نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دین و رسانه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study indicates the characteristics and transformation of the child discourses since the very beginning of the publication of “Roshd-E-Daneshamooz” magazine from January 1965 till 2018 in Iran. Based on Foucauldian conception of disciplinary power and Van Leeuwen’s critical discourse analysis method, this article studies a) characteristics and diversity of the child discourses in the magazine, b) transformation or consistency of child discourses and its causes, and c) the relationship between power and child discourses. Findings show there exist eight child discourses in the stories published in the second Pahlavi era which are reproduce in Islamic republic as well as seven new ones. Also, each child discourse indicates a binary opposition in child -adult relationship. Critical analysis of the child discourses shows that children are always in the inferior position comparing to adults. Inferior-superior relationship between children and adults intensifies hierarchical relationships in the society. This kind of relationship causes to power imbalance and intensifies the hierarchical relationship in society which can maintain the existing order.
کلیدواژهها [English]
منابع فارسی
اسمیت، فیلیپ. (2001). درآمدی بر نظری فرهنگی. ترجمهی حسن پویان. چ سوم. تهران: دفتر پژوشهای فرهنگی
بهرامی کمیل، نظام. (1391). نظریه رسانه (جامعه شناسی ارتباطات). چ دوم. تهران: انتشارات کویر.
پدرام، نگار. (1389). بررسی مسائل و چالشهای مطبوعات کودک و نوجوان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
حسنپور، آرش؛ آقابابایی، احسان. (1395). «از موقعیت کودکانه تا نقش مردانه بازنمایی کودکی و نقشهای جنسیتی در تبلیغات تلویزیونی». درآمدی بر مطالعات کودکی در ایران (چاپ یکم). ویراستهی محمدسعید ذکایی (336-303).
حجوانی، مهدی. (1394). فراز و فرودهای شعر کودک و شعر نوجوان ایران در سه دهه پس از انقلاب. ادب فارسی، 5(1)، 81-100.
حسنپور، آرش؛ آقابابایی، احسان. (1395). از موقعیت کودکانه تا نقش مردانه بازنمایی کودکی و نقشهای جنسیتی در تبلیغات تلویزیونی. درآمدی بر مطالعات کودکی در ایران (چاپ یکم). ویراستهی محمدسعید ذکایی (336-303).
حسیننژاد، زهرا؛ قاسمی، پریسا. (1393). مکانیسم بازنمایی تصویر کودک در ساختار روایتی وتصویر سازی کتاب دیگر درخانه پسرک هفت صندلی بود. هنر (دانشگاه علم و فرهنگ)، سال اول تابستان 1393 شماره 2.
حقیقی، شاهرخ. (1393). گذار از مدرنیته نیچه، فوکو، لیوتار، دریدا. تهران: نشر آگه.
خیرآبادی، رضا. (1395). «تحلیل گفتمان انتقادی شیوة نامگزینی و حضور/عدم حضور ایران در مطالب نشریة آمریکایی تایم از دهة 1920». جستارهای زبانی، دوره7. شماره2.
سالمی، آزاده. (1395). «بررسی تصویر کودکی در برنامهی کودک تلویزیون». درآمدی بر مطالعات کودکی در ایران (چاپ یکم). ویراستهی محمدسعید ذکایی (375-337).
سلطانی، سید علی اصغر. (1387). قدرت، گفتمان و زبان. چاپ دوم. تهران: نشر نی.
صافی، احمد. (1373). سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران. چ اول. تهران: انتشارات سمت
عقیلی, سید وحید, لطفی حقیقت, امیر. (1388). «دیرینه شناسی دانش و گفتمان درآمدی بر نظریه گفتمان فوکو». مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 2(1)، 127-153.
علاقه بند، علی. (1392). جامعه شناسی آموزش و پرورش. چاپ پنجاه و سوم. تهران: نشر روان.
فروتن, یعقوب. (1389). جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران. زن در توسعه و سیاست, دورهی هشتم، شماره 30: 217-195.
فوکو، میشل. (1975). مراقبت و تنبیه: تولد زندان. ترجمه نیکو خوشدل و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
فوکو، میشل. (1976). اراده به دانستن. ترجمهی نیکو خوشدل و افشین جهاندیده. چ دهم. تهران: نشر نی.
کاشفی خوانساری، سیدعلی. (1376). «مطبوعات کودک و نوجوان: روزنامهنگاری یا ادبیات؟». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره 8.
کوثری، مسعود؛ تفرشی، امیرعلی. (1395). تخلیل گفتمان شبکه کودک «جمجونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه. مطالعات فرهنگ ارتباطات، سال هفدهم، شمارهی 68.
نعیمی، زری. (1384). «یک نظریهی انقلابی: چگونه در ساختار ارباب-رعیتی ادبیات کودک و نوجوان زلزله ایجاد کنیم؟». ماهنامه کتاب ماه کودک و نوجوان، سال هفدهم، شماره 9.
هیندس، باری. (1996). گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو. ترجمهی مصطفی یونسی. چ دوم. تهران: پردیس دانش.
یوسفی، سیدمهدی. (1395). «تمایز نهادهای ادبیات کودک در دههی 1340». درآمدی بر مطالعات کودکی در ایران (چاپ یکم). ویراستهی محمدسعید ذکایی (88-49).
منابع انگلیسی