الف ) فارسی :
اسمیت، فیلیپ (1382). ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، محمدرضا بهرنگی، تهران: کمال تربیت.
ایروانی، شهین (1388). نظریه و عمل در تربیت، تهران: علمی فرهنگی.
ایروانی، شهین؛ محمدرضا شرفی و مراد یاری دهنوی (1387). «چرا معلمان به آموختن فلسفه تعلیم و تربیت نیاز دارند؟»، فصلنامه تعلیم و تربیت،س 93.
باقری، خسرو (1386). دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: علم.
باقری، خسرو (1382). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چاپ هشتم، تهران: مدرسه.
باقری، خسرو (1382). هویت علم دینی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
باقری، خسرو و شهین ایروانی (1380). جایگاه نظریههای تربیتی در عمل معلم، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، س 31، ش 2.
بنیاد حکمت ملاصدرا (1384). «ارزیابی کلاسهای پژوهش جمعی»، خردنامه صدرا( ویژهنامه فلسفه برای کودکان )، س 1،ش 1.
پناهی، زهرا و محسن نورعلی (1390). «ارتباط اجتماع پژوهشی در برنامه فلسفه برای کودکان با روشهای تدریس فعال و مشارکتی»، مجله تفکر و کودک، س 2 ،ش 2.
تورنس، ب (1373). استعدادها و مهارتهای خلاقیت، ترجمه قاسمزاده، تهران: دنیای نو.
جهانی، جعفر (1385). «بررسی تحلیلی و مقایسه ای تأثیر رویکردهای مختلف آموزش خلاقیت بر پرورش روحیه ی پژوهشگری کودکان و نوجوانان»، مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز، دوره 25.
حیدری، محمدحسین و محمدجعفر پاکسرشت و مسعود صفایی مقدم (1384). «آموزشوپرورش آیندهنگر»، نشریه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، س 12، ش 4.
ذهبیون، لیلا و غلامرضا احمدی (1388). «تفکر خلاق و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان(اصفهان)، ش 21.
راسل، برتراند (1382). عرفان و منطق، ترجمه نجف دریابندری، چاپ دوم، تهران: ناهید.
راصد، سعید (1385). «آموزش مستقیم یا یادگیری فعال»، رشد تکنولوژی آموزشی، س 4، ش5.
شارپ، آن مارگارت و لورنس جوزف اسپلیتر (1387). بیمارستان عروسکها همراه باراهنمای معلم " با دنیای من آشنا شوید"، ترجمه فاطمه رنجبران، تهران: شهرتاش.
شریعتمداری، علی (1380). اصول تعلیم و تربیت، تهران: دانشگاه تهران.
شریعتمداری، علی (1383). روشنفکر کیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند .
شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر، تهران: سمت.
شمشیری، بابک (1386). «تبیین عناصر بنیادی پرورش تفکر». اندیشههای نوین تربیتی، دورهی3، ش 3 و 4
شوشتری، اکرم؛ مسعود صفایی مقدم و منصور مرعشی (1392 ). «مطالعه تطبیقی آراء تربیتی ژان پیاژه و متیو لیپمن با تأکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان». پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت،س1، ش3.
صفایی مقدم، مسعود (1377). «برنامه آموزش فلسفه به کودکان»، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، س 8، ش 26و27.
عسکری، محمد (1386). «تأثیر روشهای آموزش خلاقیت بر میزان خلاقیت دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی»، پژوهشهای روانشناختی، دوره10، ش3 و 4.
فضلی خانی، سعید (1382). راهنمایی عملی روشهای مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران: آزمون نوین.
فیشر، رابرت (1385). آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیان زاده، اهواز: رسش.
قائدی، یحیی ( 1388 ). «برنامه آموزش فلسفه به کودکان در دوره راهنمایی و متوسطه»، مجله فرهنگ، دوره 22، ش1.
محمد زاده، رضا (1386). «آموزش فلسفه به کودکان»،www.p4c.ir.
مرعشی، سید منصور؛ جمال حقیقتی و زهرا بنارکی مبارکی و کیومرث باشلیده (1386). «بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی بر پرورش مهارتهای استدلال در دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، س 2، ش7 .
موسوی، فاطمه سادات(1389). «بررسی چالشها و فرصت های آموزش فلسفه به کودکان و ارائه الگویی مطلوب برای آموزشوپرورش ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ناجی، سعید (1387). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناجی، سعید؛ سمیه خطیبی مقدم (1389). «آموزش تفکر به کودکان راهی برای دستیابی به صلح جهانی». تفکر و کودک، ش 2، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هدایتی، مهرنوش (1393). «مطالعه تطبیقی دورههای تربیت مربی برنامهی «فلسفه برای کودکان» در ایران و کشورهای پیشرو و ارائه الگوی مناسب برای ایران»، دو فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 5، ش1.
هینز، جوانا و دیوید کندی و دیوید وایت (1389). فیلسوفان کوچک، ترجمه یحیی قائدی، تهران: آییژ.
یاری دهنوی، مراد (1392). «زیستنگاری و روایت فهم معلمان از نقش فلسفه تربیت در تحول عملکرد آنان»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، س 3، ش2.
ب ) انگلیسی :
Abbey, N (2007). “Developing 21 St Century Teaching And Learning: Dialogic Literacy”. Available At: Http:// Www.Newhorizons.Org/Strategies/Litercy/Abbey.Htm.
Alexander, R. J (2005). Towards Dialogic Teaching: Rethinking Classroom Talk, York: Dialogos.
Bohm, D (1996). On Dialogue, Edited By Lee Nichol, London: Routledge.
Bonnets, M (1995). “Teaching Thinking and the Sanctity of Content”, Journal of Philosophy of Education, Vo. 29, No.3.
Bottery, M (1990). The Morality Of The School: The Theory and Practice of Values in Education, London: Cassell Educational Limited.
Carr, David (1992). “Practice Enquiry, Values and Problems of Educational Theory”. Oxford Review of Education, Vol.18, No.3.
Carr, David (1995). “Is Understanding the Professional Knowledge of Teachers A Theory- Practice Problem?”, Journal of Philosophy of Education, Vol. 29, No. 3.
Cinisomo, S.L & et al (2009). “ A Qualitative Study of Early Childhood Educators Belife about Key Preschool Classroom Experiences”, Early Childhood Reasherch &Practice, Vol. 11, No. 1.
Dolimpo.L (2016). “ Philosophy for Children Meets the Art of Living: a Holistic Approach to an Education for Life”, Philosophical Inquiry in Education,Vol. 23, No. 2.
Egan, K (1988). Teaching as Storytelling: An Alternative Approach To Teaching and the Curriculum, London Ont: University Of Western Ontario.
Eisner, Elliot W (1979). The Educational Imagination, U.S.A. : Mcmillam Publisher Co. Inc.
Elyas, I (2001). “ Rational Education(A. Zarrabi, Trans.)”, Journal of Knowledge, No. 44.
Evans, Clyde (1978). The Feasibility of Moral Education, In: M. Lipman and A. M. Sharp (Eds.). Growing Up With Philosophy, Philadelphia Temple University Press.
Fisher, Robert (2001). Value for Thinking, Oxford: Nash Pollock.
Foster, P (1997). “ Classifying Approaches To and Philosophies of Elementary Thinking”, The Journal of Philosophy for Children, Vol. 12, No. 2.
Hagaman, S (1990). “Feminism Inquiry in Art Itistory”, Art Criticism and Aesthetics: An Overview for Art Education, Studies in Art Education, Vol. 32, No. 1.
Harris, Ilene B (1985). “An Explanation of the Role of Theories”, Journal of Curriculum and Supervision, Vol. 1, No. 1.
Korthagen, F. A. J (2004). “ In search of The essence of a Good Teacher: Towards a More Holistic Approach in Teacher Education”, Teaching & Teacher Education, Vol.20, no. 1.
Lipman, M (1997). “ Philosophical Discussion Plans and Exercises”, Critical and Creative Thinking, Vol. 5, No. 1, Cambridge.
Lipman, M. And Sharp, A.M. And Oscanyan, F.S (1980): Philosophical Inquiry: Instructional Manual to Accompany Harry, Secound Edition, Montclair, N.J.: IAPC.
Lipman, Matthew (1980). Philosophy in the Classroom, Temple University Press.
Lipman, Matthew (1991). Thinking in Education, Cambridge, Massachusetts: Cambridge University Press
Lyle S (2007). “Talking To Learn: The Voices Of Children Aged 9-11”, Engaged In Role Play, Language and Education, Vol.16,No. 4.
Morrison, G, S (2014). Early Childhood Education Today(13th Edition),Pearson.
Murehouse, R (1993). “Philosophy for Children, Curriculum and Practice”, In Thinking, Vol. 1, No. 3.
Orlando, M (2013). Nine Characteristics of Great Teacher, Faculty Focus: Higher Teaching Strategies from MAGNA publication.
Pinney, R (1983). Creative Listening. London: A to Z Printers & Publishers.
Splitter, L. J. And Ann Margaret Sharp (1995). Teaching for Better Thinking; the Classroom Community of Enquiry. Melbourn: Acer.
Stanley, S. With Bowkett, S (2004). But Why? Developing Philosophical Thinking in the Classroom. Stafford: Network Educational Press.
Sternberg, R. And Lubart, T (1999). The Concept of Creativity: Prospects and Paradigms, In R. Sternberg(Ed.), Handbook of Creativity. Cambridge University Press.
Thwaites, H (2005). “Can Philosophy for Children Improve Teaching and Learning within A trainment Target 2 of the Religious Education?”, Education, vol. 33, no. 3.
Torrance. E. P (1981).Creative Teaching Makes a Difference. In J.C. Gowan Khatana, & E.P. Torrance(Eds). Creativity: Its Educational Implications(2ed.Pp99-108) Dubuque, IN: Kendall Hunts.
Trageon, W (2009). The Place of Philosophy In Preparing Teachers to Teach Pre – College Philosophy. APA. New York: Josep S College.
Vansieleghem, Nancy (2006). “ Listening To Dialogue”, Studies In Philosophy and Education: Vol. 25, No. 1.
Wiemer,M (2011). Four Characteristics of Successful Teachers, Faculty Focus: Higher Teaching Strategies from MAGNA publication.
Wilks, S (2004). Background to Thinking Curricula: Theories Concerning Thought and Language, Designing a Thinking Curriculum, Melbourne: Australian Academy of the Arts.