تدوین برنامۀ درسی هوش اخلاقی کودکان پیش از دبستان براساس نظریۀ بوربا

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.

2 استادیار برنامه ریزی درسی، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران

3 دانشیار روانشناسی تربیتی ، بخش روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ،ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامۀ درسی هوش اخلاقی کودکان پیش از دبستان براساس نظریۀ بوربا است. پژوهش حاضر از بعد هدف، کاربردی و از بعد کمیت، پژوهشی کمی که با روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیۀ متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی است که در مراکز آموزش عالی کشور مشغول به تدریس می‌باشند (510 نفر) است که اسامی آن‌ها از طریق سایت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری کشور مشخص شد. و 200 نفر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند ( کسانی که در حوزه هوش اخلاقی کار تحقیقاتی داشتند و کسانی حوزه علاقه انها کودک بود) انتخاب‌شده‌اند و تعداد 180 نفر به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند.
ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن 85% به دست آمد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 98% به دست آمد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در سطح آمار توصیفی با استفاده از نرم‌افزار SPSS و روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار 23 AMOS انجام گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان می‌دهد که ضرایب استاندارد میزان سنجش برنامه درسی هوش اخلاقی به‌وسیله اهداف، محتوا، فرایند یاددهی- یادگیری و ارزشیابی به ترتیب برابر با 72/0، 94/0، 76/0، و 90/0 است و چون سطح معناداری برابر 001/0 کوچک‌تر از سطح معنا‌داری 05/0=α است. بنابراین قدرت رابطه بین عامل (برنامه درسی هوش اخلاقی) و مؤلفه‌های قابل‌مشاهده که هرکدام از این مؤلفه‌ها خود براساس نظریه بوربا دارای هفت زیر مؤلفه می‌باشند، سنجیده شده‌اند دارای وضعیت خیلی مطلوب است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.Compilation of moral intelligence curriculum for pre-primary school children based on Burba's theory

نویسندگان [English]

  • Parvaneh Mohebian 1
  • Badrosadat Daneshmand 2
  • Abas Rahmati 3
1 Master of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
2 Assistant Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
3 Associate Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman. Iran
چکیده [English]

The aim of the current research is to compile the moral intelligence curriculum of pre-primary school children based on Borba's theory. The current research is practical from the objective aspect and from the quantitative aspect, it is a quantitative research that was conducted with a descriptive-survey method in order to answer and collect the research data. . The statistical population of the research includes all educational and psychology specialists who are teaching in the country's universities (510 people), whose names were identified through the website of the Ministry of Science, Research and Technology. And 200 people have been selected by purposeful sampling and 180 people answered the researcher-made questionnaire. The research tool is a questionnaire made by the researcher, and the opinions of five professors of Shahid Bahonar University of Kerman were used to determine the validity of the questionnaire, and the validity of the questionnaire was 85%. In order to calculate and measure the reliability of the research tool, Cronbach's alpha coefficient was used and the reliability of the research tool was 98%. Analysis of research data at the level of descriptive statistics (prevalence, mean, standard deviation, minimum, maximum, table and graph, skewness and kurtosis, Mahalanobis test) using SPSS software and structural equation modeling method using AMOS 23 software. took The results obtained from the second-order confirmatory factor analysis show that the standard coefficients of the measurement of moral intelligence curriculum by objectives, content, teaching-learning process and evaluation are equal to 0.72, 0.94, 0.76, and 0.90 respectively. is 0 and because the significance level is equal to 0.001, it is smaller than the significance level of α=0.05. Therefore, the strength of the relationship between the agent (the curriculum of moral intelligence) and the visible components (goals, content, teaching-learning process and evaluation), each of these components, based on Borba's theory, has seven sub-components (common features, empathy, self-control, conscience, respect, (fairness and tolerance) are considered to have a very favorable status. Therefore, it can be said that these four components and its sub-components have been able to measure the hidden variable well.
 
Keywords: Curriculum compilation, moral intelligence, child, preschool, Borba's theory.
 
 
Abstract
The aim of the current research is to compile the moral intelligence curriculum of preschool children based on Barba’s theory. The method of the present research is descriptive-survey and the statistical population of the research includes all the specialists in educational sciences and psychology (510 people) who are teaching in the higher education centers of the country. of which 200 people have been selected by purposeful sampling. The research tool is a researcher-made questionnaire, the validity of which was 85%. The reliability of the tool was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 98%. Analysis of the research data was done at the level of descriptive statistics using SPSS software and structural equation modeling method using AMOS 23 software. The obtained results show that the standard coefficients of measuring the moral intelligence curriculum by means of goals, content, teaching-learning process and evaluation are equal to 0.72, 0.94, 0.76, and 0.90, respectively, and because the significance level is equal to 0.001 is less than the significance level of α=0.05. Therefore, the strength of the relationship between the factor (the curriculum of moral intelligence) and the observable components, each of which has been measured based on Barba’s theory, has seven sub-components, has a very favorable condition.
Keywords: curriculum development, moral intelligence, child, preschool, Barba’s theory.
Introduction
The first years of a child's life are considered one of the most important periods of his development, and what happens during this period fundamentally affects the subsequent growth of the child, and the knowledge he acquires during this period is very important and decisive (Taghipour, Lashkanari, Yousef Rashidi, 2015). The preschool period is the first stage of formal education. (Smith and Connelly, 2010) that its education is very important and vital for the child's development, and it requires a wealthy environment in the preschool to achieve harmony and promote the all-round development of the child, including: cognitive, physical and moral development (Yan, 2015).
The curriculum in early childhood is a program that focuses on the holistic development of the child. (Kabul, Modified translation, 2013). One of the factors that influence children's moods and help them grow and improve the child's learning in school is moral intelligence (Cooper and Schwartz, 2007, quoted by Rezapourmirsaleh and Shahidi, 2016). Barba (2011) defines moral intelligence as the capacity and ability to understand right from wrong, have strong moral beliefs and act on them, and behave in the right direction. According to him, the seven principles required for moral intelligence are: empathy, conscience and self-control, which are basic virtues, and the other four components include respect, kindness, tolerance and fairness, which help our children pass them when facing the inevitable moral pressures and challenges of life. Cultivating stable and strong personality traits depends on strengthening moral intelligence in childhood (Rashid, Parse, 2013).
Research methodology and tools
The current research is practical in terms of its purpose, and in terms of data collection, it is a descriptive-survey method. An online researcher-made questionnaire was used to collect the curriculum data, which included a total of 120 questions. To determine the validity of the questionnaire, according to the opinion of experienced professors and experts in this field, 0.85 was obtained, which is desirable. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.84.
Discuss:
The results of the present research indicate that the development of the components of moral intelligence can be included in the goals, content, and teaching-learning processes. This research has compiled the moral intelligence curriculum based on Barba’s theory for the pre-primary period and identified the elements that cause the development of moral intelligence in children of this period. According to the results of the research on the objectives of the moral intelligence curriculum in all the components of moral intelligence based on Barba’s theory including (empathy, self-control, conscience, respect, fairness and tolerance), the child will reach a stage where these components become a part of their conscious behavior. It must go through various steps that are mentioned in the designed program. Also, in the content of the children's moral intelligence curriculum, attention should be paid to the child's feelings and interests, and this work can be achieved with the variety of activities in the content and self-discovery of the child. It is also important to pay attention to the child's real life, to pay attention to the social, emotional and cognitive aspects of the child in the content, and in this way, audio files and scenarios should be used to familiarize the child with the desired component, the opportunity to think and act, and also to confront the child with the consequences. That work is beneficial. Also, the teaching-learning processes of children's moral intelligence curriculum should focus on the child's activeness, creating enjoyable experiences for him, diversity in activities, challenging the child, paying attention to the child's ability and interests, as well as displaying the components of moral intelligence by the teacher himself in practice and The problem of modeling the child should be considered. Teaching-learning processes in the designed curriculum should include: role playing teaching method, storytelling method, puppet show method, play performance, game, group discussion method, problem solving method, innovation method and brain opening method. Also, the evaluation of children's moral intelligence curriculum should be done in real situations and informally, in the form of problem solving and real life through continuous observation of the teacher. In the evaluation, paying attention to the child's strengths and emphasizing them, giving immediate feedback to the child and paying attention to the fact that the child should be compared according to his own progress and not with others. Also, the evaluation methods that should be used in the designed program.
Conclusion:
The results of the current research indicate that the professors of educational sciences and psychology of higher education centers, the curriculum of moral intelligence which has four main components, goals, content, teaching-learning process and evaluation methods, each of these components has seven sub-components based on Barba’s theory including (common characteristics, empathy, self-control, conscience, respect, fairness and tolerance). Due to the fact that there is no similar research to compare the development of moral intelligence curriculum from the point of view of experts, therefore, its sub-components approved, which are the goals, content, teaching-learning and evaluation processes,.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum compilation
  • moral intelligence
  • child
  • preschool
  • Borba's theory
  1. امینی‌مقدم، یاسمین؛ محمدرضایی، علی و مکوندحسینی، شاهرخ (1397)، «ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش اخلاقی کودکان مبتنی بر نظریه بوربا»، فصلنامۀ اندازه‌گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سال نهم، شمارۀ 34، ص45-27.
  2. آقا محمدی، جواد (1392)، «بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان»، پژوهشنامۀ تربیت تبلیغی، سال اول، شماره 2.
  3. آیتی، محسن؛ قرآنی سیرجانی، سیما و غلام‌پور، میثم (1397)، «تبیین عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی دانشآموزان ابتدایی مبتنی بر روان‌شناسی انسان‌گرا»، مجلۀ اخلاق زیستی، دوره 9، شماره 31، ص 61-47.
  4. بتول، سبزه (1394)، «طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان». فصلنامه مطالعات پیش‌دبستان و دبستان، دوره 1، شماره 1، ص 160-140.
  5. بنی‌اسدی، ابراهیم؛ برجعلی، احمد؛ مفیدی، فرخنده و بنی اسدی، فاطمه (1394)، «اثربخشی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 سال در مراکز پیش از دبستان»، فصلنامه مطالعات پیش‌دبستان و دبستان، سال اول، شمارۀ 1.
  6. ترابی، ژ. (1389). تأثیر آموزش گروهی بر هوش اخلاقی کودکان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، خوراسگان: دانشگاه آزاد اسلامی.
  7. تربتی‌نژاد، حسین؛ قاسم پور، صفیه و طاهونه بان گل خطمی، سمیرا (1400)، «اثربخشی قصه‌گویی بر میزان هوش اخلاقی و گنجینه لغات دانش آموزان پایه دوم دبستان». دوفصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، دوره هفتم، شماره1.
  8. تقی‌پور، حسینعلی، کشاورز، لشکناری و یوسف رشیدی، معصومه (1395). «دوره پیش‌دبستانی گام اول پیشرفت تحصیلی». کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. دوره 3.
  9. جلائی، مائده؛ چراغ ملایی، لیلا و خدابخش پیر کلانی، روشنک (1398)، «تأثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی»، فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی، دورۀ 15، شماره 54، ص 89-59.
  10. درنجفی شیرازی، مهناز؛ علی‌اکبری، مهناز و علیپور، احمد (1393)، «اثربخشی قصه‌گویی بر مؤلفه‌های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش‌دبستانی در شهر اصفهان»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 2، پیاپی 6.
  11. رضاپور میرصالح، یاسر و شاهدی، سمیه. (1396). «اثربخشی آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه‌گویی بر بهبود حالت‌های خلقی و رفتارهای یادگیری دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی». فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی، سال 55، شماره 3 (13). ص 194-175.
  12. سعدی‌پور، اسماعیل؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ خباز، هاجر؛ درتاج، فریبرز و خامسان، احمد (1396). «تأثیر آموزش برنامه‌ی ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه (PATHS) بر احترام، همدلی و خویشتن‌داری کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی»، فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، دورۀ 2، شمارۀ 4، ص 98-67.
  13. سیف، علی‌اکبر (1391)، روان‌شناسی تربیتی، ناشر: دانشگاه پیام نور.
  14. شیخ‌الاسلامی، علی و محمدی، نسیم (1398)، «اثربخشی آموزش مهارت‌های هوش اخلاقی بر سازش یافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانش آموزان زورگو»، مجلۀ علوم روانشناختی، دورۀ 18، شمارۀ 77، ص 527-519.
  15. صفری، محمود و نادرقلی، قورچیان.(1396)، «تحلیلی بر برنامه درسی پوچ در محتوای آموزشی»، دوره 14، شماره 27، ص 74-66.
  16. عقیلی، رمضان؛ علم‌الهدی، جمیله و فتحی واجارگاه، کوروش (1397)، «بسط مدل مفهومی مراتب و مراحل تحول اخلاقی با تاکید بر آرای ارسطو»، فصلنامة فلسفه و کلام اسلام آینه معرفت، دورۀ 18، شماره 55، ص 83-102.
  17. علیزاده، زهرا؛ دهقان، فاطمه و پروانه، الهام (1398)، «رابطه خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخالقی با پیشرفت تحصیلی»، فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، سال شانزدهم، شمارۀ 3.
  18. فیروزآبادی، مهشید و آقایی جشوقانی، اصغر (1400)، «اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی_رفتاری بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی»، پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، سال دهم، شماره دوم، پیاپی19.
  19. قدم‌پور، عزت‌اله؛ کلانتر، جهانگیر و یوسف‌وند، لیلا (1397)، «تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه‌ی قصه‌گویی بر بخشودگی بین فردی دانش آموزان». پژوهش در نظام‌های آموزشی، شماره 1.
  20. قدم‌پور، عزت اله؛ حیدریانی، لیلا؛ کلانتر، جهانگیری و نصیری هانیس، غفار (1399)، «تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوۀ قصه‌گویی بر سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانش‌آموزان»، فصلنامه علمی تدریس پژوهی، سال هشتم، شماره دوم.
  21. کهریزه، مهناز؛ رضاییان فرجی، حمید و زندی پور، طیبه (1397)، «تأثیر قصه گویی بر هوش اخلاقی و مؤلفه‌های آن در دانش آموزان دختر کلاس اول ابتدایی»، فصلنامۀ سلامت روان کودک، دورۀ 5، شمارۀ 2، ص 82-72.
  22. مشفقی، مریم و لطیفی، زهره. (1398)، «اثربخشی بسته آموزش پرورش مهارت‌های زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دانش آموزان دختر»، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 4، شماره 1، ص 162-145.
  23. مهروز، میکایا؛ شمسایی، محمدمهدی و براتیان، روح اله (1398)، «اثربخشی آموزش بردباری برسلامت روان و سازگاری کودکان پایه اول ابتدایی»، فصلنامۀ پژوهش در سالمت روانشناختی، دوره 13، شماره 4.
  24. میکله بوربا (1390)، پرورش هوش اخلاقی: هفت فضیلت اساسی که برای درست رفتار کردن به فرزندان باید آموخت، ترجمۀ فیروزه کاووسی، تهران: انتشارات رشد.
  25. نادری، سوسن (1395)، «شیوه‌های نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی»، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، دوره 9.
  26. نریمانی، محمد؛ محمدی، گلاویژ؛ الماسی راد، نسرین و محمدی، جهانگیر (1396)، «نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان»، مجلۀ روان‌شناسی مدرسه، دورۀ 6، شمارۀ 2، ص 145-124.
  27. وحدانی اسدی، محمدرضا؛ نوروزی، داریوش؛ فردانش، هاشم؛ علی‌آبادی، خدیجه و باقری، خسرو (1395). «اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی برای آموزش اخلاق»، فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی، دورۀ 12، شمارۀ 40، ص 211-191.
  28. وزیری یزدی، سعید؛ یوسفی، علی رضا و کشتی آرای، نرگس (1396)، «تبیین اهداف برنامه درسی پزوزش هوش اخلاقی کودکان دوره ابتدایی». پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال چهاردهم، دورۀ دوم، شماره 28، ص 23-15.
  29. ونیتا کول. (1393). برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان، ترجمه فرخنده مفیدی، تهران: انتشارات سمت.
  30. هومن، حیدرعلی. (1388). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل، انتشارات سمت، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.

 

 

  1. Akbulut, E. & Sen,H.H & Besiroglu, B. & Selcuk, B. (2019). The Role of Theory of Mind, Emotion Knowledge and Empathy in Preschoolers’ Disruptive Behavior. Journal of Child and Family Studies.
  2. Barbera, E. (2009). Mutual feedback in e-portfolio assessment: an approach to the netfolio system. British Journal of Educational Technology, 40 (2), 342–357.
  3. Clarken.R.H. (2009). Moral Intelligence in the Schools. Paper presented at the annual meeting of the Michigan Academy of Sciences, Arts and Letters Wayne State University, Detroit, MI.
  4. Karamad, J.& Fallah,V.& Salimi, L. (2020). Develop a Narrative Philosophy Education Program and Evaluate its Effectiveness on Moral Intelligence, Epistemological Beliefs and Emotional Self-Awareness in Adolescents. Iranian journal of educational Sociology. Volume 3, Number 2.
  5. Lipman , M. (2003). Thinking in Education (2nd Ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
  6. Naqashzadeh, M.& Sabahizadeh, M. (2016). The effectiveness of the moral intelligence components training on the social interaction of female junior high school students. Academic Journal of Psychological Studies 5, Issue 2, 128-134, 2016.
  7. Oskay, Z. F. (2008). The role of continuous assessment in primary school .Thesis of Master of education Doctoral dissertation. University of Zululand, Faculty of Education, Department of Foundations of Education.
  8. Osman, Y. (2019). The significance in using role models to influence primary school children’s moral development: Pilot study. Journal of Moral Education.
  9. Parker, J.G. & Asher, S.R. (2010). Friendship and friendship quality in middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29, 611-621.
  10. Patel, M . (2021). Moral Intelligence: A Conceptual Framework and School Implications. Journal of Multidisciplinary. Vol.06, Iss.08, pp. 10-15.
  11. Retnowat,G & Agoes Salim, R. M. & Saleh, A.Y. (2018). effectiveness of picture story books reading to increase kindness in children aged 5-6 years. Lingua Cultura, 12 (1), February 2018, 89-95.
  12. Saleh, K. (2018). Moral Intelligence and its Role in Formulating Children Characters. Multi-Knowledge Electronic Comprehensive, Journal For Education And Science Publications ( MECSJ ) ISSUE (7).
  13. Yan, z. (2017). Research on the infiltration of moral education in preschool education. 2017 International Conference on Advanced Education, Psychology and Sports Science (AEPSS 2017).