, and teamwork. Moreover, the intellectual skills of students are not enough to face daily problems. According to the mentioned materials and the importance of creative activities, this research was conducted to validate the model of factors affecting creative activities of students in the mathematics course in the secondary schools.
 
Research methodology: This study was conducted in the form of a quantitative approach through a survey method. The statistical population of it included 1362 mathematics teachers of the secondary school in Tehran. The sample size was 202 people randomly selected from 3 education regions (north, center, south) using cluster random sampling method. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used. This questionnaire included indicators, components and factors affecting creative activities of students in Mathematics. The questionnaire was sent to 218 teachers and 202 answered it. In order to calculate the face validity index of the content of the CVI questionnaire, the opinions of 10 experts and professors were also used. In order to examine the construct validity, two methods of evaluating convergent validity with the AVE criterion and divergent validity with the HTMT criterion were used. The AVE amount for all components was higher than 0.5. Desirability of these values indicated that this model has convergent validity. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha, Rho internal reliability and CR combined reliability were used. The calculated values of Cronbach's alpha, the internal and combined reliability for all components were higher than 0.7, which indicate the appropriate reliability of this model. Finally, data was analyzed using confirmatory factor analysis and path analysis by partial least squares method and using SmartPLS-3 software. The value of the goodness of fit index was 0.62 indicated the total and strong value of the model.
 
Discussion and conclusion: According to the obtained results in this study, 5 factors (teacher, curriculum and training, family, student and environment) were identified as the factors affecting creative activities of students in mathematics. The teacher factor includes teacher’s character, expert and professional abilities and teaching methodology subcategories. Teachers play a key role in motivating and recognizing students' abilities, as well as guiding them to develop mathematical creativity. Curriculum and education factor includes subcategories of goals, content, and educational materials and resources. Curriculum and education play a key role in flourishing creativity and potential talents of students. The family factor includes subcategories of emotional environment, attitude, and parents’ parenting style. Family is one of the important social systems and affective factors on cultivating children’s creativity. The student factor includes subcategories of personality trait, cognitive ability, and motivation. Students are different in terms of creativity, such that they express their creativity in different ways. The environment factor includes educational environment and participation. Today, creativity in educational environments plays a key role in educational planning and quality, such that leads to increasing curiosity and creativity in students. According to these results, it is suggested that instead of focusing on the volume of the learned lessons, teachers provide an opportunity for students in classes and schools to do creative activities in mathematics. This job should reveal those personality traits of students that lead to the development of mathematical creativity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative activities
  • Math lesson
  • Validation of the model
اسکندری، مهتاب و حمیدرضا رضازاده بهادران (1397)، بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه دهم دوره متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،8 (1) ،143-164.
بندک،موسی، حسن ملکی،عباس عباس پور و صغری ابراهیمی قوام(1393)،بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خلاقیت دانش آموزان،فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،4(1)،189-200
امینی، علی، کمال محبوبی، و سالار نوری (1393)، بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش مدیران مدارس در توسعه خلاقیت و تفکر انتقادی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران از نظر دبیران، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران.
جهانی، جعفر، محسن فریادی، رحمت الله مرزوقی، و مریم شفیعی سروستانی (1399)، توسعه و اعتباریابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تأثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان (مطالعه ترکیبی)، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،8 (2) 1-28.
جهان دیده، جواد، حبیب الله کرد، و خدیجه احلال زهی (1400)، مقایسه اثربخشی آموزش به روش استقرایی، کاوشگری، همیاری، بدیعه پردازی و سنتی بر میزان خلاقیت دانش-آموزان،فصلنامه چشم انداز برنامه درسی و آموزش، 1(2)،69-78.
جهانیان، رمضان (1395)، عوامل مؤثر در پرورش و توسعه خلاقیت دانش‌آموزان مدارس ابتدایی استان البرز، نشریه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،6 (12)، 175-202.
حسین پور، سهیلا، سعید شریفی رهنمو، شریفه محمدی، وآیت‌الله فتحی (1400)، اثربخشی تدریس مدل هفت مرحله‌ای چرخه یادگیری بر بهبود مهارت‌های تفکرخلاق و حل مسئله بر درس مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی، دوفصلنامه علمی تفکر و کودک،12 (2)،155-135.
حسینی، افضل السادات (1394)، ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن، مشهد: انتشارات به نشر،استان قدس رضوی
داشته، امیرحسین؛ محمد نوریان، و شیوا عسگرپور (1401) ارائه الگوی بومی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های خلاقانه دانش‌آموزان در درس ریاضی (یک مطالعه پدیدارشناسانه)،نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، 12 (3)، 261-284.
شهریاری،پرویز(1392).خلاقیت ریاضی،تهران:انتشارات فاطمی
صالحی، محمد، سیدزهرا حسینی درون کلایی، و هرمز تازک تبار (1398)، تأثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 9 (1).
طاهرزاده قهفرخی، سجاد، احسان سایه میری،  طاهرشاه‌مرادیان، و رضا حیدری فرد (1401) بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر پرورش استدلال و خلاقیت دانش آموزان (مورد مطالعه دختران متوسطه اول شهر ایلام)، دوفصلنامه علمی تفکر و کودک، 13 (1)، 241-258.
عبدالملکی، صابر، حسن ملکی، و لیلا فرجادمند (1398)، مؤلفه‌های اثرگذار بر تدریس اثربخش معلمان (مطالعه موردی: معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران)، نشریه پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 16 (1)، 123 -135.
عبدی،علی وبهناز شیراوند (1401)،تدوین مدل عملکرد ریاضی بر اساس ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با نقش واسطه ای خود کارآمدی و انگیزش به یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوره متوسطه اول،فصلنامه روان شناسی تربیتی،18(4)،217-242
عزیزی، نعمت الله، کیوان بلند همتیان، و پیمان ساعدی (1398)، زمینه‌ها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی و متوسطه مناطق روستایی، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهشی،7 (2)، 88-114.
قربان پور، لیلا (1396)، عوامل مؤثر بر و خلاقیت دانش‌آموزان با تأکید بر نقش مهم معلم در پرورش آن، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین آموزش و پرورش.
کنعانی هرندی، ستاره، محمد نوریان، داریوش نوروزی، و محمود ابایی کویایی (1400)، تاثیربرنامه درسی فلسفه برای کودکان بر رشد خلاقیت دانش‌آموزان، دوفصلنامه علمی تفکر و کودک،12(1) ، 205 -230.
کولایی نژاد، جمال الدین وجعفری ندوشن، سمیه (1392)، اثربخشی روش اکتشافی هدایت شده در درس ریاضی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سوم ابتدایی، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3.
مصدق، لیلا، بابک نصیری فرقانی، و افسانه زمانی مقدم (1400)، شناسایی عوامل مؤثر و خلاقانه در تدوین شبکه‌های یادگیری پژوهشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،11(2)،41 -70.
منتظر، مرجان، محمد امینی، و حمید رحیمی (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر رشد خلاقیت در دانش آموزان دبیرستان های متوسطه کاشان، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، کاشان: دانشگاه کاشان.
منجزی،عزت اله،هارون رشیدی،همایون وکبری کاظمیان مقدم (1400)،رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت:میانجی گری سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان،دوفصلنامه علمی تفکر و کودک،12(2)،303-320
مؤمن زاده فیروزآبادی، عاطفه، علی محمد اخوت، و بتول ناظمی اردکانی (1396)، شناسایی عوامل مؤثر بر خلاقیت دانش‌آموزان، اولین همایش ملی تازه های تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران.
میرزایی، فائزه، فرشته باعزت، و مجید غفاری (1397)، اثربخشی بسته آموزشی حل مسئله اخلاق مبتنی بر رویکرد شناختی در حل مسئله ریاضی، انگیزش ریاضی و نگرش به خلاقیت دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، مازندران: دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
نجفی خواه، مهدی و نرگس یافتیان (1390)، دورنمایی از خلاقیت در فرایند آموزش ریاضی، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 5(4)، 251 -264.
یارمحمدی واصل، مصیب، بهناز نوشادی، حمیدرضا مقامی، و آرش بهرامی (1395)، مطالعه تأثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6 (2)
یازرلو، اعظم و حسن ملکی (1392)، نقش معلم در پرورش خلاقیت دانش آموزان در دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
یاسمی، صدیقه، علی حسینی خواه، مرجان کیان، و مسعود گرامی پور (1399)، مدرس خلاق چیستی و چگونگی در دوره ابتدایی، فصلنامه نوآوری آموزشی،75(19)،7 -31.
یافتیان، نرگس(1396)، شرایط و راهبردهای مؤثر جلالی برای ارائه راه حل های خلاقانه در حل مسائل ریاضی ازدیدگاه دانشجویان خلاق دوره کارشناسی رشته ریاضی، مجله رویکردهای نوین آموزش
 
Arikan,E,E (2017). Is There relationship between creativity and mathematical creativity? Journal of Education and learning. 6(4). 129-250.
Barata, G., Gama, S., Fonseca, M. (2013). Improving student creativity with gamification and Virtual worlds. Paper Presented at the with Proceeding of the First International Conference on Game full Design. Research and Applications.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
Gregoire, J. (2016). Understand creativity in mathematics for improving mathematics education. journal of cognitive education and Psychology. 15 (1) 34-36.
Haavold,P & Sriraman, B. (2017). Creativity and giftedness in mathematics education. A pragmatic view. First compendium for research in mathematics education. Reston National council of Teachers of mathematics.
Henseler, J. Ringle, CM. Sinkovics,R.R .)2015). A new criterion assessing discriminant Validity in Variance-based Strutural equation modeling.j.Acad.Mark.Sci.43.115-135.
Hidayati,K &SwariNandini,N(2021).The effectiveness of Tre fingers learning model in increasing creativity and mathematics achievement of gifted student journal Riset Pendidikan Matematika8(2).
Hoth,J: Kaiser, a & Busse, A(2017). Professional competences of teachers for fostering creativity and supporting high-achieving students. ZDM mathematics Education D-i: 10-1007/ s/858-016-0817-5.
kaufman, J,c. & Sternberg, R, J. (2006). The international handbook of Creativity Cambridge: Cambridge university Press.
Kiymaz, Y., Sriraman, B., & Lee, K. H. (2011). Prospective Secondary Mathematics Teachers' Mathematical Creativity in Problem Solving: A Turkish Study. In The elements of creativity and giftedness in mathematics (pp. 173-191). Brill Sense.
Kozlowski, J., Chamberlin, S. & Mann, E. (2019). Factors that influence mathematical creativity. The mathematics Enthusiast (TME). 16 (1)505-537.
Liliedah,P & sriraman, B(2006). Musing on mathematical creativity for the learning of Mathematics, 26(1). 17-19.
Leikin,R &Elgrably,H(2022).strategy creativity and outcome creativity when solving open tasks; Focusing on problem posing through investigations .ZDM Mathematics Education,54(1).35-49
Marina, M; Dragana, J & Milena, I. (2015). Patters of Family Functioning and Parenting Style of Adolescents with Depressive Reactions, Procedia-social and Behavioral sciences. No 185-234-239.
Miller, A, L., Lambert, A, D & Speirs Neumunster, K, L. (2012). Parenting style, Perfectionism, and creativity in high - ability and high achieving young adults. Journal for the Education of the Gifted. 35 (4),344-365.
Runco, M,A & Jaeger, a, J(2012). The standard definition of creativity Research Journal , 24(1). 92-96.
Rusdiana, D & Mustofa , M.H (2017). Profile Kemampuan Pemecahan masalah siswa  pada pembelajaran gerak Lurus. Journal penelitian & pengembangan pendidikan Fisika 2(2), 15-22.
Schindler,M &Lilienthal,A(2020).Students Creative Process in mathematics ;Insights from eye-tracking stimulated recall interview on students work on multiple solution tasks.international journal of science and mathematics education,18(8)
Silver, E,A & Cai, J(2005) . Assessing students mathematical problem posing. Teaching children mathematics, 12 (3) , 129-155.
Sriraman, B. (2004). The characteristics of mathematical creativity. The international Journal on mathematics - Education (ZDM). 41, 13-27.
Starko, A, J. (2018). Creativity in the classroom: schools of curious delight. New York: Rout ledge.
Storjanova, B(2010). Development of creativity as a basic. task of the modern educational system. Procedia social and Behavioral sciences. 2(2). 3395-3400.
Subanji,S &Nusantara,T(2022).Mathematical Creative Model; Theory Framework and Application in Mathematics Learning Activities ,Journals Active learning Research for STEAM and social sciences Education
Sylvie, S; Seppala, N. (2015). Facilitating creative Thinking in the classroom. Investigating the effects of plants and the color green. On visional and verbal creativity, Thinking skill and creativity 19.1-8.
Warwick, J. (2009). An ex pediment relating humor to student a attainment in mathematics. PRIMUS 19(4): 329-345.
Wessles, H, M. (2014). Levels of mathematical creativity in model -eliciting activities. Journal of mathematical Modelling and Application. 1(9)22-40.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Open, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
Yuan, X & Sriraman, B (2012). An exploratory study of relationship between student’s creativity and mathematical problem posing ability. The element of creativity and giftedness in mathematics 5-28.