تفکر وکودک

تفکر وکودک

مطالعه تاثیر تبلیغات دیجیتالی بر تفکر خلاق کودکان (مطالعه موردی : محصولات کودکانه)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 گروه علمی مدیریت فناوری، واحد تهران غرب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، بازاریابی، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
3 استادیار، گروه بازاریابی، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
10.30465/fabak.2025.49945.2385
چکیده
هدف: کودکان در سراسر جهان برای هر دسته از کالاها، از اسباب بازی‌ها و پوشاک گرفته تا تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و حتی خدمات مالی، به یک بخش مهم و منحصر به فرد در بازار تبدیل شده‌اند. با این نگاه و با توجه به هدف اصلی تحقیق که «تاثیر تبلیغات دیجیتالی بر تفکر خلاق کودکان» می‌باشد، تحقیق حاضر انجام شده است.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نوع مطالعه تحلیلی می باشد. از ابزار پرسشنامه و طیف لیکرت برای اندازه‌گیری شاخص‌های تحقیق استفاده شده است. این ابزار با با استفاده از روایی صوری و همگرا و پایایی ضریب الفاکرونباخ و ترکیبی مورد بررسی قرار و تایید گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل 300  نفر از مدیران، کارشناسان، اساتید و خبرگان در حوزه تبلیغات دیجیتالی و محصولات آموزشی و کمک آموزشی خلاقانه کودکان و والدین بوده است. براساس روش فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد 169 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب که در نهایت پرسشنامه تحقیق را تکمیل کرده‌اند. 
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد؛ . آثار روانی و اجتماعی با نوآوری ارتباط معناداری دارد. تعامل با کاربر با نوآوری ارتباط معناداری دارد. نگرش مثبت با نوآوری ارتباط معناداری دارد. نوآوری با تفکر خلاق کودکان ارتباط معناداری دارد. آثار روانی و اجتماعی  با تفکر خلاق کودکان از طریق نوآوری ارتباط معناداری دارد. تعامل با کاربر با تفکر خلاق کودکان از طریق نوآوری ارتباط معناداری دارد. نگرش مثبت با تفکر خلاق کودکان از طریق نوآوری ارتباط معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: تبلیغات دیجیتالی امروزه از رسانه‌های متنوعی شامل شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، بازی‌های دیجیتال و برنامه‌های آموزشی آنلاین استفاده می‌کند تا به کودکان پیام‌هایی را انتقال دهد. این پیام‌ها نه تنها شامل اطلاعات تبلیغاتی درباره محصولات خاص هستند، بلکه قادرند انگیزه‌ها، خواسته‌ها و الگوهای رفتاری را نیز در کودکان شکل دهند. این امر می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم، بر تفکر خلاق و نوآوری آنها تأثیر بگذارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Studying the impact of digital advertising on children's creative thinking (Case study: children's products)

نویسندگان English

shadi gorjiduoz 1
Abbas Asadi 2
Mahmonir Bayanati 3
1 Department of technology Management, WT.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Marketing, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin,,Iran.
3 Assistant Professor, Marketing Department, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran
چکیده English

Objective: Children all over the world have become an important and unique segment in the market for every category of goods, from toys and clothing to mobile phones, computers and even financial services. With this in mind and considering the main objective of the research, which is "the impact of digital advertising on children's creative thinking", the present study was conducted.
Method: The research method of the present study is descriptive in terms of purpose and analytical study type. A questionnaire and Likert scale were used to measure the research indicators. This tool was examined and confirmed using face and convergent validity and Cronbach's alpha and composite reliability. The statistical population of this study included 300 managers, experts, professors and experts in the field of digital advertising and educational products and creative educational aids for children and parents. Based on the Cochran formula method, the sample size was 169 people selected based on the random sampling method, who finally completed the research questionnaire.
Findings: The results of the study show; . Psychological and social effects are significantly related to innovation. User interaction is significantly related to innovation. Positive attitude is significantly related to innovation. Innovation is significantly related to children's creative thinking. Psychological and social effects are significantly related to children's creative thinking through innovation. User interaction is significantly related to children's creative thinking through innovation. Positive attitude is significantly related to children's creative thinking through innovation.
Conclusion: Digital advertising today uses a variety of media, including social networks, websites, digital games, and online educational programs, to convey messages to children. These messages not only include advertising information about specific products, but are also able to shape children's motivations, desires, and behavioral patterns. This can directly or indirectly affect their creative thinking and innovation.
Keywords: Psychological effects of digital advertising, Social effects of digital advertising, Digital advertising innovation, User interaction in digital advertising, Attitude in digital advertising.
 
Given that children worldwide have emerged as a distinct and influential consumer segment across various product categories—from toys and fashion to technology and financial services—this study aims to examine the impact of digital advertising on the development of children’s creative thinking.
The research method of the present study is descriptive in terms of purpose and analytical study type. A questionnaire and Likert scale were used to measure the research indicators. This tool was examined and confirmed using face and convergent validity and Cronbach's alpha and composite reliability. The statistical population of this study included 300 managers, experts, professors and experts in the field of digital advertising and educational products and creative educational aids for children and parents. Based on the Cochran formula method, the sample size was 169 people selected based on the random sampling method, who finally completed the research questionnaire.
The results of the study show; . Psychological and social effects are significantly related to innovation. User interaction is significantly related to innovation. Positive attitude is significantly related to innovation. Innovation is significantly related to children's creative thinking. Psychological and social effects are significantly related to children's creative thinking through innovation. User interaction is significantly related to children's creative thinking through innovation. Positive attitude is significantly related to children's creative thinking through innovation.
Conclusion:
Digital advertising today uses a variety of media, including social networks, websites, digital games, and online educational programs, to convey messages to children. These messages not only include advertising information about specific products, but are also able to shape children's motivations, desires, and behavioral patterns. This can directly or indirectly affect their creative thinking and innovation.

کلیدواژه‌ها English

Psychological effects of digital advertising
Social effects of digital advertising
Digital advertising innovation
User interaction in digital advertising
Attitude in digital advertising
  1. امانی ، غفور و آذر نوید ، فریده (۱۳۸۰) کتابخانه‌های مدارس و نقش آنها در ایجاد عادت مطالعه در دانش آموزان ، اردبیل ، انتشارات تراز.

    بیابانگرد, & حسینی‌انجدانی. (2002). بررسی نظری تاثیر آگهی های تبلیغات تلویزیون بر نگرش‌ها و رفتار کودکان. پژوهش های ارتباطی, 29(9), 249-259.‎

    جهانی، جعفر. (1387). آموزش تفکر خلاق به نوجوانان: رویکرد پژوهش - محور. اندیشه های نوین تربیتی، 4(3)، 29-53.

    حسنی، کاظم و محمدی، عیسی،1398،بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر تفکر خلاق کودکان مراکز پیش دبستانی شهر مریوان،سومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی،تهران.

    خوش طینت بهناز، ثابت پریسا ، مظاهری پیمان (1397) تاثیر تبلیغات مخصوص کودکان بر الگوی رفتار آنان. رسانه/ سال سی ام/ شماره1

    دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل. (1383)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: نشر صفار.

    دلاور، علی. (1384). روش‌های آماری در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات سهامی انتشار.

    ذاکری، پدیده و مسعودی، نازنین،1398،مروری بر تاثیر تبلیغات بر کودکان،دومین همایش ملی پیشرفت های نوین در عرصه علم و فرا علم،مشهد،.

    راوری ، ماشاالله (۱۳۸۲)، چگونه کودکان خود را به مطالعه علاقه مند کنیم تهران، چاپ دوم، انتشارات مدرسه.

    زنگنه، حسین، موسوی، سیده رقیه، و بدلی، مهدی. (1392). تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(2)، 39-59.

    سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس. (1386). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ سیزدهم، تهران، نشر آگه.

    شکوهی یکتا محسن و ،پرند اکرم (۱۳۸۹) ناتوانیهای یادگیری تهران موسسه انتشاراتی تیمورزاده،ن شرطیب.

    شکوهی یکتا، محسن و ،پرند اکرم (۱۳۸۹). روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی :تهران موسسه انتشاراتی تیمورزاده، نشر طیب.

    شهرآرای، مهرناز، سیدان، ابوالقاسم، و فرزاد، ولی اله. (1381). تحلیل خلاقیت در کودکان: معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت . روانشناسی و علوم تربیتی، 32(2)، 191-213.

    فرهودی، هاجر،1387،بررسی تاثیر استفاده از بازی های آموزشی رایانه ای بر افزایش خلاقیت کودکان مقطع سوم دبیرستان،اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و نوآوری ایران،تهران.

    کیوان، ابراهیم و سبحانی، عیسی و آذرنیا، سیدفرج اله و سهرابی، طاهره،1401،خلاقیت و تفکر خلاق در دانش آموزان،یازدهمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره،شیروان.

    منصوری، ابوالفضل، شمسی، علی، مرتضوی ورزنه، سیدحامد، و منصوری، محمد. (1395). نقش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در یادگیری دانش آموزان. کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.

    اخوان، پیمان و احمدی، روح اله و باقری مقدم، ناصر و تقوی، میر حمید،1400،ارزیابی نقش بازی پردازی و ماهیت اجتماعی فناوری در فروشگاه های اینترنتی (مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی مدیسه)،

    مختاری، لیلا، خدامی، سهیلا، و اصانلو، بهاره. (1400). تاثیر تجربه فعالیت های بازاریابی گیمیفیکیشن بر ابعاد هواخواهی برند با تمرکز بر نقش ارزش برند. مدیریت بازرگانی، 13(1 )، 184-208. 

    نوری، محمدرضا و حسینی، زهرا و کیقبادی، اعظم،1399،بررسی تاثیرگذاری فضای مجازی بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی (مطالعه موردی: دبستان شاهد پسرانه زاهدان)،هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران،تهران.

    جدیدی محمدآبادی، اکبر و دشتی، نرگس،1401،اثر بخشی شبکه های اجتماعی مجازی بر میزان پرخاشگری و تفکر خلاق دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر یزد.

    Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M. A. B., & Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 105227.

    Clement, J. (2020), “Most popular mobile shopping apps in the United States as of september 2019, by monthly users. Statista: mobile internet & apps”, available at: www.statista.com/statistics/579718/mostpopular-us-shopping-apps-ranked-by-audience/ (accessed 10 September 2020).

    Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.

    Dontsov, A. I., & Perelygina, E. B. (2014). Humanities’ approaches to interpretation of criteria for singling out content exposing children to negative informational and psychological effects. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146, 134-140.

    1. Cullinan Bernice (2000) "Independent reading and school achievement ". Printed with permission from the U.S. Department of Education. New York University, ALA.

    Hajduova Zuzana, Hutmanov Nikoleta, Jusko Lubor, Ludovít Molitoris,(2021). The Influence Of Advertising On Childeren's Buying Behavior: A Case Study In Slovakia. Marketing and Management of Innovations. Issue 3,

    Ipsos (2019), “Think with Google. Retrieved 2020”, available at: www.thinkwithgoogle.com/marketingstrategies/app-and-mobile/smartphone-shopping-with-rewards-or-points/ (accessed 10 September 2020).

    Langrial, S., Kashif, M., & Ehsan, U. (2014). Exploring attitudes of Pakistani and Canadian children towards television advertisements: A cross-cultural comparative analysis. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 10(3), 191-201.

    Müller-Stewens, J., Schlager, T., Häubl, G., & Herrmann, A. (2017). Gamified information presentation and consumer adoption of product innovations. Journal of Marketing, 81(2), 8–24.

    Nithya,N.,Anjani,P.K., Saravanan,S.(2021) Influences Of TV ads and child responsibilities on the buying behavior of parents– A Study on Consumer Psychology Of children. Volume 8, Issue 2.

    Shabbir, M.,S.(2016) The Impact of Advertisement on Buying Behavior of the Children. Arabian Journal of Business and Management Review

    Shankar, V. (2016). Mobile marketing: The way forward. Journal of Interactive Marketing, 34, 1–2.

    Shukla, P.S. and Nigam, P.V. (2018), “E-shopping using mobile apps and the emerging consumer in the digital age of retail hyper personalization: an insight”, Pacific Business Review International, Vol. 10 No. 10, p. 131139.

    So, K. K. F., King, C., Sparks, B. A., & Wang, Y. (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International journal of hospitality management, 34, 31-41.

    Tobon, S., Ruiz-Alba, J. L., & García-Madariaga, J. (2020). Gamification and online consumer decisions: Is the game over?. Decision Support Systems, 128, 113167.

    Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.

    Budiarti, E. (2024). Utilization of Smart Telephone Technology in Exploration Activities to Increase Early Childhood Creativity: Case Study at RA Al-Islam Petalabumi. Assyfa Journal of Multidisciplinary Education, 1(1), 38-41.


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 14 مهر 1404