تأثیر آموزش به شیوه قصه‌گویی بر خلاقیت و رشد کلامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور؛ تهران،

3 دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

10.30465/fabak.2024.9808

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش به شیوه قصه­گویی بر خلاقیت و رشد کلامی دانش­آموزان دوره ابتدایی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، یک پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت از کلیة دانش­آموزان دوره ابتدایی شهر زواره در سال تحصیلی1400-1401 و حجم نمونه دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل است که از طریق روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور دستیابی به داده­های کمی بر اساس متغیرهای پژوهش از پرسشنامه خلاقیت عابدی (1368) و پرسشنامه رشد کلامی حسن‌زاده و مینایی(1380) استفاده شد و مداخله با ارائه هشت جلسه 45 دقیقه ای(هرهفته 3 جلسه) آموزش به شیوه قصه­گویی به گروه آزمایش انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار spss و آزمون کوواریانس صورت گرفت. یافته­های تحقیق حاضر نشان داد، آموزش به شیوه قصه‌گویی موجب افزایش 42 درصدی خلاقیت دانش‌آموزان و 53 درصدی رشد کلامی آنان می‌شود. بر این اساس پیشنهاد می‌شود معلمان دوره ابتدایی از روش­های مختلف قصه­گویی در فرآیند تدریس استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of storytelling education on elementary students' creativity and verbal development

نویسندگان [English]

  • Mehri Shahbazi 1
  • Seyed Mohamad Ghalamkarian 2
  • Farzaneh Habibpour 3
1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science in Payame Noor University, Tehran, Iran
2 . Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam-Noor University, Tehran, Iran
3 MSc. Student, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research was to investigate the effect of storytelling teaching on the creativity and verbal development of primary school students. This research was a semi-experimental research with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population used in this research is the college of primary school students of Zavareh city in the academic year 1400-1401, whose number was equal to 1161 people. The sample size in the present study was two groups of 15 people, experimental and control, which were selected through the available sampling method. Replacement of people in experimental and control groups was done based on random sampling. In order to obtain quantitative data based on research variables, Abedi's standard creativity questionnaire and Hassanzadeh and Minaei's standard verbal development questionnaire (2008) were used. In the present study, the intervention provided to the experimental group was eight sessions of 45 minutes (3 sessions per week) in the storytelling method. Analysis of the obtained data was done using spss software and covariance test. The findings of the present research have shown that teaching through storytelling increased students' creativity by 42% and their verbal growth by 53%. Based on this, it is suggested that primary school teachers use different storytelling methods in the teaching process.
Key words: storytelling, creativity, verbal development، Education
 
 
 
Introduction: Creativity is a category that has its special place in different fields. Considering that in today's world, cultivating creativity is one of the main axes of educational systems and teachers play a large role in the growth or suppression of students' creativity, educational psychologists believe that teachers can teach creative thinking methods and ways to strengthen creative abilities to people and to Especially for children and teenagers to learn.Today, various methods have been created to increase children's creativity. One of the significant artistic activities in this field is the use of the art of storytelling. Storytelling helps the development of children's mental and emotional abilities. Acquainting children with sounds, words, and language strengthens their imagination and curiosity and helps their brain development. Children distinguish between the real and imaginary world with stories, and this leads to an increase in their creativity.Based on this and considering the importance of paying attention to creativity in children on the one hand and paying attention to their verbal development on the other hand, and the effect that storytelling is likely to have on these two characteristics, further investigation in a more practical dimension in the field of the effect of storytelling on creativity And verbal development seems necessary, it is natural that investigating this issue can be influential in the field of children's education and have a decisive direction in cultivating the characteristics that influence children's creativity and verbal development. The purpose of the current research is to investigate the effect of storytelling teaching on the creativity and verbal development of primary school students.
Materials & Methods: The current research is practical in terms of purpose and semi-experimental in terms of type with a pre-test and post-test design with a control group. In order to collect data in this research, a field questionnaire was used in two phases, pre-test and post-test.In the post-test, after the storytelling sessions, the questionnaires were distributed among the experimental group. The statistical population used in this research is the college of primary school students in Zavareh city in the academic year 1400-1401, whose number is 1161 people according to the statistics obtained from the primary education department of Zavareh district education department with 20 primary schools. In order to determine the sample size in this research, random sampling method was used and the sample size is two groups of 15 people, experimental and control. In this research, Abedi's creativity questionnaire (1368) was used to measure creativity, and Hassanzadeh and Minaei's standard verbal growth questionnaire (1380) was used to measure verbal development.In order to check the validity of the creativity and verbal development questionnaire, face and content validity were used, and to measure the reliability using Cronbach's alpha method, the internal consistency for all variables and their dimensions was higher than 0.7, which shows the appropriate reliability of the tool used in the research. is ready For the intervention, questionnaires were first distributed between the two groups, and after collecting the initial questionnaires, eight 45-minute sessions (3 sessions per week) were planned for both groups. And in each session, for the experimental group, education was provided in the storytelling method, and for the control group, education was provided in the traditional way. Finally, the questionnaires were again distributed between the two groups. In order to analyze the data, SPSS version 24 statistical software was used.
Discussion & Result: In the descriptive part of this research, frequency distribution tables, cumulative frequency percentage and mean, standard deviation statistics were used, and in the inferential part, analysis of covariance was used to check the research hypotheses.The findings of the research in the descriptive part showed that the largest number of statistical samples participating in this research were boys and most of the subjects were studying in the sixth grade and the least of them were studying in the third, fourth and fifth grades. In this research, the Shapiro-Wilk test was used to investigate the distribution of the components of two creativity and verbal development questionnaires. Based on the results of this test, the scores of the components of creativity and verbal development both had a normal distribution. Examining the variance homogeneity of post-test scores in both control and experimental groups using Levin's test showed that the calculated significance levels of Levin's F confirm the null hypothesis in these scores. In the end, the results showed that teaching through storytelling increases students' creativity by 42% and their verbal growth by 53%. The findings confirmed the findings of previous researchers in this field.
Conclusion: The present study showed that teaching in the way of storytelling increases the score in the creativity components of students and Verbal development of students is effective. In line with the results of the present research, it is suggested that teachers use storytelling in their teaching process. It is also suggested that education and training should organize workshops to identify traditional storytelling methods and creative storytelling for teachers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • storytelling؛ creativity؛ verbal development
  • Education
باقری کاهکش, سولماز, عابدی تراب(1400).. چگونه توانستم با روش قصه گویی و نمایش خلاق به رشد و شکوفایی خلاقیت انشای دانش آموزانم کمک کنم؟. مطالعات کارورزی در تربیت معلم،سال اول،ش(3)، ص160-148.
جلیلی، مهراب. ( 1389 ). بررسی رابطه رضایت شغلی و میزان خلاقیت مدیران آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
چمبرز، دیویی.(2016). قصه گویی و نمایش خلاق. مترجم ثریا قزل ایاغ. تهران: مرکز دانشگاهی.
حاجی‌قاسمی ،فاطمه،دهقان منشادی ،منصور و میرانی سرگزی ،نرگس.(1398).نقش ادبیات داستانی و قصه‌گویی در پرورش خلاقیت و تفکر خلاق در کودکان.سومین همایش ملی روانشناسی تعلیم و تربیت و سبک زندگی.دانشگاه پیام نور استان قزوین.
حسن‌زاده، سعید؛ مینایی، اصغر (1380). انطباق و هنجاریابی آزمون ارشد زبان TOLD-P3 برای کودکان فارسی زبان تهرانی. فصلنامه کودکان استثنایی. 1(2): 119-134.
حسینی، افضل السادات. ( 1391 ). ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن. مشهد: انتشارات قدس رضوی.
حقی، پیمان.(1399). اثربخشی آموزش با روش قصه گویی بر هوش کلامی، گنجینه لغات و خلاقیت کودکان پسر مقطع ابتدایی،سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی،همدان
حنیف، محمد (1383). فایده‌های قصه‌گویی، کتاب ماه «ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان»، 7(6): 97-100..
دادستان، پریرخ. ( 1398 ). ارزیابی شخصیت کودکان. تهران: انتشارات رشد.
دباغ‌خیابانی، محمد؛ عرب، محمد؛ دباغ‌خیابانی، نجمه سادات؛ باقری، مصطفی (1402). روش تدریس قصه‌گویی اصولی و کاربردی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی کودکان و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، دوازهمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
درفشیده، زهره (1401). بررسی اثربخشی بازی های نمادی بر رشد کلامی دانش آموزان اول ابتدائی شهرستان بروجن در درس فارسی. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 11: 81- 92.
سیف‌هاشمی، فخرالسادات. ( 1393 ). رابطه خلاقیت و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانهای تهران. نوآوری های آموزشی. سال(7): 12-24.
شاهوارپورنجف‌آبادی، دانیال؛ رحمانی، ابولفضل (1401). بررسی تأثیر قصه‌گویی بر افزایش خلاقیت کودکان. چهارمین همایش ملی تحقیقات میان‌رشته‌ای در علوم مهندسی و مدیریت، تهران. SID.https://sid.ir/paper/949977/fa
شبیب اصل، نادره؛ نادری، فرح و مکوندی، بهنام (1393).تاثیر قصه گویی بر هوش کلامی (لغات، اطلاعات عمومی، درک مطلب) کودکان پیش دبستانی،کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی ،تهران.
صادقی، سمیه و قاسمی گوربندی، بتول،(1399)،بررسی اثربخشی استفاده از روش های قصه گویی بر افزایش دامنه لغات گفتاری دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه یک سال 98-99،دومین کنفرانس ملی یافته های نوین یاددهی-یادگیری در دوره ابتدایی،بندرعباس.
قنبری‌طلب، محمود؛ قنبری‌طلب، لیلا؛ نادری لردجانی، مریم؛ قنبری، علی (1394). " بررسی رابطه هوش کلامی، دیداری وبین فردی با سبک های مدیریت کلاس معلمان مقطع ابتدایی" . دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
لالی، راحله(1390). چگونگی استفاده از تخیل شنوندگان، مقالات برگزیده قصه گویی، نهمین جشنواره قصه گویی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
محمدی نصرآباد، محدثه؛ علوی لنگرودی، سید کاظم؛ زندوانیان، احمد و استبرقی، مهدیه (1398). اثربخشی آموزش ارزش‌های اخلاقی (از طریق قصه‌گویی و پویانمایی) بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. تفکر وکودک. 10(2): 227-247. doi: 10.30465/FABAK.2020.4962
مرمصی, علی, حیدری,احمدی(1400). بررسی تاثیر استفاده از چند رسانه ای های آموزشی در قصه‌گویی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان سوسنگرد. نشریه پژوهش‌های تربیتی.9(13):43-31.
مهاجری،زهرا(1388). قصه و قصه گویی.مشهد : انتشارات جهاد دانشگاهی.
نوردی‌فهادانی، نجوا؛ دهقان منشادی، منصور (1402). آموزش مفاهیم علوم با استفاده از روش قصه گویی و بررسی اثربخشی آن بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر یزد. فصلنامه تخصصی پژوهش در آموزش علوم تجربی، 8: 30-40.
واحدی, قلتاش، عباس، چرخ آبی، پریسا. (1399). تاثیر آموزش مفاهیم علوم به شیوه قصه گویی بر مهارتهای اجتماعی و هوش کلامی نوآموزان دو زبانه دوره پیش دبستانی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 10(38): 81-110.
همتی، اسماعیل. ( 1397 ). تمرین خلاقیت. تهران: انتشارات قطره، چاپ اول.
Atta-Alla, M. (2012). Integrating language skills through storytelling. English Language Teaching (5) 12: 1-13.
Belda-Medina, Jose (2021). Promoting inclusiveness, creativity and critical thinking through digital storytelling among EFL teacher candidates.  International Journal of Inclusive Education, 26(2):109-123. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2021.2011440
Carolyn Yang, Y. T. ; Chen, Y. C.; Hung, H. T.(2022). Digital storytelling as an interdisciplinary project to improve students’ English speaking and creative thinking. Computer Assistend Language Learning, 35(4): 840-862. DOI: https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1750431
Daykin, N. McClean. S & Bunt.L. (2017). Creativity, identity and healing: participants accounts of music therapy in cancer care, Health, 11(3), 349 – 370.
Gresham, Peta (2014). Fostering Creativity Through Digital Storyteling ”It’s a paradise inside a cage”. English Teachers Association of NSW, mETAphor, Issue 1: 47-55.
Johnson, M. (2007).The art of therapeutic story-telling. Available in :http// www.macmh . org/programs–services.                                                                              
Kim, M. (2010). The effects of storytelling on adult English language learners Linguistic Research, 27(3): 447-473.
Lucarevschi, C. R. (2016). The role of storytelling in language learning: A literature review. Working Papers of the Linguistics Circle of the University of Victoria 26(1): 24–44.
Oana, S.; Cornelia, S.(2017). THE ROLE OF STORYTELLING ACTIVITIES IN FOSTERING CREATIVITY FOR PRESCHOOL CHILDREN. Romanian Journal of Experimental Applied Psychology, 8: 110-115.
Tabieh, A. A. S., Al-Hileh, M. M., Abu Afifa, H. M. J., & Abuzagha, H. Y. (2021). The effect of using digital storytelling on developing active listening and creative thinking skills. European Journal of Educational Research, 10(1): 13-21.https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.1.13.
Torrance, M. P., (1979). Talent and creativity skills and ways to test them and breed them. Translated to Persian by Hasan Qasemzadeh. Fifth edition, 2013. Tehran: Donyaye Nov.
Wajnryb, R. (2003). Stories: Narrative activities in the language classroom. Cambridge Handbooks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University press.
Choo, Y. B; Abdullah, T.; Mohd Nawi, A. (2020). "Digital Storytelling vs. Oral Storytelling: An Analysis of the Art of Telling Stories Now and Then," Universal Journal of Educational Research, 8(5A): 46 – 50.  DOI: 10.13189/ujer.2020.081907.